• 1
  • 2
2007-09-02, 20:28
Medlem
Groutsides avatar
Nu har min powebook dött en gång för alla och jag ser mig motvilligt tvungen att använda pc:n. En maskin med windows xp - som jag verkligen avskyr. Jag ska inte gå in på varför ,ni som skriver i unix-forumet vet ju själva!, men jag måste nog byta och skulle vilja ha hjälp med att välja rätt os.

För mig är os X så bra som ett os kan vara. Allt är enkelt och bara fungerar utan att man behöver konfigurera det, man trycker på en knapp och det bara är som det ska.

Så, finns det en linux (unix?) dist som är likt mac os, eller som kanske kan bli det med lite konfigurering?

Jag vill ha en dock. Exposé och Filevault är ett måste och nån motsvarighet till Spotligt får väldigt gärna finnas, den ska söka -i- pdf filerna också, inte som windows. Det ska inte komma upp meddelande hela tiden som frågar confirm? deny? och så vidare. Man ska inte behöva installera 500 antivirus/antispyware som när de väl är aktiva gör att allt går trögt och webbsidor inte fungerar som det ska.

Vpn konfigureringen ska vara enkel; det ska gå att öppna pdf filer och kopiera text oavsätt "security restrictions". Skapa pdf och .doc från samma program med 100% samma resultat är en självklarhet; programmet (ordbehandlaren) ska ha snygga templates. Det ska finnas stöd för TeX genom något enkel program med en massa matematiska symboler på varsin knapp; som man trycker på och sen klistrar in formeln i ordbehandlaren.

Det ska finnas minst 4 arbetsytor så att man kan jobba smidigt och stavningskontrollen ska ske genom en ordlista som är gemensam för alla program.

Jag tror att det är allt, ni som har använt osX vet nog vad jag syftar på. Det ska se bra ut och det ska fungera så att man kan koncentrera sig på det man jobbar med.

Bara ett exempel: jag startade pcn och skulle ladda ner några templates från microsoft, för word. Jag måste validera min kopia, trycker på knappen och det går bara inte. 20 min senare kommer jag på att det är firefox, så går jag över till Ie och installerar aktive-x-bajs-kontrollen. Validation succesful, men min template funkar bara för office 07. Ok, då installerar jag den och 1 timme efter har den ett problem med att importera templates så jag går över till word 03 igen. Startar och får ett felmeddelande om att det inte längre går, trots att jag tydligt specifierade att jag inte ville uppdatera men göra en ny installation.

Så nu sitter jag här och det har gått 4 timmar och jag förväntas vara klar med texten jag skulle skriva men - .

Så om ni kan tipsa om ett os som liknar osx är jag tacksam. Jag är inte handikappad när det gäller datorer och kan lägga ner tid på att konfigurera en distro men då ska det fungera en gång för alla, inte som windows där man var 5e minut ska rätta till ett nytt fel, om och om igen.

Finns det, eller ska jag beställa en ny mac direkt?
Citera
2007-09-02, 20:30
Medlem
kurdiss avatar
Alla Linux är i grund och botten samma sak, fast med olika konfigurationer egentligen. Du kan få Linux att se ut som OS X, men inte att beté sig, eller fungera på samma vis. Så köp en ny!
Citera
2007-09-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Alla Linux är i grund och botten samma sak, fast med olika konfigurationer egentligen. Du kan få Linux att se ut som OS X, men inte att beté sig, eller fungera på samma vis. Så köp en ny!

Klart att man kan få det att bete sig som OS X. Inte exakt men garanterat tillräckligt.

Testa att ladda ner "Ubuntu" och kör från CDn, så får du ju iallafall en uppfattning.
Rekommenderar faktiskt att du testar utvecklingsversionen "Gutsy", då den har "Tracker" + Compiz Fusion från start.
Tracker: Indexerande sökning. Lika snabb som Spotlight i Leopard. (testat)
Compis-Fusion: Grafiska effekter som skickar OS X (Leopard) + Vista till stenåldern (självklart finns Exposé)

Diskkryptering kanske blir lite klurigare. Men garanterat inga problem att lösa.

Sen har du ju OpenOffice som är det som NeoOffice bygger på, så det är inga problem.

Hur som hellst, testa.

Tanka Gutsy här:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

P.S:
Nu dessutom med Bulletproof-X, så äntligen så slipper man X krångel. 8-)

Edit:
Men visst fan är Apples hårdvara bättre! Har du pengarna så köp en Mac direkt.
Har själv en MacBook Pro. Självklart med Ubuntu på.
Citera
2007-09-02, 20:45
Medlem
Groutsides avatar
Tack för era svar; i nuläget förutsätter jag att *allt* är bättre än windows; och dels inte vill lägga 10+k på en ny dator dels är trött på dessa mainstream-system som försöker ta över världen och man knappast kan hitta ett program utan reklam, meddelande om att man ska betala, skicka till myspace/starta en blogg/ladda ner gulliga emoticons m fl. Så jag är nog sugen på att byta överhuvudtaget.

En till fråga, för win finns det ju http://www.flyakiteosx.com/ som omvandlar lite av allt, fast är hur buggig som helst; existerar något liknande package för linux också eller ska jag installera den distr du tipsade om, börja med den och lägga till funktioner i efterhand?

Edit: fast med exposé och spotlight är jag redan rätt nöjd!
Citera
2007-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Tack för era svar; i nuläget förutsätter jag att *allt* är bättre än windows; och dels inte vill lägga 10+k på en ny dator dels är trött på dessa mainstream-system som försöker ta över världen och man knappast kan hitta ett program utan reklam, meddelande om att man ska betala, skicka till myspace/starta en blogg/ladda ner gulliga emoticons m fl. Så jag är nog sugen på att byta överhuvudtaget.

En till fråga, för win finns det ju http://www.flyakiteosx.com/ som omvandlar lite av allt, fast är hur buggig som helst; existerar något liknande package för linux också eller ska jag installera den distr du tipsade om, börja med den och lägga till funktioner i efterhand?

Du har ca 15 000 program i pakethanteraren som bara är att markera och sen trycka på "installera". Alla helt utan reklam eller skit.
Öppen källkod.

Om allt är bättre är ju en tolkningsfråga. Det ser ju tex inte ut precis som WinXP (eller OS X), vilket gör det sämre för vissa.
Citera
2007-09-02, 21:09
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Du har ca 15 000 program i pakethanteraren som bara är att markera och sen trycka på "installera". Alla helt utan reklam eller skit.
Öppen källkod.

Det låter jättebra, ska testa inatt. Håller ett öga på tråden ifall fler förslag skulle dyka upp.
Citera
2007-09-02, 22:14
Medlem
katten80s avatar
skulle också rekommendera Ubuntu men inte Gutsy då det trots allt är 2 månader kvar till den räknas som stabil.
kör på senaste stabila Feisty Fawn 7.04
http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/59

När det gäller OS X så det är ändå rätt likt GNU/Linux då OS X är ett Unix-system och därmed använder ssh, Cups (skrivar system) precis som linux.
Dock är det grafiska Apples egna till störa del.

Men det går och för rätt likt se
se t.ex http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...-i-ubuntu.html
Citera
2007-09-02, 22:43
Bannlyst
Eftersom att det uppenbarligen är OSX du vill ha och inte någon linuxdistribution så tycker jag du ska köra på det

http://tgrounds.blogspot.com/2007/05/osx86-on-pc.html
Citera
2007-09-03, 01:18
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
skulle också rekommendera Ubuntu men inte Gutsy då det trots allt är 2 månader kvar till den räknas som stabil.
kör på senaste stabila Feisty Fawn 7.04
http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/59

Ja, det blir nog bäst så. Installerade Gutsy Gibbon (kör med den nu) och blev något vilse då det inte gick att följa den klistrade guiden helt. Det verkar vara så att automatrix2 inte finns för den nya versionen. Ska bränna Feisty Fawn nu.

Men jag gillar ubuntu sålänge
Citera
2007-09-03, 03:31
Medlem
Groutsides avatar
Fast nu går det inte att bränna cd skivor, problem med cd:n för drivrutiner antagligen saknas..? Hos Hp finns de inte för nedladdning för linux, hur löser man det då? Googlade men hittade bara info om den release som är stable och på min notebook ska den fungera fint. Den "gamla" alltså.

Måste jag vänta 2 månader nu för att få bränna en skiva?
Citera
2007-09-03, 06:42
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Fast nu går det inte att bränna cd skivor, problem med cd:n för drivrutiner antagligen saknas..? Hos Hp finns de inte för nedladdning för linux, hur löser man det då? Googlade men hittade bara info om den release som är stable och på min notebook ska den fungera fint. Den "gamla" alltså.

Måste jag vänta 2 månader nu för att få bränna en skiva?

Med största sannolikhet fungerar den även på gutsy. En sak kanske någon borde tala om för dig. GNU/Linux är inte Windows XP, inte heller OS X. GNU/Linux är just GNU/Linux. Det kommer inte fungera på samma sätt som du är van med. Dock inte sagt att det fungerar sämre. Ofta hör man folk fråga efter vilket GNU/Linux dist de ska välja som är mest likt Windoze. Det mest korrekta svaret är Ingen alls. Går man från ett OS till ett annat får man bita i det sura äpplet och lära sig hur det nya systemet fungerar. Detta oav vilket system det handlar om. Ubuntu är en underbar GNU/Linuxdistrubution för den som är ny i linuxmiljön. Ditt val av Ubuntu är något jag verkligen grattulerar dig till. Hoppas allt fungerar som det ska.
Citera
2007-09-03, 09:37
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Med största sannolikhet fungerar den även på gutsy. En sak kanske någon borde tala om för dig. GNU/Linux är inte Windows XP, inte heller OS X. GNU/Linux är just GNU/Linux. Det kommer inte fungera på samma sätt som du är van med. Dock inte sagt att det fungerar sämre. Ofta hör man folk fråga efter vilket GNU/Linux dist de ska välja som är mest likt Windoze. Det mest korrekta svaret är Ingen alls. Går man från ett OS till ett annat får man bita i det sura äpplet och lära sig hur det nya systemet fungerar. Detta oav vilket system det handlar om. Ubuntu är en underbar GNU/Linuxdistrubution för den som är ny i linuxmiljön. Ditt val av Ubuntu är något jag verkligen grattulerar dig till. Hoppas allt fungerar som det ska.

jag kompletterar SinX inlägg med en länk: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in