2007-08-31, 05:04
Är numera väldigt skeptisk över hur många personer som mörkar de otaliga undersökningar som inte utesluter att man faktiskt kan ta skada av artificiella sötningsmedel. Läs den första länken om hur två stycken personer sågar hela undersökningen som gjorts på råttor. Läser man hela artikeln så avslöjas de båda belackarna som.....(trumvirvel)...anställda av de stora tillverkarna av just sötningsmedel!!!
Inte undra på att deras intresse var att såga en undersökning som framställer sötningsmedel som skadliga för människors hälsa... 
Nu till trådens stora fråga då. Jag funderar lite på om livsmedelsindustrin använder olika sötningsmedel även i "vanliga" produkter? Alltså i läsk som redan innehåller äkta socker. Det känns som man slänger i lite cancerpulver i det mesta nu för tiden - halstabletter, medicin, färdigfryst mat och så vidare. Jag köpte en vanlig 2,5-litersdunk med blandsaft som kallas: "Läckö Blandsaft" inne på Netto. Jag kastade ett snabbt getöga på innehållsdeklarationen som sade - socker. Då är väl detta ett lugnt köp tänkte jag - och bar hem dunkjäveln... Väl hemma så tyckte jag att saften smakade påfallande likt just aspartam. Underligt, tänkte jag. Det kan väl ändå inte stämma. Det stod ju SOCKER på förteckningen för tjyven! Jodå, visst innehåller den vanliga saften som inte hette "lightsaft" eller "lågkalorisaft" rävgiftet aspartam, och detta trots att den redan innehåller socker!!! Alltså BÅDE socker OCH aspartam...
Varför?!
Äsch, jag svävar ut nu, men...nu blev jag lite konfunderad. Kan det alltså även vara så att typ vanlig gammal "hederlig" rödettiketts-CocaCola innehåller det DNA-påverkande giftmedlet? Brr... Hoppas verkligen inte detta!!!
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...131520,00.html
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...129871,00.html
Fram med allt i ljuset nu!
PS. Sluta gärna med artificiella sötningsmedel också. Fasen så mycket bättre med naturliga sötningsmedel istället. Låt den lukrativa och profitbenägna livsmedelsindustrin pyssla med sitt skitpulver utan att vi konsumenter skall bli skadade för livet. För vem vet vilka effekter detta skräp kan ha på oss människor på en lite längre sikt. En fruktpizza bryr sig faktiskt om er, kära FB:are!

Nu till trådens stora fråga då. Jag funderar lite på om livsmedelsindustrin använder olika sötningsmedel även i "vanliga" produkter? Alltså i läsk som redan innehåller äkta socker. Det känns som man slänger i lite cancerpulver i det mesta nu för tiden - halstabletter, medicin, färdigfryst mat och så vidare. Jag köpte en vanlig 2,5-litersdunk med blandsaft som kallas: "Läckö Blandsaft" inne på Netto. Jag kastade ett snabbt getöga på innehållsdeklarationen som sade - socker. Då är väl detta ett lugnt köp tänkte jag - och bar hem dunkjäveln... Väl hemma så tyckte jag att saften smakade påfallande likt just aspartam. Underligt, tänkte jag. Det kan väl ändå inte stämma. Det stod ju SOCKER på förteckningen för tjyven! Jodå, visst innehåller den vanliga saften som inte hette "lightsaft" eller "lågkalorisaft" rävgiftet aspartam, och detta trots att den redan innehåller socker!!! Alltså BÅDE socker OCH aspartam...

De vanligaste konstgjorda sötningsmedlen i Sverige:
- Sukralos, E955.
Används till: Läsk, saft, O’boy, yoghurt, ketchup, risifrutti. Sötma: 600 gånger sötare än socker.
- Aspartam, E951.
Används till: Saft, sylt, nyponsoppa, läsk, godis, yoghurt.
Sötma: 200 gånger sötare än socker.
- Acesulfamkalium, E950.
(acesulfam K)
Används till: Salt, sylt, yoghurt, nyponsoppa, godis. Ofta i kombination med aspartam.
Sötma: 200 gånger sötare än socker.
- Sackarin, E954.
Används till: Saft, läsk, sylt. Ofta i kombination med aspartam.
Sötma: 300 gånger sötare än socker.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...131520,00.html
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...129871,00.html
Fram med allt i ljuset nu!

PS. Sluta gärna med artificiella sötningsmedel också. Fasen så mycket bättre med naturliga sötningsmedel istället. Låt den lukrativa och profitbenägna livsmedelsindustrin pyssla med sitt skitpulver utan att vi konsumenter skall bli skadade för livet. För vem vet vilka effekter detta skräp kan ha på oss människor på en lite längre sikt. En fruktpizza bryr sig faktiskt om er, kära FB:are!