• 1
  • 2
2007-09-02, 23:23
Medlem
Commandantejrs avatar
Tjenare. Något jag inte har hunnit med i mitt liv, är tuggtobak.
Vad har det för effekter, vilket märke tycker ni är godast, och priser mm.
Är det värt att äns prova. Antingen kanske man blir fast vid det, eller så provar man alldrig mer.
Vad tycker ni?
Citera
2007-09-03, 15:35
Medlem
beroendes avatar
Tjena, jag tycket själv att tuggtobak är ganska gott, Speciel smak...
brukar tugga på det när jag spelar innebandy matcher :P

Hum.. det jag har smakat och det ända jag vet, är Oliver twist kosstar ca: 30 spänn.. finns i olika smaker.

har även smakat amerikansk tuggtobak , riktigt gott!!
Citera
2007-09-03, 16:49
Medlem
snafflebits avatar
Jag är en stor älskare av den amerikanska varianten av tuggtobak. Ofta är de smaksatta med olika aromer och det gäller att hitta sin favorit. Jag är inte så nogräknad utan jag gillar de flesta. I Sverige är det lite tunnsått med olika märken. Effekt kan man väl jämföra med snus ungefär. De lite mer finstrimlade kan man med fördel använda under överläppen som snus och de grovskurna lägges bäst i kinden. Om man inte spottar får man vara beredd på att magen får spel eftersom det blir mycket saft, speciellt om man använder det i kinden. De flesta sorter jag provat är ganska söta i smaken. Favoriter är Red Man och Levi Garret. Välsorterade tobakshandlare har ofta ett par olika sorter att erbjuda, kan vara lite svårt på landsorten men i större städer bör det finnas. Jag får hemskickat direkt från släkt i Usa.

I Sverige fanns (finns kanske än) en sort som heter "WB Cut" som har ganska ren tobakssmak, liten sötma. "Gold River" fanns i en rund dosa och är väldigt finskuren och söt i smaken.

Dessa sorter är helt olika t ex Oliver Twist och Piccanell som bara är en liten tobaksbit. Den vanligaste amerikanska varianten är skuren ungefär som piptobak, i olika grovlekar.
Citera
2007-09-03, 17:10
Medlem
Hur gör man då? Tuggar man det som om det var tuggummi eller snusar man det fast i underläppen/kinden?
Citera
2007-09-03, 22:04
Medlem
snafflebits avatar
De flesta tar en rejäl nypa och lägger i kinden. Då startar en rejäl salivproduktion och man gör bäst i att spotta. Man kan tugga på den en stund och sedan lägga tillbaka den i kinden tills den har tappat smaken eller man själv fått nog. Man kan också med fördel, speciellt de mer finstrimlade, ta en liten nypa och lägga in som snus och ta ner den och tugga lite på den. Man lär sig hur man ska hantera den så småningom. Men spotta, åtm i början tills man vant sig vid saften för den får magen att knyta ihop sig de första gångerna.
Citera
2007-09-03, 23:10
Medlem
Domedagens avatar
intressant... vore kul o testa.

Farsan tar alltid tuggtobak nar vi flyger.. jag kor med snus.

alltid lika kul o se folk vrida o vanda pa sig nar dom kanner doften nar jag oppnar dosan.

Oliver twist verkar lite boring.. vad finns for sorter?
vill ju va som en cowboy o kora fett...

Ska man ha tobaked vid kinden o ta nagra tuggor nar man vill ha mer nikotin?
Citera
2007-09-03, 23:29
Medlem
Danals avatar
Oliver twist har man prövat flera gånger. Men jag tycker att det är för små bitar.
Jag tar gärna emot tips på lite grövre saker.
Citera
2007-09-03, 23:38
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandantejr
Tjenare. Något jag inte har hunnit med i mitt liv, är tuggtobak.
Vad har det för effekter, vilket märke tycker ni är godast, och priser mm.
Är det värt att äns prova. Antingen kanske man blir fast vid det, eller så provar man alldrig mer.
Vad tycker ni?
Prova måste du ju helt klart göra! att du blir fast vid det tror jag ej.
jag köpte ett paket redman:
http://www.discountcigarettestop.com...19559161_c.jpg Helt okej
Citera
2007-09-04, 00:08
Medlem
Danals avatar
Är det också de av mindre modellen som Oliver Twist?
Citera
2007-09-04, 00:25
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danal
Är det också de av mindre modellen som Oliver Twist?

haller med dig. oliver twist e ju sa djavla sma.

ska va stora bitar som man ska tugga pa.. e lite gay varning pa dom

annars far man val borja tugga koka blad. o ha hela kinden full
Citera
2007-09-04, 16:25
Medlem
Danals avatar
Ja, det blir bara en massa smulor och skit som sätter sig i mellan mina tänder. Vill ha rejäla bitar som tål att tuggas på.
Citera
2007-09-04, 17:19
Medlem
Commandantejrs avatar
Jag har fått för mej att det är lite nikotin i tuggtobak, inte alls som en prilla. Stämmer det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in