2007-09-01, 11:26
Medlem
Under lumpen tiden var man sjukt sugen på att testa skruva bort lös skjutsanordningen på Ak5. Tyvärr blev det aldrig av pga av befälen stalkade alltid oss i fält.

Jag hade gärna velat provat och se verkan på träpluggen.

Någon som har provat?
och vad blev resultatet
Citera
2007-09-01, 11:28
Medlem
svengörans avatar
Dom splittras redan i pipan
Citera
2007-09-01, 11:39
Medlem
HonkenLarssons avatar
på ak4 sprutar det ut træflis. Sen får man ladda om førhand då gastrycket i løsammo ær før dåligt nør man tar bort løsskjutninganordningen.
Citera
2007-09-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
vad blev resultatet

Förutom det som ovanstående skribent skrev saknas det också gastryck för att ladda om automatkarbinen. Krutet i lösa patroner är svartkrut och ganska svagt, och utan lösskjutningsanordningen flyger för mycket gaser rakt ut. Att det är ett annat krut är för övrigt anledningen till att vapnet blir så smutsigt när man använder lösa patroner.

Nu är förvisso Ak 4 och Ak 5 väldigt driftsäkra vapen, men vissa gör ändå misstaget att bedöma vapens tillförlitlighet efter hur de fungerar med lösa patroner vilket inte är särskilt begåvat. Ett sådant exempel finns med den finska lätta kulsprutan 7,62 KK 62 (KvKK) som fungerar dåligt med lösa patroner vilket har gett sprutan ett oerhört dåligt rykte. Eldavbrott med skarpa patroner är dock väldigt sällsynt. Det är ju inte lösa patroner man ska använda när Ivan kommer precis...

[edit] Honken hann före.
Citera
2007-09-01, 14:49
Medlem
Har svårt att tro att det är svartkrut i de lösa patronerna.

Jag och kamraterna provade, både med ksp58 och ak5. Som sagt, man måste mantla mellan varje skott pga att det inte blir särskilt högt tryck i pipan. Verkan är inte så stor. Vi sköt på barken på en tall, blev lite små märken på några cm avstånd, annars inget, "kulan" splittrades i pipan.
Vi höll ett papper framför pipan och det blev lite småhål i det. Jag skulle tro att man kan skada sig lite på väldigt nära håll, annars inte.
Citera
2007-09-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Ett sådant exempel finns med den finska lätta kulsprutan 7,62 KK 62 (KvKK) som fungerar dåligt med lösa patroner vilket har gett sprutan ett oerhört dåligt rykte. Eldavbrott med skarpa patroner är dock väldigt sällsynt. Det är ju inte lösa patroner man ska använda när Ivan kommer precis...
.

Japp, den fick nästan användas som ett repetergevär med lösplugg i bandet men fungerade helt ok på skjutbanan. Fast numera så är de väl utbytta mot PKM i många fall.
Citera
2007-09-01, 17:42
Medlem
Oddballs avatar
Däremot så kan man skjuta lösplugg med skarpskjutningspipan med M/45B, de går lite vint och snett men vafan...
Citera
2007-09-01, 17:58
Medlem
Hans Castorps avatar
Svartkrut? Nej. Vanligt grönt krut i små gröna fyrkantiga flagor.
Citera
2007-09-01, 18:02
Medlem
palefaces avatar
Tappa bort krutet o skjut iväg träpluggen med bara knallen,då går den inte sönder
Citera
2007-09-01, 18:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
Tappa bort krutet o skjut iväg träpluggen med bara knallen,då går den inte sönder

Och den lämnar antagligen inte pipan heller......
Citera
2007-09-01, 23:38
Medlem
kornfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Jag och kamraterna provade, både med ksp58 och ak5. Som sagt, man måste mantla mellan varje skott pga att det inte blir särskilt högt tryck i pipan. Verkan är inte så stor. Vi sköt på barken på en tall, blev lite små märken på några cm avstånd, annars inget, "kulan" splittrades i pipan.
Vi höll ett papper framför pipan och det blev lite småhål i det. Jag skulle tro att man kan skada sig lite på väldigt nära håll, annars inte.

(säger inte att du ljuger eller något sådant men...)

när jag genomförde lumpen fick vi enorma varningar om att skjuta med lös (utan säkringsringen alltså) eller utan lösplugg då om någon skulle bli träffad av en träkula/lösplugg så är det värre än skarp då trä inte syns på röntgen (samt splittras och yr runt i kroppen).

någon som kan bekräfta eller knäcka varningen?
Citera
2007-09-01, 23:43
Medlem
Du glömde den om att kulan är så lätt att den kan vända i luften och träffa skytten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in