2007-09-01, 23:49
Medlem
Baisers avatar
Har för mig att för i världen typ 20-50 talet hade man inga lös pipor då man använde mauser och kpist utan att de kommit till som extra säkerhet matrial.
Citera
2007-09-02, 00:46
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornfield
(säger inte att du ljuger eller något sådant men...)

när jag genomförde lumpen fick vi enorma varningar om att skjuta med lös (utan säkringsringen alltså) eller utan lösplugg då om någon skulle bli träffad av en träkula/lösplugg så är det värre än skarp då trä inte syns på röntgen (samt splittras och yr runt i kroppen).

någon som kan bekräfta eller knäcka varningen?

Bara spekulationer, men känns ju som ett typexempel på nåt de kläcker ur sig för man inte ska få för sig att vapnet är en leksak bara för det är laddat med lösplugg. Det har väl inte samma impact att säga "passa er noga nu grabbar, ni kan få stickor i skinnet om det vill sig illa"

Det där med svartkrut i löspatronerna, det tror jag knappast. Det lämnar massa fasta rester som är ganska korrosiva. Svavel + fukt är en dålig kombination. Bildas svavelsyrlighet, svavelsyra och andra godsaker.
Citera
2007-09-02, 01:09
Medlem
skalman1973s avatar
kpist med skarpskjutningspipa och träplugg fungerar slår på nära håll igenom en bilplåt dvs under 3 meter
Citera
2007-09-02, 01:17
Medlem
fucked ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
kpist med skarpskjutningspipa och träplugg fungerar slår på nära håll igenom en bilplåt dvs under 3 meter
har du testat ?
Citera
2007-09-02, 01:23
Medlem
mytns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornfield
om någon skulle bli träffad av en träkula/lösplugg så är det värre än skarp då trä inte syns på röntgen (samt splittras och yr runt i kroppen).

Jepp. Det är nästan som sådärna Uranium-kulor som Amerikanarna använder.
Citera
2007-09-02, 02:20
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked up
har du testat ?
Nja har fått det förevisat ......... Och det där att träplugg inte syns på röntgen är rent nonsens allt syns på röntgen handlar bara om frekvens och styrka
Citera
2007-09-02, 10:28
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked up
har du testat ?

Jag har skjutit lösplugg på det sättet, men för mig/oss så studsade löspluggen bara mot en ladugårdsvägg - avståndet var inte mer än 10-15 meter så någon direkt penetrerande verkan har inte de där träbitarna... Att de skulle slå igenom en bilplåt ser jag som helt otroligt. Trä möter metall - hårdast vinner.
Citera
2007-09-02, 11:09
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har skjutit lösplugg på det sättet, men för mig/oss så studsade löspluggen bara mot en ladugårdsvägg - avståndet var inte mer än 10-15 meter så någon direkt penetrerande verkan har inte de där träbitarna... Att de skulle slå igenom en bilplåt ser jag som helt otroligt. Trä möter metall - hårdast vinner.

Jag har också provat, mot en vägskylt på en 3-4 meters håll. Jag hade lika gärna kunnat spotta på den, lika stor verkan hade det.
Citera
2007-09-02, 11:57
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag har nog jävligt svårt att tro det är svartkrut i löspatronerna. Det skulle blivit så jävla mycket rök av det och svartkrut har sin egen lukt dessutom. Och smutsen så är frätande dessutom.
Citera
2007-09-02, 12:02
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973

Det är inte träplugg till kpist...
Citera
2007-09-02, 12:08
Medlem
HFisBacks avatar
När jag låg i lumpen så hade vi k-pist med träpluggar (tror jag).

Men jag såg att det fanns lös ammunition som var röd, såg ut som nån hårdplast
eller glasfiber-plugg. Borde inte den lösa amunnitionen kunna orsaka en hel del kroppsskada?
Citera
2007-09-02, 12:10
Medlem
ZätaGustavs avatar
Jag har gjort två empiriska tester med lösplugg med följande resultat:

1. Vapen: AK4 (ingen lösskjutningsanordning), ammunition: 7,62 mm x 51 mm lös patron: mål: en full 1 liters mjölkkartong, avstånd: 50 centimeter.

Resultat: Jodå, mjölken spreds över en stor yta och kartongen splittrades helt.

2. Vapen: Pistol 88B, ammunition: 9X19 lös patron, mål: en klassisk orange papperskorg i tjock plåt, avstånd: cirka en meter.

Resultat: Inget genomslag men en rejäl buckla på ungefär en decimeter. Bucklans djup uppskattar jag till 15 milimeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in