2007-09-03, 00:13
Medlem
daweeds avatar
Hollah. satt och spelade lite dator och blev förbannad och slog näven i bordet. träffade dock datorn, en acer laptop. Skärmen blev helt knasig och flimrade och blev massa konstiga färger. Den blev lite så då och då så jag gjorde en reboot på den och installerade om os. Allt fungerar nu som det ska utom när jag ska lira spel. Öppnar tex counter strike och allt är som det ska, sen när jag går in på en server och spelar lite så efter en liten stund hänger sig hela datorn och samma skit händer. Skärmen blir som pixlig och massa ränder i konstiga färger dyker upp. vad kan detta bero på. har det nåt med grafikkortet att göra? har ingen aning. någon som har?
Citera
2007-09-03, 00:16
Medlem
Friskuus avatar
Låter onekligen som det är grafikkortet som strular, om du har garanti kvar är det bara att skicka in den
Citera
2007-09-03, 00:20
Medlem
daweeds avatar
men varför fungerar allt bra när jag gör annat än att spela spel? det går inte att lösa utan reparation? tror inte jag har någon garanti kvar, datorn är ca 1.7 år gammal. hur länge räcker garantin?
Citera
2007-09-03, 00:33
Medlem
groils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daweed
men varför fungerar allt bra när jag gör annat än att spela spel? det går inte att lösa utan reparation? tror inte jag har någon garanti kvar, datorn är ca 1.7 år gammal. hur länge räcker garantin?

Om jag inte missminner mig så är det minst 2 år.
Citera
2007-09-03, 00:59
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groil
Beror på vad tillverkaren lämnar dock minst 1år.

Det du tänker på r reklamationsrätten som är 3år idag men var 2år förr.

Citat:
men varför fungerar allt bra när jag gör annat än att spela spel? det går inte att lösa utan reparation?
Har du möjlighet att se temperaturen på grafikkortet, exempelvis med everest ?

Kan använda atitool artifact scan för att pressa grafiken så att värmen maximeras då det kan skilja rätt mycket mellan spel och windows.
Citera
2007-09-03, 06:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groil
Inte om man slår på den
Citera
2007-09-03, 13:36
Medlem
daweeds avatar
tankade ner atiTool, visste inte riktigt vad jag skulle göra med det men tryckte på find max core och då hängde sig hela skiten igen skärmen dampar ur och efter en stund startar datorn om sig. Går detta att lösa utan reparation på något sätt, eller är det bara lämna in skiten?
Citera
2007-09-03, 16:25
Medlem
När du spelar CS eller kör speciella grafikkortstest använder kortet en hel del saker för 3D-grafiken som inte utnyttjas annars - om skadan ligger där på kortet kan det vara en förklaring till varför det blir som det blir. Då är det hårdvaruproblem - bara att lämna in eller sluta slösa tid på att spela dataspel
Citera
2007-09-03, 17:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
tankade ner atiTool, visste inte riktigt vad jag skulle göra med det...
Klicka på artifact scan, då startas en procedur som pressar grafikkortet till max vilket leder till maximal värmeutveckling men scannar även en bild efter defekter, såkallade artifakter.
Men du bör hålla koll på temperaturen på grafikkortet så den inte blir för hög, skiljer beroende på gpu men en 7800gt bör iallafall inte gå över 90grader.

Är det fel på grafiken kommer programmet rapportera att det hittar fel i bilden.
Citera
2007-09-18, 22:59
Medlem
daweeds avatar
tror inte jag har någon garanti kvar, är det svårt att sätta in ett nytt grafikkort själv? och var hittar man ett som passar? kostnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in