Citat:
Ursprungligen postat av aaby
när min katt blir kelsjuk å börjar kurra då först slickar den på min hand eller arm,sen typ biter/gnager den försiktigt där den slickat.. varför gör den så?..

Den putsar dig för att visa samhörighet. Det försiktiga bitandet/gnagandet är en del av putsandet - den tänker helt enkelt inte på att du inte har päls som behöver tovas ut.
Det finns olika varianter av bitande när man kelar med en katt. En variant är den du beskriver. Gillar man det inte får man säga "NEJ" så katten förstår att det inte är önskat.
En annan variant är när katten vänder sig om och sätter tänderna i handen. Inte hårt men det märks att det inte är en del av putsande. Samtidigt visar inte katten några andra tecken på att vilja att man ska sluta kela med den. En del raser har den tendensen så jag tror det är ärftligt. Ett tydligt "NEJ" varje gång brukar i alla fall dämpa betéendet även om det är svårt att få bort helt.
Ytterligare en variant är när katten tycker det blir för mycket kelande. Den börjar piska med svansen och röra på sig. Till slut vänder den sig om och sätter tänderna i handen. Då får man lära sig se tecknen i förväg och sluta i god tid eftersom katten ju faktiskt bara säger att den fått nog. Varje gång försöker man få katten att hålla ut lite längre än tidigare. Om den håller ut tills man ger sig kan man belöna den med kattgodis.
Sen finns en variant som brukar kallas kel- och bitaggression (ibland kallas även den lindrigare formen jag nyss beskrev så). Den är värre än de andra eftersom katten blir riktigt aggressiv. Den kan sätta i tänderna riktigt hårt, klösas, och bli nästan okontaktbar. Den bakomliggande orsaken kan vara att katten blivit fysiskt illa behandlad tidigare, att den tagits för tidigt från sin mamma, att den inte haft tillräcklig mänsklig kontakt under viss tid av sin uppväxt, osv. Säger man "NEJ" så kan katten bli än mer aggressiv och hugga ännu hårdare. Istället är det bättre att hålla sig helt still och tyst så brukar katten sluta och springa iväg. Samma princip gäller här som innan, att man får försöka se tecknen i god tid och få katten att hålla ut längre och längre.