• 1
  • 2
2007-09-02, 09:25
Medlem
aabys avatar
när min katt blir kelsjuk å börjar kurra då först slickar den på min hand eller arm,sen typ biter/gnager den försiktigt där den slickat.. varför gör den så?..
Citera
2007-09-02, 09:53
Medlem
Den lekar och myser.
Du är ju kött.

Min katt hänger i armen och klöser och biter stenhårt och beter sig illa.
men då kastar jag den i väggen
Citera
2007-09-02, 09:59
Medlem
Wittgensteins avatar
Den nafsar bara kärleksfullt. Min katt brukar nafsa mig i näsan.
Citera
2007-09-02, 10:20
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
när min katt blir kelsjuk å börjar kurra då först slickar den på min hand eller arm,sen typ biter/gnager den försiktigt där den slickat.. varför gör den så?..

Den putsar dig för att visa samhörighet. Det försiktiga bitandet/gnagandet är en del av putsandet - den tänker helt enkelt inte på att du inte har päls som behöver tovas ut.

Det finns olika varianter av bitande när man kelar med en katt. En variant är den du beskriver. Gillar man det inte får man säga "NEJ" så katten förstår att det inte är önskat.

En annan variant är när katten vänder sig om och sätter tänderna i handen. Inte hårt men det märks att det inte är en del av putsande. Samtidigt visar inte katten några andra tecken på att vilja att man ska sluta kela med den. En del raser har den tendensen så jag tror det är ärftligt. Ett tydligt "NEJ" varje gång brukar i alla fall dämpa betéendet även om det är svårt att få bort helt.

Ytterligare en variant är när katten tycker det blir för mycket kelande. Den börjar piska med svansen och röra på sig. Till slut vänder den sig om och sätter tänderna i handen. Då får man lära sig se tecknen i förväg och sluta i god tid eftersom katten ju faktiskt bara säger att den fått nog. Varje gång försöker man få katten att hålla ut lite längre än tidigare. Om den håller ut tills man ger sig kan man belöna den med kattgodis.

Sen finns en variant som brukar kallas kel- och bitaggression (ibland kallas även den lindrigare formen jag nyss beskrev så). Den är värre än de andra eftersom katten blir riktigt aggressiv. Den kan sätta i tänderna riktigt hårt, klösas, och bli nästan okontaktbar. Den bakomliggande orsaken kan vara att katten blivit fysiskt illa behandlad tidigare, att den tagits för tidigt från sin mamma, att den inte haft tillräcklig mänsklig kontakt under viss tid av sin uppväxt, osv. Säger man "NEJ" så kan katten bli än mer aggressiv och hugga ännu hårdare. Istället är det bättre att hålla sig helt still och tyst så brukar katten sluta och springa iväg. Samma princip gäller här som innan, att man får försöka se tecknen i god tid och få katten att hålla ut längre och längre.
Citera
2007-09-02, 10:57
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Den putsar dig för att visa samhörighet. Det försiktiga bitandet/gnagandet är en del av putsandet - den tänker helt enkelt inte på att du inte har päls som behöver tovas ut.

Det finns olika varianter av bitande när man kelar med en katt. En variant är den du beskriver. Gillar man det inte får man säga "NEJ" så katten förstår att det inte är önskat.

En annan variant är när katten vänder sig om och sätter tänderna i handen. Inte hårt men det märks att det inte är en del av putsande. Samtidigt visar inte katten några andra tecken på att vilja att man ska sluta kela med den. En del raser har den tendensen så jag tror det är ärftligt. Ett tydligt "NEJ" varje gång brukar i alla fall dämpa betéendet även om det är svårt att få bort helt.

Ytterligare en variant är när katten tycker det blir för mycket kelande. Den börjar piska med svansen och röra på sig. Till slut vänder den sig om och sätter tänderna i handen. Då får man lära sig se tecknen i förväg och sluta i god tid eftersom katten ju faktiskt bara säger att den fått nog. Varje gång försöker man få katten att hålla ut lite längre än tidigare. Om den håller ut tills man ger sig kan man belöna den med kattgodis.

Sen finns en variant som brukar kallas kel- och bitaggression (ibland kallas även den lindrigare formen jag nyss beskrev så). Den är värre än de andra eftersom katten blir riktigt aggressiv. Den kan sätta i tänderna riktigt hårt, klösas, och bli nästan okontaktbar. Den bakomliggande orsaken kan vara att katten blivit fysiskt illa behandlad tidigare, att den tagits för tidigt från sin mamma, att den inte haft tillräcklig mänsklig kontakt under viss tid av sin uppväxt, osv. Säger man "NEJ" så kan katten bli än mer aggressiv och hugga ännu hårdare. Istället är det bättre att hålla sig helt still och tyst så brukar katten sluta och springa iväg. Samma princip gäller här som innan, att man får försöka se tecknen i god tid och få katten att hålla ut längre och längre.

okej nu fattar jag bättre... trodde min katt var lite konstig först som gjorde så.. jag undrade verkligen varför det bet/gnagde på mig.. men nu förstår jag iaf....

du verkar vara inne i det här med katter så här kommer en till fråga... jag har två katter dom är ca 5 månader.. och när katterna ligger och vilar brukar en av dom ligga och tutta på den andra, ungefär som kattungarna gör på kattmamman... men det är bara en av katterna som gör så.. varför gör den så?.. är det för den blivit tagen från mamman för tidigt?.. dom är från samma kull ska även tillägas..
Citera
2007-09-02, 14:36
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
du verkar vara inne i det här med katter så här kommer en till fråga... jag har två katter dom är ca 5 månader.. och när katterna ligger och vilar brukar en av dom ligga och tutta på den andra, ungefär som kattungarna gör på kattmamman... men det är bara en av katterna som gör så.. varför gör den så?.. är det för den blivit tagen från mamman för tidigt?.. dom är från samma kull ska även tillägas..

Ja, det kan ha att göra med att den blivit tagen för tidigt från mamman. Det gäller inte bara för katter utan det finns för flera djurslag ett samband som säger att förekomsten av diande mellan ungar är vanligare ju tidigare de tagits från sin mamma.

När det är dags för kattungarna att sluta dia mamman så visar hon för dem att hon inte tycker om att de diar henne längre. Behövs det så kan hon bita till och trycka undan dem osv. På det sättet vänjs de av från att dia mamman.

Oavsett vilket så är det nog ingen större katastrof att den ena ungen försöker dia den andra. Skulle den unge som blir diad få nog så säger den säkert ifrån på kattvis, och annars är ju ingen skada skedd.
Citera
2007-09-02, 14:40
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Min katt hänger i armen och klöser och biter stenhårt och beter sig illa.
men då kastar jag den i väggen

Hur mår katten?
Citera
2007-09-02, 18:39
Medlem
Tjohildas avatar
När jag går barbent hemma brukar kisse gnaga mig på knäskålarna...
Citera
2007-09-02, 22:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Kärleksbett kallar jag det iaf.
Mina katter gör det emellanåt när de mår bra och får ligga hos (eller PÅ, som är det absolut bästa) husse.
Att det emellanåt går snett och de biter till lite för hårt, det får man räkna med, även om jag förklarat att det inte är ett acceptabelt beteende.

Katter är som barn eller hundar, uppfostrar du dem så blir de bra och sociala varelser och att exempelvis ha en katt som biter mig i knäna (allvarligt talat!) hade jag inte gått med på.
Citera
2007-09-02, 22:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
När jag går barbent hemma brukar kisse gnaga mig på knäskålarna...

Hur stor katt har du egentligen?

Eller går du på knäna, bokstavligen?
Citera
2007-09-02, 22:52
Medlem
Tjohildas avatar
Hehee...1. Den biter inte utan "gnager" med kindtänderna. 2. Den sträcker sig upp. Katter kan sträcka sig en bit...
Citera
2007-09-02, 22:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Hehee...1. Den biter inte utan "gnager" med kindtänderna. 2. Den sträcker sig upp. Katter kan sträcka sig en bit...

Okej, trodde du hade en riktig tiger eller något.

När jag växte upp så var det en katt som gärna ville mysa med mej genom att suga på ena örsnibben. Gissar att det har med för tidlig avvänjning även det.

Min senaste kattsambo fick en ny vana efter att ha vistats på kattpensionat en vecka, och det var att trampa med framfötterna samtidigt som ögonen var halvslutna och han spann - särskilt när han skulle lägga sej att sova. Kanske ett sorts tröstbeteende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in