2007-09-02, 17:34
Medlem
herons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
... den hänger sig nästan aldrig, som en pc gör typ varje dag, snyggare,
...

Om din pc hänger sig varje dag är det du som inte kan hantara datorn på rätt sätt. Det är ditt fel.

Helt klart tycker jag du ska ta pc´n, inget att fundera över.
2007-09-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
njae... Att andrahandsvärdet är bättre håller jag med om. Virus finns till mac, dock betydligt mer sällsynt än till pc, den blir visst slöare med åren, den hänger sig lika ofta som en pc (har bättre uptime på min pc än på min mac).
Håller även med om att den är snyggare.. på designfronten finns det ingen pc som har något att hämta.

Har också både pc och mac.

Virus till mac, ja men snälla det så sjukt ovanligt så det finns inte, jag har aldrig ens hört talas om det .

Macen håller sig mycket fräschare än en pc gör den, sen hänger sig pc visst mer, mac e e bara o tvångsavsluta, pc måste du starta om

heron: haha nej den hänger sig verkligen inte varje dag, jag gillar pc också, men mac har bättre stabilitet.

inget o snacka om
2007-09-02, 17:37
Medlem
herons avatar
Citat:
heron: haha nej den hänger sig verkligen inte varje dag, jag gillar pc också, men mac har bättre stabilitet.

inget o snacka om

Jasså, du tror inte det är mjukvarurelaterat (tänk: operativsystem)?
2007-09-02, 17:42
Medlem
pretorias avatar
jag använder den främst till CAD program (alias,catia,solid) renderingar, fotoredigering, ordbehandling osv..
dvs jag måste ha en med bra prestanda, snabbhet e nog nyckelordet! rejält RAM minne..
och såklart en stor skärm..
jag bor i Singapore så priserna e lite annorlunda jämfört med Sverige..
2007-09-02, 17:54
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Har både mac och pc numera. Min Thinkpad är bra mycket kraftfullare än min gamla MacBook (dubbelt så snabb processor, dubbelt så mycket minne) och thinkpaden är nog 6-7000 kronor dyrare (det är min jobbdator så priset är egentligen ointressant). Jag upplever PCn som bra mycket långsammare trots att jag kör färre program på den. Det har förmodligen att göra med virusprogram och all möjlig skit som är intallerat på den. Sedan har det säkert att göra med OS X känns snabbare. Som John Dvorak (den berömda mac-hataren) sa när han plötsligt provade att köra Mac:

Over the years, one of the things that most of us old-timers (gak) will tell you is that you often get a "feeling" for a machine that's more meaningful than what benchmark tests or performance numbers tell you. Some machines feel faster than others, for example. This is probably the best way to approach any analysis or comparison of the Mac versus the PC. In my opinion, I sense that the OS is more solid than Microsoft Windows, but I cannot say why exactly.

Med andra ord, när jag inte jobbar så använder jag min mycket sämre Mac hela tiden. För jag tycker att den känns snabbare och bättre. Det är roligare att köra OS X än XP.

Förresten tänkte jag lite smått börja köra Linux på jobbdatorn för jag trivs inte alls i XP.
2007-09-02, 18:30
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Virus till mac, ja men snälla det så sjukt ovanligt så det finns inte, jag har aldrig ens hört talas om det .

Macen håller sig mycket fräschare än en pc gör den, sen hänger sig pc visst mer, mac e e bara o tvångsavsluta, pc måste du starta om

inget o snacka om

Ja men det finns.

Macen håller sig inte alls fräschare, och du måste inte starta om en pc om ett program hänger sig. Jag tror att dina datorrelaterade problem beror på sbt.
2007-09-02, 19:13
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Ja men det finns.

Macen håller sig inte alls fräschare, och du måste inte starta om en pc om ett program hänger sig. Jag tror att dina datorrelaterade problem beror på sbt.

Så länge ingen har fått virus på sin mac sedan förra årtusendet så får vi väl ändå anta att virus överhuvudtaget inte existerar till OS X? Att påstå något annat är bara absurt.

Min mac håller sig i trim bättre än vår PC, trots att jag bara har ungefär 3 års erfarenhet av mac, och 12-13 års erfarenhet av windows.
2007-09-02, 19:16
Medlem
siarens avatar
edit: fel
2007-09-02, 19:29
Medlem
brödrosts avatar
Citat:

Skojar du? Har för övrigt startat om massor av macar när de hängt sig, när jag gick i skolan. Och då var det efter att jag försökt göra något så fräckt som att starta photoshop eller spara något över nätverket!

Min pc har jag använt till och från nu under helgen.. Inte en enda omstart.
2007-09-02, 20:12
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Så länge ingen har fått virus på sin mac sedan förra årtusendet så får vi väl ändå anta att virus överhuvudtaget inte existerar till OS X? Att påstå något annat är bara absurt.

Min mac håller sig i trim bättre än vår PC, trots att jag bara har ungefär 3 års erfarenhet av mac, och 12-13 års erfarenhet av windows.

Ja har aldrig sagt något om folk som fått virus på sin mac, jag har enbart sagt att det finns.

"As of 2006, there are relatively few security exploits[4] targeting Mac OS X (with a Unix-based file system); the known vulnerabilities fall under the classifications of worms and Trojans. The number of viruses for the older Apple operating systems, known as Mac OS Classic, varies greatly from source to source, with Apple stating that there are only four known viruses, and independent sources stating there are as many as 63 viruses. It is safe to say that Macs are less likely to be exploited due to their secure Unix base, and because a Mac-specific virus could only infect a small proportion of computers (making the effort less desirable). Virus vulnerability between Macs and Windows is a chief selling point, one that Apple uses in their Get a Mac advertising."

Sen tycker jag du borde vårda din pc bättre så kommer den garanterat hänga sig lika lite som din mac.
2007-09-02, 20:26
Medlem
PC / MAC!?
Visst, när Apple körde PPC så var det ju iallafall olika arkitektur på CPUn, men vad är skillnaden nu?
Nej, just det. Ingen.

Skulle helt klart köpa PCn från Dell, och installera Ubuntu på den, även om PCn från Apple kan köra OS X utan modifieringar.

Kör du Ubuntu på Delldatorn så får du ett system som är minst lika stabilt och "ballt" som OS X, fast med fördelen att det funkar på alla datorer.
2007-09-02, 20:36
Medlem
Van_de_Moozes avatar
???

Har bara ägt Mac i en månad och ser inte enbart fördelar än.
Te,x att hitta program till PC var lättare.

MEN just att den är mycket snabbare och inte hänger sig som alla 4 pc jag äger i vårt företag är oerhört uppenbart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in