Jag funderar på datumstämpel på läkemedel.. Är totalt obrukbart efter att det har gått ut.. Hur lång tid tar det innan det är verkligen blir dålig eller farligt att förtära..? Viss mat exempelvis är ju inte dåligt pga att datumet har gått ut.. ägg kan ju hålla sig i 2 veckor till i kylen.. men hur är det med läkemedel i tablettform som fortfarande i ligger i sin förpackning oöppnad..? kan det på nått sätt bli faligt att äta om det är rejält gamalt? tänker på pencillin, smärtstillande osv..
Alvedon, som passerat bäst-före-datumet med 10 år, har empiriskt visat sig verkningslös som värktablett, men någon gråzon borde det väl ändå finnas. Dagen efter bäst-före-datumet borde medicinen fungera ungefär lika bra som dagen innan.
Jag har nämligen tabletter som är 1-3 år gamla.. som är helt oöppnat.. undrade mest om det kan vara farligt... sämmre effekt kan jag förstå iof..
Varken farligt eller sämre effekt om de förvarats i kartorna i normal rumstemperatur. Hittar då och då mina gamla Distalgesic som nu måste vara 10 år gamla i mitt gamla pojkrum när jag hälsar på morsan och aldrig blivit besviken
Opiater, tex. kodein och morfintabletter håller upp till en TIO år utan att atppa speciellt mycket effekt. Rätt förvaring är A och O, svalt och mörkt. Kylen är en bra ide.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!