2007-09-01, 17:17
Medlem
Cavalera_s avatar
Ska försöka beskriva så bra jag kan...

När man skriver nåt i "programmet" anteckningar, så hamnar ju alla bokstäver på specifika platser. T.e.x om man skriver en rad med 20 st i, så blir den lika lång som en rad med 20 st m. Fattar ni vad jag menar?

Det finns en HTML-kod för detta. <tt> tror jag att det är.

Hur som helst, kan man ändra i MS Word så att man får samma funktion eller måste man tabba mellan varje bokstav för att få samma mellanrum mellan bostäverna på ena raden som på andra?

Hoppas ni fattar och har nån bra lösning.
Citera
2007-09-01, 17:21
Medlem
Tenses avatar
Det gör det inte i mina anteckningar. Har ett annat font, men det borde fortfarande vara som du säger-

I word kan du prova att markera texten och trycka Ctrl+D -> Teckenavstånd och leka med någon av inställningarna i fall att det är det du söker efte.r
Citera
2007-09-01, 22:09
Medlem
Cavalera_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Det gör det inte i mina anteckningar. Har ett annat font, men det borde fortfarande vara som du säger-

I word kan du prova att markera texten och trycka Ctrl+D -> Teckenavstånd och leka med någon av inställningarna i fall att det är det du söker efte.r

det var inte det jag menade.
Om man tänker sig pixlar:
Jag vill att det ska vara exakt samma avstånd mellan första pixeln i ena bokstaven till den första pixeln på nästa bokstav, oavsett vilken bokstav man trycker.

Säg att t.ex. bokstaven M är 17 pixlar bred. Då är det t.ex. 3 tomma pixlar innan nästa bokstav kommer.
Om bokstaven I består av 7 pixlar så ska det vara 13 tomma pixlar innan nästa bokstav kommer. Ett mellanslag ska bestå av 20 pixlar.

Förstår ni liknelsen?

Det här är mitt problem:
Jag ska göra en lista med två kolumner.
I kolumn ett ska det vara 100 namn. Efter varje namn ska en siffer-/bokstavskombination innehållande 8 tecken stå.
Det är viktigt att alla bokstäver står exakt under varann (EX 2).
Här får ni ett exempel:

EX 1. FEL:
iiiiiii
mmmmmmm

EX 2. RÄTT:
iiiii
iiiii

Nu kan jag nog inte vara mycket tydligare
Citera
2007-09-02, 17:23
Medlem
Cavalera_s avatar
ingen som vet??
Citera
2007-09-02, 17:59
Medlem
Du kan ju använda en font som är "monospaced" dvs där varje tecken är lika brett som alla andra. Som Courier till exempel. Kolla vilken font du har inställd i anteckningar och använd sen samma i word.
Citera
2007-09-02, 20:45
Medlem
Cavalera_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wingram
Du kan ju använda en font som är "monospaced" dvs där varje tecken är lika brett som alla andra. Som Courier till exempel. Kolla vilken font du har inställd i anteckningar och använd sen samma i word.

aha... tusen tack.
ska prova det
Citera
2007-09-04, 21:06
Bannlyst
http://www.break.com/index/really_useful_paper_tip.html

där kan du ta en titt
Citera
2007-09-04, 21:12
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat: