2007-08-31, 16:24
Medlem
Jag funderar på datumstämpel på läkemedel.. Är totalt obrukbart efter att det har gått ut.. Hur lång tid tar det innan det är verkligen blir dålig eller farligt att förtära..? Viss mat exempelvis är ju inte dåligt pga att datumet har gått ut.. ägg kan ju hålla sig i 2 veckor till i kylen.. men hur är det med läkemedel i tablettform som fortfarande i ligger i sin förpackning oöppnad..? kan det på nått sätt bli faligt att äta om det är rejält gamalt? tänker på pencillin, smärtstillande osv..
Citera
2007-08-31, 16:26
Medlem
Arkomanns avatar
Alvedon, som passerat bäst-före-datumet med 10 år, har empiriskt visat sig verkningslös som värktablett, men någon gråzon borde det väl ändå finnas. Dagen efter bäst-före-datumet borde medicinen fungera ungefär lika bra som dagen innan.
Citera
2007-08-31, 16:31
Medlem
Jag har nämligen tabletter som är 1-3 år gamla.. som är helt oöppnat.. undrade mest om det kan vara farligt... sämmre effekt kan jag förstå iof..
Citera
2007-08-31, 16:31
Bannlyst
Gamla Valium fungerar bra, 5 år gamla har jag hittat och tryckt i mig.
Citera
2007-08-31, 20:03
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag har nämligen tabletter som är 1-3 år gamla.. som är helt oöppnat.. undrade mest om det kan vara farligt... sämmre effekt kan jag förstå iof..

Varken farligt eller sämre effekt om de förvarats i kartorna i normal rumstemperatur. Hittar då och då mina gamla Distalgesic som nu måste vara 10 år gamla i mitt gamla pojkrum när jag hälsar på morsan och aldrig blivit besviken
Citera
2007-08-31, 20:13
Bannlyst
Kan vara lite smuliga, tabletterna, men va fan, om de blivit svagare, ta fler
Citera
2007-09-01, 04:05
Medlem
StorMammas avatar
Opiater, tex. kodein och morfintabletter håller upp till en TIO år utan att atppa speciellt mycket effekt. Rätt förvaring är A och O, svalt och mörkt. Kylen är en bra ide.

Jag har empiriska privata tester på detta.
Citera
2007-09-01, 04:16
Bannlyst
Benso..

Är det någon som sitter på några empiriska erfarenheter av benso nu medans tråden är varm??

Har ca 10 burkar stesolid som sjunger på sista versen.

Är det något att spara på eller ska man försöka stjälpa i sig dom så fort som möjligt??
Citera
2007-09-01, 09:31
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Är det någon som sitter på några empiriska erfarenheter av benso nu medans tråden är varm??

Har ca 10 burkar stesolid som sjunger på sista versen.

Är det något att spara på eller ska man försöka stjälpa i sig dom så fort som möjligt??

Fungerar fint att spara ett bra tag till, tro mig
Citera
2007-09-01, 09:36
Medlem
willedenstores avatar
Piller är inget man sparar på, men när man väl gör det så sparas de länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in