2007-09-02, 09:00
Medlem
Jag har blivit kallad till en rekryteringskonsult för en djupintervju och ett test.
Troligtvis är det något prov som ska göras, hur förberder man sig ?
vilken typ av frågor ställs på intervjuen ?
Jag har kollat upp vilka som ska göra intervjuen och det är en beteendevetare och en psykolog. Bara det gör en nervös....
Citera
2007-09-02, 13:54
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Båtsman
Jag har blivit kallad till en rekryteringskonsult för en djupintervju och ett test.
Troligtvis är det något prov som ska göras, hur förberder man sig ?
Jag har kollat upp vilka som ska göra intervjuen och det är en beteendevetare och en psykolog. Bara det gör en nervös....

Antagligen är det ett skriftligt test (alternativfrågor, du får sätta kryss osv) för att avgöra din personlighetstyp. Eftersom det är psykolog/beteendevetare inblandade så är det förhoppningsvis ett vettigt test. Det finns inte så många råd att ge tycker jag. Har du inte väldigt mycket tid att förbereda dig på (typ några års psykologistudier ) så är det svårt att manipulera testet. Försöker du så kommer antagligen testresultatet visa just att du försökt manipulera det. Dessutom är det viss risk att du får ett jobb du kommer misstrivas på.

Djupintervjun kan antingen vara fristående från testet eller som en uppföljning av det. Är det en uppföljning så blir det lirkande från psykologens sida för att försöka få en tydligare bild av vad testet pekar på.

Vid intervjun har jag inga bättre råd än:

* Slappna av och försök inte manipulera något.

* Undvik att låta den som intervjuar "fastna" i något irrelevant. Ibland kan intervjuaren haka upp sig på något och spendera helt oproportionerligt mycket tid på en sak som är en väldigt liten och obetydlig del av intervjuobjektets liv / personlighet. Om du hamnar i det läget så förklara att just det har inträffat och att du helst vill att ni går vidare till något viktigare. Försök däremot inte med den taktiken bara för att intervjuaren kommit åt en känslig punkt.

* Försök verka genomsnittlig om du inte vet säkert att det är önskat att du ska vara "extrem" åt något håll. Har du någon egenskap som gör att du verkligen skulle misstrivas själv i någon situation så kan det vara bra att vara ärlig med den. Annars kan det bli att du misstrivs på jobbet du får.
Citera
2007-09-02, 14:00
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Båtsman

Missade att svara på detta nyss.

Det kan vara vad som helst. Mycket är ganska allmänt men det kan komma in på känsligare saker också. Ofta förväntas man berätta om sin uppväxt och andra saker som kan vara känsliga för vissa. Personligen tycker jag inte att rekryterare har ett smack med det att göra. Om du tycker det blir känsligt så försök ge svar som antyder att det var genomsnittligt, normalt, ointressant, svensson-aktigt osv. Gå inte in på detaljer i onödan osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in