2007-09-01, 13:56
Medlem
elelitos avatar
Hej! Min dator jag beställde kom i veckan (beställd i delar och ihopsatt + installation av ett företag) med Vista Premium.

Hårddisken ligger på 320GB, eller 298GB som det står i "Datorn". Problemet är att jag uppfattar det som att utrymme försvinner?
tex i torsdags hade jag 217GB ledigt, tankade 2-3 GB. Igår var det nere vid 207GB och idag 201GB, påbörjade en dvd-r nedladdning i torsdags och sen dess har jag inte laddat ner nått, alltså ska väl inget utrymme ha tagits eftersom ISO filen skapades genast?

Mappen där allt jag laddat ner som inte är färdigt / seedas har storleken 4.37GB (har en extern för filmer,program) och Musik mappen 21.7GB.

Använder AVG - free edition och windows brandväggen.
Följande program är installerade:

Utorrent
Adobe Reader 8
Drivrutiner och program för mitt grafikkort (Ati's catalyst center m.m)
DAEMON Tools
ImgBurn
fddshow
Itunes
Logitech (drivrutiner och programvara för g15)
Razer
Quicktime
Winrar
Mplayer
Msn

och tre spel:

WoW
Stalker
Age of Empires 3

+ windows förinstallerade program och uppdateringar.

Det ger att alla program har 72 GB storlek eftersom 26GB är "musik/film"
Har gjort diskdefragmenteran och diskrensning, för att kolla hur mycket jag kan få bort därifrån. Men det verkar ju som att det bara blir mer än mindre

Har avinstallerat: Nero, VLC, DivX och nått till program, och tagit bort alla synliga filer i "Program"

Asså jag är helt borta, vad kan problem vara? det är lite frustrerande att inte allt är som önskas när datorn bara är 5 dagar gammal, och att jag på den tiden skulle satt in program för 71GB är ju absurt!

Är enda utvägen formatering och ominstallation av vista? (har oem version) har bara använt recovery cd på xp (formatering=) 2 gånger tidigare. Är det nån skillnad? har hört att vistas installation går snabbare iaf

Är det nått mer ni behöver veta så posta, har en WD hårddisk och moderkortet heter P5K SE.

Tack på förhand
Citera
2007-09-01, 14:25
Medlem
Paradox^s avatar
Jag har själv en 320GB disk i vista och jag ser också bara 298GB. Problemet ligger inte i Vista utan hos tillverkarna. Operativsystem räknar att 1024Mb är 1Gb men inte tillverkarna. De räknar att 1000mb är 1Gb vilket ger en större siffra och förvirra för konsumenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in