2007-09-01, 11:57
Medlem
Bossas avatar
Hej! Ursäkta det intelligensbefriade ämnet men nu är det så att jag köpte
en hp-laptop 6510b som enligt alla specifikationer skall innehålla Core 2 Duo, även på inköpsplatsen (www.itservice.se) uppgavs detta. Hur kommer det sig då att när man fäll upp skärmen och tittar på tangentbordet sitter det en klisterlapp där det står Intel Centrino Duo. WHY? Kan den trots detta innehålla Core 2 Duo?
Citera
2007-09-01, 12:02
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossa
en hp-laptop 6510b som enligt alla specifikationer skall innehålla Core 2 Duo, även på inköpsplatsen (www.itservice.se) uppgavs detta. Hur kommer det sig då att när man fäll upp skärmen och tittar på tangentbordet sitter det en klisterlapp där det står Intel Centrino Duo. WHY? Kan den trots detta innehålla Core 2 Duo?

Fyfan - det låter inte roligt, vad säger systeminformation? Säger den Centrino Duo så är det nog så.
Citera
2007-09-01, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossa

Jag köpte en ny dator för nån dag sen och på deras hemsida stod det intel core 2 duo, men när jag fick datan såg jag klistermärket centrino som din.
Men centrino är specielt för bärbara och för AMD är det turion om jag inte minns fel.
Jag undrar också vad skilnaden är med centrino, är det bättre eller inte ?
Citera
2007-09-01, 12:22
Medlem
Krikkazs avatar
Centrino är bara intels benämning på ett bärbart koncept med strömsparfunktioner, trådlöstnätverk osv.

Är du osäker? ta hem CPU-Z så kan du se exakt vilken processor du har.
Citera
2007-09-01, 12:39
Medlem
Som postaren ovan skriver är det namnet för de nya santa rosa processorerna (7100, 7300, 7500, 7500) så det är en c2d, oroa dig inte.
Citera
2007-09-01, 12:43
Medlem
don_carleones avatar
skriv dxdiag i kör så ser du vilka grejjer din datorn innehåller
Citera
2007-09-01, 13:07
Medlem
qetuRs avatar
Hahhahahaahaahha! Provat gå in på intel.com?

http://www.intel.com/products/centrino/duo/index.htm

Citat:
Components

* Processor
* Intel® Core™2 Duo processor

* Chipset
* Mobile Intel® GM965 Express Chipset
* Mobile Intel® PM965 Express Chipset

* Wireless
* Intel® Next-Gen
Wireless-N
* Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection

* Recommended technologies
* Intel® Turbo Memory
* Intel® Media Share Software

Som sagt, så är Centrino bara en bemärkelse på vad datorn måste innehålla, en kvalitets stämpel ifrån Intel.

Om din dator är Centrino ska du vara nöjd. Då den innehåller Core 2 Duo processor. Wireless N teknologi, drar lite ström. Har du tur så har den också turbo memory.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in