• 1
  • 2
2007-09-02, 21:09
Medlem
Jag tycker mig oxo se en trend med lokalproducerat som börjat de senaste två åren. Det är unggris från blablagården, marmelad från lillabynutanförskövde och ostar från karlsonsvenssonanderssons ysteri.

Sedan är det variationer på traditionella teman. Medelhavsinspirerat, asiatisk touch, med smaker från provence osv..

Mer ekotänk verkar oxo smyga sig in utan att krogarna för den skull ansluter sig till diverse organisationer som KRAV eller Svanen.
Jag tror även att många restauranger försöker attrahera fler grupper. De flesta restauranger idag har något vegetariskt, något lättare (även om GI-hypen tack o lov verkar ha lugnat sig lite) etc. på menyn.
Citera
2007-09-02, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Jag tycker mig oxo se en trend med lokalproducerat som börjat de senaste två åren. Det är unggris från blablagården, marmelad från lillabynutanförskövde och ostar från karlsonsvenssonanderssons ysteri.

Sedan är det variationer på traditionella teman. Medelhavsinspirerat, asiatisk touch, med smaker från provence osv..

Mer ekotänk verkar oxo smyga sig in utan att krogarna för den skull ansluter sig till diverse organisationer som KRAV eller Svanen.
Jag tror även att många restauranger försöker attrahera fler grupper. De flesta restauranger idag har något vegetariskt, något lättare (även om GI-hypen tack o lov verkar ha lugnat sig lite) etc. på menyn.
Något som skulle göra mig glad vore att satsa på ytterst enkla maträtter baserade på raffinerade tillagningsmetoder. Det som irriterar mig på sista tiden är att många stjärn/TV-kockar krånglar till maten med exotiska ingredienser, onödigt krånglig tillagningsmetod och dessutom ett invecklat språk. Det skall m a o verka märvärdigare än vad de är. Kolla på Nicklas, så förstår ni vad jag menar .

Såg ett program på TV8 ikväll som handlade om italiensk matlagning. Och återigen. Många av de rätterna som dessa två tantexperterna lagade var rena nonsens. De krånglade till det mest elementära till den grad att jag var tvungen att slå över.

Det verkar således att fantasin har tagit slut och man försöker mystificera matlagningen till den grad att folk blir tvungna att handla tonvis med böcker och DVD filmer i tron att de på det viset blir bättre kockar.

~Paul~
Citera
2007-09-03, 03:13
Medlem
Riddarens avatar
Trenden är, som med allt annat nu för tiden, att det inte finns någon stark trend. Folk vill ha variation och kockarna har äntligen skaffat sig tillräckligt med integritet för att inte lockas med i flyktiga “modevågor”.

Hemma hos mig är den dock solklar. Som en protest mot den snabba och plastiga skitmaten, och framförallt, asen som äter den, har jag börjar runka med Tore Wretman och hans Franska förebilder på ett sätt som gränsar till sinnesjuka. Vi får se hur länge jag orkar hålla upp denna orgie i matlagning, men som det ser ut nu trivs jag jävligt bra. Mat roar mig bra mycket mer än tv-tittande och andra hjärndöda aktiviteter. Och uppskattningen sen…
Citera
2007-09-03, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
har jag börjar runka med Tore Wretman och hans Franska förebilder på ett sätt som gränsar till sinnesjuka.

Mat roar mig bra mycket mer än tv-tittande och andra hjärndöda aktiviteter.

Ja, det är en njutning att både laga och äta mat. För min del så har jag tyvärr fått äta den själv det senaste året . Det blir då inte lika roligt att laga den heller.

~Paul~
Citera
2019-01-06, 15:46
Medlem
Faustik-Funks avatar
Koreanskt känns väldigt hett just nu. Kanske inte för hemmakocken i första hand, men när det kommer till restaurangutbudet och när man ser vad för kockböcker som släpps så tycker jag mig ändå se en tydlig trend.

Har också sett diverse artiklar om kimchi, dvs olika typer av fermenterad kinakål, ganska ofta.
Citera
2019-01-06, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Koreanskt känns väldigt hett just nu. Kanske inte för hemmakocken i första hand, men när det kommer till restaurangutbudet och när man ser vad för kockböcker som släpps så tycker jag mig ändå se en tydlig trend.

Har också sett diverse artiklar om kimchi, dvs olika typer av fermenterad kinakål, ganska ofta.

Sydkoreanskt käk kommer absolut slå i hemmaköken 2019, guchujangsåsen kommer med stor sannolikhet bli den nya Srirachan och bli en standardsås på många jord.
Marockansk matlagning blir också en trend, teknikerna liknar dom vi är vana med och kryddorna finns i dom flesta hem.
Både den koreanska och den marockanska matlagningen är också, som enligt trenden, baserad på en stor del grönsaker och mindre animaliskt protein än vad som har varit standard i hemmen.

Jag tror också att det blir vanligare med smårättstänket även hemma. Vi äter mer och mer smårätter och tapas på krogen och jag kan tänka mig att det sättet att äta tas med hem.

Grönsaker och vegetariska alternativ fortsätter växa, och när vi äter kött gör vi det mer medvetet om naturpåverkan, och väljer kött av högre kvalitet men i mindre mängder.
Citera
2019-01-06, 23:21
Medlem
madtops avatar
En trend just nu är Nikkeiköket, en fusion mellan det japanska och det peruanska köket.
Tänk lite som att cheviche möter sushi.
https://www.vogue.com/article/nikkei...eruvian-fusion

En annan trend är "klimatmat", dvs mat som har mindre påverkan på klimatet. Dels handlar det om råvaror (mindre kött, mer grönt) men även om matsvinn. Tournerad potatis är inte ok, buljong på blast är rätt.
Citera
2019-01-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En trend just nu är Nikkeiköket, en fusion mellan det japanska och det peruanska köket.
Tänk lite som att cheviche möter sushi.
https://www.vogue.com/article/nikkei...eruvian-fusion

En annan trend är "klimatmat", dvs mat som har mindre påverkan på klimatet. Dels handlar det om råvaror (mindre kött, mer grönt) men även om matsvinn. Tournerad potatis är inte ok, buljong på blast är rätt.

På restauranger är den typen av fusion/crossover-käk påväg att trenda igen efter att ha legat i träda i 10-15 år.
Vi kommer se mycket av det framöver.
Stilrena och isolerade kök kommer luckras upp och gränsöverskridande matlagning och rena exeperiment kommer tillåtas igen.

Klimatsmart mat får ännu större fäste och når restauranger i alla klasser, det semivegetariska och veganska blir en självklar del av uteätande och når en ännu bredare publik iochmed tillgängligheten.

Restauranger kommer jobba mer med besöket som en upplevelse än tidigare.
Restauranger som kombinerar ätande med aktiviteter som tex biljard eller bowling satsar mer på köket för att ge gäster en helhetsupplevelse, lite som muséer dom senaste åren har gjort - samarbeten med erkänt duktiga kockar eller tillomed rena joint ventures med restauranger för att ha kvar muséebesökare i huset.
Detta gäller även nattklubbar som ge sitt kök ett lyft för att ha gästerna inhouse en större del av kvällen.

Många restauranger kommer börja ha öppet hela dagen, från frukost till sen kväll med skiftande menyer och service under dygnet.

Kvarterstänket, som Daniel Crespis mycket lokala imperium är något som fler restauratörer är intresserade av när det har visat sig hur bra det fungerar. Att ha gästen kvar på sina restauranger en stor del av, eller hela, kvällen, där det för gästen känns som att ha besökt en massa olika barer/restaunger men där pengarna hamnar i samma ficka.

Allt detta är trender från framförallt London som börjar slå i Svenska storstäder under kommande året/åren.

Jag har ingen kristallkula, men detta är det som det pratas om i branschen inför 2019.
Citera
2019-01-13, 20:21
Medlem
TraXzmans avatar
Paltzerian i Piteå väldigt trendigt

https://www.google.com/search?q=palt...LaRrVsQPXj6cM:

Vad kan man inte göra med palt eller kroppkakor ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in