2007-09-01, 22:25
Medlem
R.Rs avatar
Tnkte hra om ngon kunde komma med ngot uppslag. Det r nmligen s att en slkting till mej har haft extremt mycket strul med datorn sista tiden, de sjukaste saker hnder dagligdags. Jag var dit fr ngra veckor sen och kollade p datorn (d hade msn, yahoo messenger o diverse andra program blivit raderade, nr man skulle starta internet startade notepad istllet osv).

Efter lngt om lnge fann jag virus (vilket jag naturligtvis hade misstnkt hela tiden, anledningen till att det tog sn tid var att hans AV var korrupt) och lyckades ta bort det fullstndigt frn datorn. Fixade de andra problemen, installerade om program som frsvunnit o sen funkade allt bra i ngra veckor.

Tills fr ngra dar sen, d nya problem uppstod. Det r lite svrt att f med alla "symptom", men jag ska frska. Han fr upp diverse meddelanderutor ang. olika program, ibland kan det st "initieringsfel" eller "programmet har utfrt en frbjuden tgrd". Frn och till fungerar inte programlnkar i hans dator verhuvudtaget, d och d nr han ska starta Internet Explorer fr han upp ett meddelande dr det str att "han inte har rttigheter att kra programmet" (han r alltid inloggad p admin fr vrigt, vilket han ju inte borde vara). Idag sg han dessutom en msn-konversationsruta som ppnats av sig sjlv, och dr texten "Hej" stod skriven (han hade allts inte skrivit detta) sjlv.

Tycker alltihop verkar mysko... Jag "skrade" hans dator sist jag var dr, och han besker aldrig ngra skumma sidor eller laddar ner programfiler. Det enda som installerats p datorn sista dagarna r spelet KnightOnLine, konstigt nog sammanfll den installationen med tidpunkten d problemen brjade, men inte borde vl spelet orsaka allt detta?

Nvl, ska frmodligen vara till honom o lgga in nytt Windows i datorn de nrmsta dagarna, s man vet att all skit r borta, men det skulle vara intressant att veta vad som orsakar detta. Ngon som knner igen nt symptom?

Edit: Ska kanske tillggas att han ven skt efter virus, efter den hr sista incidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in