2007-08-31, 22:24
Medlem
Var kan man få den bästa inlåningsräntan på en svensk institution som omfattas av den statliga insättningsgarantin?

Är det Svea Direkt eller finns det bättre?
Citera
2007-08-31, 22:34
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrchris
Var kan man få den bästa inlåningsräntan på en svensk institution som omfattas av den statliga insättningsgarantin?

Är det Svea Direkt eller finns det bättre?

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Bättre genomgång tror jag inte du hittar!
Citera
2007-08-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Bättre genomgång tror jag inte du hittar!

Den där listan var inte helt uppdaterad. Marginalen ger 4%, men Parex Bank ger faktiskt 4,1% sedan ett litet tag tillbaka.
Citera
2007-09-01, 23:15
Medlem
njetskis avatar
Jag är lite skeptisk till Parex då deras insättningsgaranti inte är likadan som för andra banker. Tydligen står bara svenska staten för hälften? Eller hur är det?
Citera
2007-09-01, 23:46
Medlem
locmans avatar
kan va helt ute o cykla men tror mig ha hört att akelius ska ge bra ränta upp mot 4,6!?
Citera
2007-09-02, 01:01
Medlem
bernankes avatar
Är insättningsgarantin någonting man bör ta i beaktning?
Citera
2007-09-02, 02:26
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Jag är lite skeptisk till Parex då deras insättningsgaranti inte är likadan som för andra banker. Tydligen står bara svenska staten för hälften? Eller hur är det?

Svenska insättningsgarantin står för belopp över den inhemska gränsen (runt 140k? orkar inte kolla). Hur det blir om den lettiska garantin inte fungerar vet nog ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Är insättningsgarantin någonting man bör ta i beaktning

Det beror på om du vill ha dina pengar om banken går i konkurs eller inte.
Citera
2007-09-03, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av njetski

Skulle nog ringa och kolla med IGN, men så här står det i alla fall:

Citat:
5. Information avseende insättningsgaranti
Medel insatta hos Banken på bankkonto, sparkonto eller depositionskonto omfattas dels av den
lettiska insättningsgarantin, dels av den svenska insättningsgarantin.
Detta innebär att om Banken försätts i konkurs är varje Kund berättigad till ersättning från den
lettiska Finans- och Kapitalmarknadskommissionen respektive den svenska
Insättningsgarantinämnden. Det garanterade beloppet för en Kund är Kundens totala insättning hos
Banken, men inte mer än SEK 250 000.
Garanterad ersättning enligt den lettiska garantin uppgår fram till och med den 31 december 2007 till
maximalt 9 000 lettiska lats (från och med den 1 januari 2008, höjs detta belopp till 13 000 lettiska
lats). Ersättning för garanterade insättningar betalas ut av Finans- och
Kapitalmarknadskommissionen i Lettland inom en tremånadsperiod räknat från dagen när insatta
medel inte längre är tillgängliga, d v s från den dagen då rättens beslut om bankens likvidation
vunnit laga kraft eller när ett konkursförfarande har inletts. För mer detaljerad information om den
lettiska insättningsgarantin hänvisas till Finans- och Kapitalmarknadskommissionen - www.fktk.lv.
Ersättning enligt den svenska garantin kan utgå för intervallet mellan det högsta ersättningsbeloppet i
det lettiska systemet och 250 000 kronor per kund och total insättning hos Banken. Rätt till
ersättning enligt den svenska garantin inträder när behörig myndighet i Bankens hemland, Lettland,
förklarar att insättningar hos banken är indisponibla. Inom tre månader därefter betalas ersättning ut
av Insättningsgarantinämnden. För mer detaljerad information om den svenska insättningsgarantin
hänvisas till Insättningsgarantinämnden - www.ign.se.
Citera
2007-09-03, 17:46
Medlem
http://www.parex.se/se/services/term-deposit/

5,1%
Citera
2007-09-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super-hero
http://www.parex.se/se/services/term-deposit/

5,1%

Blanda inte ihop äpplen och päron nu, vi talar här i tråden om den ränta man får på obundet kapital. 5,1% gäller om man binder kapitalet i 5 år. (Och då får man dessutom ingen insättningsgaranti!)
Citera
2007-09-03, 21:08
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Blanda inte ihop äpplen och päron nu, vi talar här i tråden om den ränta man får på obundet kapital. 5,1% gäller om man binder kapitalet i 5 år. (Och då får man dessutom ingen insättningsgaranti!)

Jo insättningsgarantin gäller väl om möjligheten finns att avsluta kontot i förtid vilket här är fallet. Risken att Parex skulle gå i konkurs bedömer jag som väldigt liten då det inte är en liten skitbank, men visst även de svenska bankerna (undantaget SHB) var nära konkurs för femton år sedan så ingenting är omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in