Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Har inte själv ADHD, men har aldrig hört talas om någon som varit på "utredning" och inte blivit diagnostiserad. Man går väl bara till husläkaren och säger att man är lite okoncentrerad så öser dom amfetaminpreparaten över patienten. Kanske även ta några koffeinpiller innan så att man ser lite stissig ut?
Jo, du har en bra synpunkt där. Jag kan inte bara skylla på användarna... Det har nästan blivit som du skrev förr i tiden, när amtetamin skrevs ut till överviktiga och snobbar. Och läkemedelsbolagen ser säkert till att läkarna uppmuntras att skriva ut mer metylfenidater (resor, konferans?). Jag inbillade mig iofs att utskrivningsrätten var avhängig en licens per överläkare - inte läkare vem fan som helst - men det kanske lobbyisterna trollat bort. Att ge familjeläkare licens...vafan, DET är sinnesjukt. En familjeläkare ska ju remittera vidare i frågor som de inte har kompetens för!!!
Det som jag tycker är läskigt är att idioterna som bluffar och säljer skiten (för det är "skit" i knarkarleden; jag har hört att du kan inte missbruka Concerta i samma styrkor som fultjack, då är risken för hjärtattack extremt stor) bidrar till att samhällets kostnader ökar. Så småningom blir då reglerna supertrånga och många av de som VERKLIGEN behöver metylfenidater kommer att få lida alla helvetes kval. För mig skulle det vara katastrof om man drog in medicinen, ens för en kort period. Har gjort några längre perioder utan Concerta, under översikt av överläkare, men det gick åt helvete; Visst, jag blev självsäkrare precis som förut, och mindre folkskygg. Men alla mina egenskaper som dragit mig i skiten återkommer; extrem impulsivitet med aggressiva utbrott. Men också hyperaktivitet som kan vara i oräkneliga timmar, varpå extrem trötthet i flera dagar följer. Detta fenomen är det många som tror att det är mano-depressivitet, men som i själva verket är typiskt för många med adhd (inte add).
Jag förstår att företagens piller känns tryggare än fultjack, men ni förstör för oss som inte har några alternativ.