2007-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Krutet i lösa patroner är svartkrut och ganska svag

Det stämmer inte. Inte nog med att svartkrut skulle göra CLP-rengöring omöjlig (20mm pskott ska t.ex. inte rengöras med CLP om man inte vill sitta uppe hela natten) så lyckades jag tack vare uppenbart kassa lösplugg få hela patronläget fullt med krut i form av gröngula flingor, som någon sa.

Däremot märker man ju att lös är klart svagare när man skjuter, både knallen och rekylen blir märkbart mindre på både ak och ksp.
Citera
2007-09-02, 13:53
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
När jag låg i lumpen så hade vi k-pist med träpluggar (tror jag).

Men jag såg att det fanns lös ammunition som var röd, såg ut som nån hårdplast
eller glasfiber-plugg. Borde inte den lösa amunnitionen kunna orsaka en hel del kroppsskada?

Nu vet jag inte när du gjorde lumpen, men så långt jag kan minnas har lösplugg till k-pist haft plastkulor. Om det använts träplugg så varför använda annan pipa?
Citera
2007-09-02, 13:55
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Nu vet jag inte när du gjorde lumpen, men så långt jag kan minnas har lösplugg till k-pist haft plastkulor. Om det använts träplugg så varför använda annan pipa?

Ca 1998. Då var det kanske så, men har verkligen för mig att det var träpluggar som splittrades av den fula metallklumpen som satt längst ut på "lösskjutningspipan".
Citera
2007-09-02, 14:25
Medlem
Azraels avatar
9 mm lös mot 20mm tjock furuplanka. Avstånd 5cm. Resultat: full penetration.
Citera
2007-09-05, 23:36
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Ca 1998. Då var det kanske så, men har verkligen för mig att det var träpluggar som splittrades av den fula metallklumpen som satt längst ut på "lösskjutningspipan".

Jag muckade -90, och då var det röda bakelitkulor som gällde i k-pisten, såg aldrig några av trä (vilket torde ha satt igen hålen i lösskjutningsanordningen). Vi provade att skjuta på en björk med skarpa pipan och lösplugg på en meters håll. Barkade av den lite grann, och hade antagligen gjort jävligt ont att bli träffad av, men det var inte det superhagelgevär befälen påstod att det skulle bli om man glömde lösskjutningspipan.
Citera
2007-09-05, 23:49
Medlem
skalman1973s avatar
Har funnits både träplugg och någon konstig smulig sak till kpisten dock tror jag träpluggen utgått
Citera
2007-09-05, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har skjutit lösplugg på det sättet, men för mig/oss så studsade löspluggen bara mot en ladugårdsvägg - avståndet var inte mer än 10-15 meter så någon direkt penetrerande verkan har inte de där träbitarna... Att de skulle slå igenom en bilplåt ser jag som helt otroligt. Trä möter metall - hårdast vinner.

Lösplugg 9mm i trä?
Citera
2007-09-06, 08:37
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz
Lösplugg 9mm i trä?

Det var nog inte trä utan någon sorts sammanpressad plastliknande massa med tanke på det röda "moln" som blev när man avfyrade skiten MED lösskjutningspipan på...

Vi sköt inte så himla mycket med den dock, det var ju inte vårt direkt primära vapen.
Citera
2007-09-06, 10:14
Medlem
Traktes avatar
Vi fick otroligt dålig lösplugg en gång under lumpentiden, det gick att trycka ner träspetsen och hälla ut krutet för att sedan sätta tillbaka spetsen på plats igen.

Detta resulterade i att vi tömde ett antal patroner på krut i en persons magasin.
"Vafan jag får eldavbrott hela tiden" Guess why....
Citera
2007-09-06, 14:28
Medlem
Allan Akbars avatar
När jag gjorde lumpen var det en kille som fick spel när han supit så vi låste in honom på ett logement. Han tog då en kpist som fanns där, laddade med lösplugg och skarpskjutningspipa och stack ut pipan på kpisten genom den stora springan under dörren och drog iväg ett fullt magasin i en svepande rörelse. Putsen och en del av teglet på väggen på andra sidan korridoren rök och vi (jag plus en till) som stod utanför dörren räddade fötterna genom att som en ren reflex hoppa upp i luften när skotten passerade under oss. Hade vi inte gjort det hade vi suttit i rullstol idag.

I väggen på andra sidan korridoren var det en cirka fem centimeter djup ränna där skotten träffat.

Så underskatta inte kraften i lösplugg...
Citera
2007-09-06, 15:18
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
När jag gjorde lumpen var det en kille som fick spel när han supit så vi låste in honom på ett logement. Han tog då en kpist som fanns där, laddade med lösplugg och skarpskjutningspipa och stack ut pipan på kpisten genom den stora springan under dörren och drog iväg ett fullt magasin i en svepande rörelse. Putsen och en del av teglet på väggen på andra sidan korridoren rök och vi (jag plus en till) som stod utanför dörren räddade fötterna genom att som en ren reflex hoppa upp i luften när skotten passerade under oss. Hade vi inte gjort det hade vi suttit i rullstol idag.

I väggen på andra sidan korridoren var det en cirka fem centimeter djup ränna där skotten träffat.

Det är väl just pga den typen av incidenter som man normalt sett brukar låsa in slutstycket...
Citera
2007-09-06, 16:50
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar

Förutom problemet med att få ut slutstycket så kan du ju försöka skjuta automateld med lösplugg och skarppipa. Jag har provat och jag fick dra tillbaka slutstycket för varje skott. Så när du hittar på så försök att inte vara så uppenbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in