2007-08-31, 09:26
Medlem
Millencolins avatar
Hej, jag har då en fråga. Jag satt helt vanligt vid datorn igårkväll och chattade lite, och plötsligt stängdes datorn av helt, men allt annat var på te.x skärmen och så. Men nu på morgonen så testade jag att dra ut nätagg. kabeln och trycka i den igen, då startade den upp sig. Då trodde man ju att det inte skulle hända igen, men vafan det gör det, så jag gör samma sak andra gången och nu sitter jag och undrar om det kan vara glapp i nätagg sladden, eller kan det vara något annat?
Citera
2007-08-31, 09:37
Medlem
D_Devils avatar
Från personliga erfarenheter, med största sannolikhet så är det moderkortet och/eller minnena som spökar.

(Notera: "personliga erfarenheter", jag kan ha HELT fel i ditt fall.)
Citera
2007-08-31, 11:47
Medlem
Nippes avatar
Kan det vara så att du inte har "städat" datorn på länge ?

Testa skruva bort en sida och kika om det är mkt damm runt/i fläktarna. Även runt på grafikkortet och nätagget. (Nätagget ser du från baksidan där du sätter i strömkabeln).

Det är säkert så att det är värmeproblem. Testa köra med dammsugaren. Men var jäkligt försiktig så du inte utlöser någon form av statisk elektricitet. Använd gärna en dammsugarborste.

Lycka Till mvh Nippe
Citera
2007-08-31, 11:52
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Testa köra med dammsugaren. Men var jäkligt försiktig så du inte utlöser någon form av statisk elektricitet. Använd gärna en dammsugarborste.
Nej nej!
Dammsugare hjälper inte!
Köp en burk tryckluft på nån mack eller Claes Olsson och blås rent.
Citera
2007-08-31, 13:29
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Kan det vara så att du inte har "städat" datorn på länge ?

Testa skruva bort en sida och kika om det är mkt damm runt/i fläktarna. Även runt på grafikkortet och nätagget. (Nätagget ser du från baksidan där du sätter i strömkabeln).

Det är säkert så att det är värmeproblem. Testa köra med dammsugaren. Men var jäkligt försiktig så du inte utlöser någon form av statisk elektricitet. Använd gärna en dammsugarborste.

Lycka Till mvh Nippe

Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Nej nej!
Dammsugare hjälper inte!
Köp en burk tryckluft på nån mack eller Claes Olsson och blås rent.

Tack för tipsen, ska testa detta. Återkommer när detta är testat
Citera
2007-08-31, 22:09
Medlem
nivamans avatar
tre saker jag spontant kommer att tänka på som skulle kunna vara felet...
1. värme (kolla om det är dammigt vid cpu-fläkten)
2. hårddisken sjunger sista valsen (missljud från hårddisken?)
3. trasigt minne (brukar resultera i bluescreen oftast. men lätt att kolla med memtest86 www.memtest86.com )
Citera
2007-09-01, 06:34
Medlem
Jap
Värme eller glapp kontakt är troligast.

Kommer inte ihåg vad det fanns för program för att kolla värmen. I min dator kan jag se i bios och när datorn startar. Men det var också någon diskution om programmen verkligen visade rätt temp.
Citera
2007-09-01, 16:49
Medlem
En teori jag har är att dina komponenter kanske drar för mycket ström och att nätagget helt enkelt börjat ge efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in