• 1
  • 2
2007-09-02, 21:09
Medlem
Jag tycker mig oxo se en trend med lokalproducerat som brjat de senaste tv ren. Det r unggris frn blablagrden, marmelad frn lillabynutanfrskvde och ostar frn karlsonsvenssonanderssons ysteri.

Sedan r det variationer p traditionella teman. Medelhavsinspirerat, asiatisk touch, med smaker frn provence osv..

Mer ekotnk verkar oxo smyga sig in utan att krogarna fr den skull ansluter sig till diverse organisationer som KRAV eller Svanen.
Jag tror ven att mnga restauranger frsker attrahera fler grupper. De flesta restauranger idag har ngot vegetariskt, ngot lttare (ven om GI-hypen tack o lov verkar ha lugnat sig lite) etc. p menyn.
Citera
2007-09-02, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Jag tycker mig oxo se en trend med lokalproducerat som brjat de senaste tv ren. Det r unggris frn blablagrden, marmelad frn lillabynutanfrskvde och ostar frn karlsonsvenssonanderssons ysteri.

Sedan r det variationer p traditionella teman. Medelhavsinspirerat, asiatisk touch, med smaker frn provence osv..

Mer ekotnk verkar oxo smyga sig in utan att krogarna fr den skull ansluter sig till diverse organisationer som KRAV eller Svanen.
Jag tror ven att mnga restauranger frsker attrahera fler grupper. De flesta restauranger idag har ngot vegetariskt, ngot lttare (ven om GI-hypen tack o lov verkar ha lugnat sig lite) etc. p menyn.
Ngot som skulle gra mig glad vore att satsa p ytterst enkla matrtter baserade p raffinerade tillagningsmetoder. Det som irriterar mig p sista tiden r att mnga stjrn/TV-kockar krnglar till maten med exotiska ingredienser, ondigt krnglig tillagningsmetod och dessutom ett invecklat sprk. Det skall m a o verka mrvrdigare n vad de r. Kolla p Nicklas, s frstr ni vad jag menar .

Sg ett program p TV8 ikvll som handlade om italiensk matlagning. Och terigen. Mnga av de rtterna som dessa tv tantexperterna lagade var rena nonsens. De krnglade till det mest elementra till den grad att jag var tvungen att sl ver.

Det verkar sledes att fantasin har tagit slut och man frsker mystificera matlagningen till den grad att folk blir tvungna att handla tonvis med bcker och DVD filmer i tron att de p det viset blir bttre kockar.

~Paul~
Citera
2007-09-03, 03:13
Medlem
Riddarens avatar
Trenden r, som med allt annat nu fr tiden, att det inte finns ngon stark trend. Folk vill ha variation och kockarna har ntligen skaffat sig tillrckligt med integritet fr att inte lockas med i flyktiga modevgor.

Hemma hos mig r den dock solklar. Som en protest mot den snabba och plastiga skitmaten, och framfrallt, asen som ter den, har jag brjar runka med Tore Wretman och hans Franska frebilder p ett stt som grnsar till sinnesjuka. Vi fr se hur lnge jag orkar hlla upp denna orgie i matlagning, men som det ser ut nu trivs jag jvligt bra. Mat roar mig bra mycket mer n tv-tittande och andra hjrndda aktiviteter. Och uppskattningen sen
Citera
2007-09-03, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
har jag brjar runka med Tore Wretman och hans Franska frebilder p ett stt som grnsar till sinnesjuka.

Mat roar mig bra mycket mer n tv-tittande och andra hjrndda aktiviteter.

Ja, det r en njutning att bde laga och ta mat. Fr min del s har jag tyvrr ftt ta den sjlv det senaste ret . Det blir d inte lika roligt att laga den heller.

~Paul~
Citera
2019-01-06, 15:46
Medlem
Faustik-Funks avatar
Koreanskt knns vldigt hett just nu. Kanske inte fr hemmakocken i frsta hand, men nr det kommer till restaurangutbudet och nr man ser vad fr kockbcker som slpps s tycker jag mig nd se en tydlig trend.

Har ocks sett diverse artiklar om kimchi, dvs olika typer av fermenterad kinakl, ganska ofta.
Citera
2019-01-06, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Koreanskt knns vldigt hett just nu. Kanske inte fr hemmakocken i frsta hand, men nr det kommer till restaurangutbudet och nr man ser vad fr kockbcker som slpps s tycker jag mig nd se en tydlig trend.

Har ocks sett diverse artiklar om kimchi, dvs olika typer av fermenterad kinakl, ganska ofta.

Sydkoreanskt kk kommer absolut sl i hemmakken 2019, guchujangssen kommer med stor sannolikhet bli den nya Srirachan och bli en standardss p mnga jord.
Marockansk matlagning blir ocks en trend, teknikerna liknar dom vi r vana med och kryddorna finns i dom flesta hem.
Bde den koreanska och den marockanska matlagningen r ocks, som enligt trenden, baserad p en stor del grnsaker och mindre animaliskt protein n vad som har varit standard i hemmen.

Jag tror ocks att det blir vanligare med smrttstnket ven hemma. Vi ter mer och mer smrtter och tapas p krogen och jag kan tnka mig att det sttet att ta tas med hem.

Grnsaker och vegetariska alternativ fortstter vxa, och nr vi ter ktt gr vi det mer medvetet om naturpverkan, och vljer ktt av hgre kvalitet men i mindre mngder.
Citera
2019-01-06, 23:21
Medlem
madtops avatar
En trend just nu r Nikkeikket, en fusion mellan det japanska och det peruanska kket.
Tnk lite som att cheviche mter sushi.
https://www.vogue.com/article/nikkei...eruvian-fusion

En annan trend r "klimatmat", dvs mat som har mindre pverkan p klimatet. Dels handlar det om rvaror (mindre ktt, mer grnt) men ven om matsvinn. Tournerad potatis r inte ok, buljong p blast r rtt.
Citera
2019-01-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En trend just nu r Nikkeikket, en fusion mellan det japanska och det peruanska kket.
Tnk lite som att cheviche mter sushi.
https://www.vogue.com/article/nikkei...eruvian-fusion

En annan trend r "klimatmat", dvs mat som har mindre pverkan p klimatet. Dels handlar det om rvaror (mindre ktt, mer grnt) men ven om matsvinn. Tournerad potatis r inte ok, buljong p blast r rtt.

P restauranger r den typen av fusion/crossover-kk pvg att trenda igen efter att ha legat i trda i 10-15 r.
Vi kommer se mycket av det framver.
Stilrena och isolerade kk kommer luckras upp och grnsverskridande matlagning och rena exeperiment kommer tilltas igen.

Klimatsmart mat fr nnu strre fste och nr restauranger i alla klasser, det semivegetariska och veganska blir en sjlvklar del av utetande och nr en nnu bredare publik iochmed tillgngligheten.

Restauranger kommer jobba mer med besket som en upplevelse n tidigare.
Restauranger som kombinerar tande med aktiviteter som tex biljard eller bowling satsar mer p kket fr att ge gster en helhetsupplevelse, lite som muser dom senaste ren har gjort - samarbeten med erknt duktiga kockar eller tillomed rena joint ventures med restauranger fr att ha kvar musebeskare i huset.
Detta gller ven nattklubbar som ge sitt kk ett lyft fr att ha gsterna inhouse en strre del av kvllen.

Mnga restauranger kommer brja ha ppet hela dagen, frn frukost till sen kvll med skiftande menyer och service under dygnet.

Kvarterstnket, som Daniel Crespis mycket lokala imperium r ngot som fler restauratrer r intresserade av nr det har visat sig hur bra det fungerar. Att ha gsten kvar p sina restauranger en stor del av, eller hela, kvllen, dr det fr gsten knns som att ha beskt en massa olika barer/restaunger men dr pengarna hamnar i samma ficka.

Allt detta r trender frn framfrallt London som brjar sl i Svenska storstder under kommande ret/ren.

Jag har ingen kristallkula, men detta r det som det pratas om i branschen infr 2019.
Citera
2019-01-13, 20:21
Medlem
TraXzmans avatar
Paltzerian i Pite vldigt trendigt

https://www.google.com/search?q=palt...LaRrVsQPXj6cM:

Vad kan man inte gra med palt eller kroppkakor ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in