• 1
  • 2
2007-09-02, 03:47
Medlem
brevmannens avatar
Jag har hort att det tar 4-5 min innan man forbloder vid en sadan skada, finns det overhuvudtaget nagon raddning om sa sker?

Edit: skrev i fel forum, mod flytta till medicin
Citera
2007-09-02, 04:16
Medlem
twoeggss avatar
Det verkar som att de flesta som fått halspulsådern avskuren förblöder ganska fort. Iallafall så förlorar man rejäla mängder blod direkt efter skadan skett. Man måste få akutsjuktvård direkt ifall för att ha en chans överhuvudtaget. Tror dock chansen att överleva en sådan skada är ytterst minimal. Och många av de som gör det hinner nog få hjärnskador etc. Ju fler blodkärl som gått av desto svårare att rädda personen.
Citera
2007-09-03, 01:59
Medlem
Man blir lite fundersam över varför du frågar.
Citera
2007-09-03, 12:56
Flyttar till Medicin...
Citera
2007-09-03, 16:10
Medlem
Dr Zlatans avatar
sedan finns det ju annat än blodkärl i området som inte är så bra att ha av...till exempel själva luftstrupen...
Citera
2007-09-03, 19:21
Medlem
Xstars avatar
Är ingen läkare men det beror väl ändå på hur man definerar "avskuren"? Att göra ett snitt lätt tvärsöver halsen är väl inte lika illa som att skära igenom all vävnad till ryggraden och därmed nästan separera huvud från torso. Det är vad jag skulle kalla "avskuren".
Citera
2007-09-03, 20:26
Medlem
Ja, jag kan inte heller påstå att jag förstår frågan särskilt väl.

Skär du av halsen får du inget blod till hjärnan, tappar medvetandet, tappar livsuppehållande funktioner (andning och cirkulation). Tiden kan räknas i sekunder.
Citera
2007-09-03, 20:32
Medlem
palefaces avatar
Ok nu är ju inte denna man knivad i halsen,snarare i nacken men han ser ju ut att må fint

Känsliga bör nog inte se detta

Citera
2007-09-03, 21:05
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
Man blir lite fundersam över varför du frågar.
Forstar det, ar absolut inget jag tanker prova sjalv eller testa pa nan annan. Undrade bara.. mm.. rent medicinskt hur det funkar. Jag har sett lite for mycket pa film den sista tiden

Angolas svar racker, tack
Citera
2010-03-30, 10:12
Medlem
jag bumpar denna tråd lite.

låt oss säga att luftstrupen inte blir avskuren, och bara halspulsådern på ena sidan av halsen blir det. finns det då inte teoretiskt sett en möjlighet att rädda den personen då? typ nypa åt där den gått av?
Citera
2010-03-30, 10:23
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futsukayoi
jag bumpar denna tråd lite.

låt oss säga att luftstrupen inte blir avskuren, och bara halspulsådern på ena sidan av halsen blir det. finns det då inte teoretiskt sett en möjlighet att rädda den personen då? typ nypa åt där den gått av?

Jodå, absolut. Hjärnan vid nämnt exempel har fortfarande tre stora kärl som försörjer den med blod. Detta duger mer än väl.
problemet är bara att carotis artären är en rätt kraftig rackare, du förblöder nästan momentant, men skulle du få stopp på kärlet, så finns det chanser.
Citera
2010-03-30, 13:49
Medlem
Snibelsnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jodå, absolut. Hjärnan vid nämnt exempel har fortfarande tre stora kärl som försörjer den med blod. Detta duger mer än väl.
problemet är bara att carotis artären är en rätt kraftig rackare, du förblöder nästan momentant, men skulle du få stopp på kärlet, så finns det chanser.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna sluta såret med det blodtrycket som blir. kanske med termakemiskpulver(stavas det så?) sånt som bränner ihop sårkanterna i krig

edit hittade detta* Om en halspulsåder skadas sprutar blodet våldsamt och pulserande. På kort tid kan kroppen förlora flera liter blod och den skadade förblöder.

Det enda sättet att få stopp på en sådan blödning är att ta ett kraftigt grepp runt skadan och klämma åt till dess att blödningen upphör. Om man behåller greppet fram till att den skadade kommer till sjukhus har man garanterat räddat ett liv.
Senast redigerad av Snibelsnor 2010-03-30 kl. 13:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in