2007-09-02, 22:45
Medlem
Min windows xp installation dog för ett tag sen pga av ett elakt virus så jag satt å pillade lite i linux istället då jag inte orkade döda viruset för tillfället.

Men det jag kom fram till va att det är ett rent helvete att ändra teman på gnome som jag satt i vid det tillfället. Givetvis är det inte ett helvete om man är van å vet vart man ska lägga allt. Men om man inte vet det så är det defenitivt det.

Den förinstallerade temahanteraren i gnome är förövrigt bruteskt kass. Ännu mera problem fick jag när jag skulle choppa in lite nya pekare. Men men, jag tror t.ex. att en del av anledningen till att folk inte byter till linux är för att det ser vulgärt fult ut efter installationen. Jämför man med vista t.ex. (ja till och med windows xp) så är gnome hästlängder efter i design.

Compiz fusion är på god väg att skapa en mångsidig versitibel temahanterare. Men änsålänge så finns det inte nån funktion att ändra pekar, ikoner och "startmenyn" (aktivitetsfältet eller vad det nu heter som ligger i nerekant på windows).

Det finns väldigt många program till windows som ändrar om hela utsendet med ett enda klick men tyvärr gör det inte det till linux? Eller gör det de?

Har ni nått tips så dela gärna med er. Jag vill ha ögongodis för att bli inspirerad att använda/leka/producera/jobba när jag startar min dator.

/Mvh räven
Citera
2007-09-02, 22:48
Medlem
woops, råkade lägga den i fel forum, kan nån modd vara vänlig att lägga den i "datoranvändning övriga operativsystem" ?

tackar på förhand
Citera
2007-09-03, 21:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
woops, råkade lägga den i fel forum, kan nån modd vara vänlig att lägga den i "datoranvändning övriga operativsystem" ?

tackar på förhand

Japp.
*BOGF=>DÖO*
/Mod
Citera
2007-09-03, 21:40
Medlem
Att allt inte går att ändra med ett enda klick beror på att allt är moduliserat, till skillnad från hur det är på Windows.

T ex en default installation av Ubuntu kör Xorg för att driva grafiken, Metacity för fönsterhantering (fönsterramar och deras betende) och GTK för widgets (knappar och "innehållet" i fönsterna). Dessutom är dina toolbars egna separata program. Antalet fönsterhanterade du kan välja på ligger nog runt 100-talet, vissa mer populära än andra (metacity, emerald, enlightenment, xfce) och alla använder olika temasystem eftersom dom har helt olika funktionalitet.

Förstår dock inte det svåra i att dra till gnome-look.org, ladda ner gtk och metacity teman, drag-droppa dom på temahanteraren för att autoinstallera dom och sedan bara välja den kombination av knapp+fönster tema som du vill använda. Även ikoner kan du drag-droppa på temahanteraren för att installera dom.

Compiz Fusion är inte en temahanterare, det Compiz Fusion gör är att lägga ett OpenGL lager med pluginstöd mellan Xorg och fönsterhanteraren (metacity, emerald osv). Så CF är inte heller lösningen på temaproblemet du beskriver

Dessutom finns det ju kubuntu som kör med KDE istället för Gnome, och då har har du helt plötsligt ett annat widgetsystem och en annan fönsterhanterare.

Själv kör jag Ubuntu med Xorg, Compiz och Emerald :-)
Citera
2007-09-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Att allt inte går att ändra med ett enda klick beror på att allt är moduliserat, till skillnad från hur det är på Windows.

T ex en default installation av Ubuntu kör Xorg för att driva grafiken, Metacity för fönsterhantering (fönsterramar och deras betende) och GTK för widgets (knappar och "innehållet" i fönsterna). Dessutom är dina toolbars egna separata program. Antalet fönsterhanterade du kan välja på ligger nog runt 100-talet, vissa mer populära än andra (metacity, emerald, enlightenment, xfce) och alla använder olika temasystem eftersom dom har helt olika funktionalitet.

Förstår dock inte det svåra i att dra till gnome-look.org, ladda ner gtk och metacity teman, drag-droppa dom på temahanteraren för att autoinstallera dom och sedan bara välja den kombination av knapp+fönster tema som du vill använda. Även ikoner kan du drag-droppa på temahanteraren för att installera dom.

Compiz Fusion är inte en temahanterare, det Compiz Fusion gör är att lägga ett OpenGL lager med pluginstöd mellan Xorg och fönsterhanteraren (metacity, emerald osv). Så CF är inte heller lösningen på temaproblemet du beskriver

Dessutom finns det ju kubuntu som kör med KDE istället för Gnome, och då har har du helt plötsligt ett annat widgetsystem och en annan fönsterhanterare.

Själv kör jag Ubuntu med Xorg, Compiz och Emerald :-)

Hum... Det där va mkt att ta in på samma gång.

Men du menar alltså att det inte skulle gå att skapa ett program som ändrar alla delarna på samma gång? Jag är lite trött å har ganska ont i huvudet just nu så mitt interlekt är inte på topp direlt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in