• 1
  • 2
2007-09-03, 09:09
Medlem
Hansomfisers avatar
Har ett parkettgolv där hemma som knarrar som fan vid en punkt i sovrummet och vissa punkter i vardagsrummet.
Vardagsrummet kan jag leva med men det område som knakar i sovrummet råkar vara under ena sängfoten så det knarrar så fort man rör på sig på vertikalen om man säger så.

Finns det något enklare sätt att åtgärda/lindra detta genom t ex någon speciell olja?
Citera
2007-09-03, 17:00
Medlem
MaZtoRs avatar
finns ju underlagsfoam som ska ligga under parkettgolv för att det inte ska knarra, de kanske glömde det när de la golven. Det är nog ganska knepigt att fixa efteråt.
Citera
2007-09-03, 17:03
Medlem
Hade likadant där jag bodde förut. Det berodde på det underliggande golvet som var av furu.
Citera
2007-09-03, 17:05
Bannlyst
Ofta beror det på att golvet växer och krymper med fuktigheten i rummet.

Golvet är alltså för stort för rummet och stället sig då lite i båge och knakar. Skall vara en springa på 5 mm i kanterna.
Citera
2007-09-04, 09:07
Medlem
Hansomfisers avatar
Ajdå. Hur kan jag åtgärda detta på enklaste möjliga sätt? Att riva upp golvet är nog inget alternativ..

Ska jag ställa en stor fet jävla hantel där det knakar så att det blir ett konstant tryck istället för massa gnissel när man rör sig där eller?
Citera
2007-09-04, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Ajdå. Hur kan jag åtgärda detta på enklaste möjliga sätt? Att riva upp golvet är nog inget alternativ..

Ska jag ställa en stor fet jävla hantel där det knakar så att det blir ett konstant tryck istället för massa gnissel när man rör sig där eller?

Har du en sticksåg kan du ju såga bort 5 mm i kanten så golvet "får plats"
Citera
2007-09-04, 09:36
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz
Har du en sticksåg kan du ju såga bort 5 mm i kanten så golvet "får plats"

Låter som något som jag kan fixa utan större utgifter och sveda hmm..
Kan du beskriva mer detaljerat hur det går till? Ska jag köpa en sticksåg (exempel på någon speciell som inte kostar skjortan?) och bara såga på ena sidan av golvet (där det knakar) eller alla kanter? Hur går själva sågandet till?

Tack
Citera
2007-09-04, 09:39
Medlem
ubersantas avatar
Den som söker, han brukar finna:

http://flashback.info/showthread.php?t=455198
Citera
2007-09-04, 09:51
Medlem
Strö ut babypuder eller mjöl över golvet och fös omkring det (med sopborste eller liknande) så slutar det knarra.
Citera
2007-09-04, 10:04
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ailime
Strö ut babypuder eller mjöl över golvet och fös omkring det (med sopborste eller liknande) så slutar det knarra.

Hmm.. räcker det om jag strör det på området där det knarrar? Hur mycket ska jag strö? Hjälper det även om golvet helt enkelt är för stort för rummet?
Citera
2007-09-05, 09:35
Medlem
Strö ut där det knarrar, hur mycket är svårt att säga, men det behövs inga jätemängder. sedan tar du bara en vanlig sopborste (inte en sån med hårda strån, utan mjuka) och sopar omkring. För oss har det funkat när golvet svällt och varit för stort. Lycka till!
Citera
2007-09-05, 09:39
Medlem
Hansomfisers avatar
Strödde runt vetemjöl igår på knakande golven och matade in det med en slickepott och dammsög sedan resten efter ca en halvtimme men det hjälpte inte ett dugg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in