2007-09-01, 18:41
Medlem
Groutsides avatar
Hårddisken i min gamla mac är nu nästan helt död och jag får försöka flytta över det som går att rädda till pc:n via ethernet.

Det funkar fint att manuellt tilldela ip adresserna och ansluta mac:en som nätverksenhet, jag loggar in med mitt adminkonto och får tillgång till -bara- hemmamappen.

Det räcker inte, för filerna ligger lite överallt. Jag vågar inte flytta dem till den delade foldern för då dör kanske hd:n helt och hållet

Jag tänkte lösa det genom att logga in - fortfarande från pc:n - som root men det går ju inte för man kan inte aktivera windows-delning för root (vad jag vet) för den finns ju inte med i listan över användarna i kontrollpanelen.

Backup har jag givetvis inte men iaf lyckades jag stänga av filevault och det är redan nåt. Firewire är inte en möjlig lösning för trots att open-firmware security är off, så vägrar den gå i target mode, men som sagt den är nästan död så.

Ni som vet vad jag pratar om - jag tar tacksamt emot förslag, även långsökta sådana.
Citera
2007-09-01, 19:31
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Vet inte om detta fungerar men det är värt ett försök.

Aktivera root-användaren och logga in med den istället för din vanliga användare, då borde du komma in / istället för /Users/användare/.

Aktivera root gör du genom att öppna NetInfo-hanteraren som ligger under Program>Verktygsprogram. I menyn Behörigheter kan du aktivera root-användaren (eventuellt måste du klicka på hänglåset först).

Sedan testar du igen att ansluta från din windowsburk genom att skriva \\ip-nummer\ i "Kör" och sedan fylla i root som användarnamn och ett lösenord om du satt nått sånt.

Är som sagt inte säker på att man kan göra så men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in