• 1
  • 2
2007-09-02, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Varje decennium har sina matlagningstrender. P 70-talet var det mycket vergng till "grn" mat och alternativa ingredienser. Den hr trenden verkar till en viss del terfinnas idag.

80-talet var mycket glamourkk med en del kombinationer som var mer tnkta att chocka n att smaka gott.

90-talet var enligt min sikt ett intressant rtionde med mycket cross-over cooking.

Men vad r trenden idag??

Jag har tyvrr inte kunnat sknja ngon linje utan det mesta handlar om en viss tergng till det traditionella. Det r mycket lax verallt, mycket italienskt och en hel del thailndskt. Men ngot genomgende "tema" har jag inte kunnat sknja.

Vad vill jag med all denna filosofiska utlggning? Jo, jag tycker att dagens matlagning verkar p ngot stt stampa p samma stllet. Man frsker sig p den ena kombinationen efter den andra fr att till slut nd erknna att originalet var bst.

r jag den ende som har uppmrksammat det hr? Titta bara p de aktuella matlagningsprogrammen p TV s frstr du vad jag menar

~Paul~
Citera
2007-09-02, 12:15
Medlem
Golonkas avatar
Hller helt med. Det frefaller som om 90-talet fortfarande r igng -och inte mig emot. Efter det bedrvliga 80-talets fasansfulla laborerande, kom en sund back to the roots-trend framemot mitten av 90-talet och den hller helt klart i ig. Under en period skulle all mat staplas p hg som en jvla dagobert-macka, och var drmed nstintill otlig med bibehllet bordsskick, men det har gldjande nog frsvunnit.

Nyfikenhet p "annan matkultur" r vl delvis en rest frn 90-talet. Thai-hak r numera nstan lika vanliga som pizzerior och med ytterst varierande kvalit.
Citera
2007-09-02, 12:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Under en period skulle all mat staplas p hg som en jvla dagobert-macka

Thai-hak r numera nstan lika vanliga som pizzerior och med ytterst varierande kvalit.
Det dr var ngot som irriterade mig grnslst. Varje sjlvutnmnd stjrnkock skulle stapla upp en hg lik pyramiderna i Giza. Det kunde d handla om en sketen falukorv blandad med rotfruktsrra och som avslut en topping av en skrynklig ruccola med ngra utstickande strn av citrongrs.

Precis som du sger. Tur att den tiden r frbi! (Hoppas jag).

Det dr med varierande kvalit r precis p pricken. Det r idag ganska svrt att hitta en favo-restaurang. Antingen r det jkligt dyrt eller s r maten i stort sett otjnbar som mnniskofda. Finns inget emellan.

Faktum r att jag ibland ter avsevrt bttre vid en korvkiosk n p en medelrestaurang.

~Paul~
Citera
2007-09-02, 14:40
Medlem
Squalos avatar
Trenden idag r vl att terg till det simpla, enkla smaker och istllet satsa p bra ingredienser. Nrproducerade ekologiska mortter, och allt vad det r...

Det som ska vara coolt och etno-chic fr gra plats fr det mer rustika och enkla.

Men det r svrt att se ngon trend. Speciellt fr mig som inte frekventerar diverse stjrnkrogar. Jag fr g efter vad som lagas p TV, vad som publiceras i receptvg, os.v.
Citera
2007-09-02, 15:01
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det dr med varierande kvalit r precis p pricken. Det r idag ganska svrt att hitta en favo-restaurang. Antingen r det jkligt dyrt eller s r maten i stort sett otjnbar som mnniskofda. Finns inget emellan.

Faktum r att jag ibland ter avsevrt bttre vid en korvkiosk n p en medelrestaurang.
Kvalitn p mycket r ju undermlig. Det finns mycket billig thaimat, kinamat, sushi, etc. som inte hller mttet. Sist jag var p kina-resturang s t min syster ngot mjkigt med kyckling. D var kycklingen frst kokt, fr att sedan blandas med grnsaker och enkel redning. Det renderade en vattnig, fullstndigt smakls kyckling utan ngon kryddning alls. Otligt.

Ska man ha mat som smakar lika bra som den man lagar sjlv, mste man oftast pynta upp ordentligt.
Citera
2007-09-02, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Sist jag var p kina-resturang s t min syster ngot mjkigt med kyckling. D var kycklingen frst kokt, fr att sedan blandas med grnsaker och enkel redning. Det renderade en vattnig, fullstndigt smakls kyckling utan ngon kryddning alls. Otligt.
Jag och min Ex upplevde ngot liknande. kte frbi stra Sjukhuset och sg en skylt dr det stod "Thai Hmtmat".

S vi kte in p smgatorna tills vi hittade den nmnda butiken. Det var ngon slags thailndsk diverseaffr med bde det ena och det andra. Som det visade sig s var matlagningen endast en bisyssla.

Vi bestllde en kycklinggryta, betalade 45:- kronor var och kte hem. Vl hemma och hungringa s gick vi loss p denna "gryta".

Lt mig sga att det var antagligen det mest verprissatta och vrdelsa jag tit i hela mitt liv, kanske med undantag av en pizza i smlndska Bor.

Fr det frsta s var det ingen gryta, utan snarare en vattnig tunn soppa. Konsistensen p kttet var lik den p ett ldre bildck och det fanns varken smak eller kryddning. Till "grytan" fick vi med oss var sin fingerborg med ris som liknade Uncle Bens allroundris, dock med ett undantag. Det var inte frdigtkokt.

Med tanke p portionernas mikroskopiska storlek s mste den hr "mltiden" vara den allra dyraste jag ngonsin kpt.

~Paul~
Citera
2007-09-02, 16:51
Medlem
Rent generellt s knns den svenska restuarangverksamheten g i renssans vad gller "80-tals lyx", det vill sga Plankstek, Biff Wellington och annat avfall...

Om vi ser till det lite strre perspektivet s verkar tergngen till bra rvaror gra sitt intg igen. Legymer brjar f egen plats p tallrikarna vilket r positivt i mnga hnseenden, frutom att det r gott ocks.

Ska man tala om vad vi om 5-10 r kommer att definiera "00-mat" tror jag hlsa kommer vara ett tergende tema. Sjlv hoppas jag att riktig husmanskost blir trend igen. Vem vet, ngon dag kanske det finns husmanerior istller fr kebaberior
Citera
2007-09-02, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Sjlv hoppas jag att riktig husmanskost blir trend igen. Vem vet, ngon dag kanske det finns husmanerior istller fr kebaberior
Det skulle vara ngot . Tyvrr tror jag att det aldrig mer blir s.

Jag gissar att den nya etniska maten kommer slutligen att smlta ihop med vr husmanskost och bilda ett nytt "svenskt" kk som aldrig kommer bli sig likt igen. P gott och ont.

~Paul~
Citera
2007-09-02, 17:05
Medlem
snapcases avatar
Jag tycker mig se ett fokus p lokala rvaror. Dom sm producenterna visar framftterna och de lokala kken brjar ta rejl plats. Enkel husman skapad av nrproducerade rvaror helt enkelt. Personligen tycker jag att det r en underbar utveckling trots att jag fr svrare att komma t bra ktt direkt frn grden eftersom det nu r konkurens
Citera
2007-09-02, 17:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag tycker mig se ett fokus p lokala rvaror. Dom sm producenterna visar framftterna och de lokala kken brjar ta rejl plats. Enkel husman skapad av nrproducerade rvaror helt enkelt. Personligen tycker jag att det r en underbar utveckling trots att jag fr svrare att komma t bra ktt direkt frn grden eftersom det nu r konkurens
Ja, p vissa stllen kanske. Det r ganska synd om oss som bor i storstan. Fr att f ngot som r "lokalproducerat" s fr jag ka till Falkpingstrakten. Inte helt nstgrds eftersom jag bor i Svedalen.

Det finns visserligen en lokal charkuterist som tar hem varor frn lokala producenter runt om i vstsverige men tyvrr handlar det uteslutande om rkta charkuterier.

Om det r ngon som lser det hr och kan tipsa om en nrmare klla s r jag idel ra .

~Paul~
Citera
2007-09-02, 19:20
Medlem
Tjohildas avatar
80-tal, nn? "Nya Franska"...blev bjuden av en slkting p finare stlle. In kom en tallrik stor som en fotbollsplan, p den lg en fiskbit stor som en rta dekorerad med diverse blomster. Svindyrt och rtt ljligt.

90-tal, frutom att stapla maten i en jttehg var det p vissa stllen mani att stoppa allt i glas. Framfr allt frrtter och efterrtter fick man st p nsan i ett snapsglas fr att f i sig.
Citera
2007-09-02, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
80-tal, nn? "Nya Franska"...blev bjuden av en slkting p finare stlle. In kom en tallrik stor som en fotbollsplan, p den lg en fiskbit stor som en rta dekorerad med diverse blomster. Svindyrt och rtt ljligt.

90-tal, frutom att stapla maten i en jttehg var det p vissa stllen mani att stoppa allt i glas. Framfr allt frrtter och efterrtter fick man st p nsan i ett snapsglas fr att f i sig.

Kommer hg. Tyvrr har det dr med glas och efterrtter inte frsvunnit n. Var p en finare restaurang i Gbg och blev serverad en aprikos-pannacotta i ett sdant . Inget fel p cottan i alla fall . Den toppmonterade bisquiten var dock lite seg och sloken.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in