• 1
  • 2
2007-08-30, 22:47
Medlem
DaySleepers avatar
Ar lite sugen pa att byta till linux. Verkar finnas massor av fler valmojligheter da det galler program som inte ar struliga. Jag ar inbiteen windowsanvandare, aldrig anvant nagot annat men sag hos min sister-in-law att hon har linux som ser precis ut som windows. Sjysst tankte jag.

Vilket linux ar det jag vill ha? Ubuntu eller vad det heter?

Dock ar det sa har att jag inte har kvar cd med windows vista (ifall nagot skulle ga snett) och ej heller drivrutiner till min dator. Det ar en blott nagra manader gammal laptop, men pga flytt forsvann dessa skivor, eller ar atminstone inte tillgangliga for mig i ett halvar till.

Behover man drivisar nar man slanger windows o installerar linux? Har for mig att det skall finnas i linux redan fran borjan?
Citera
2007-08-30, 22:53
Medlem
junks avatar
dra ner en ubuntu skiva o kör dual boot annars om det finns några gb ledigt på disken, gillar du inte ubuntu kan du ju alltid testa något av dom 500 andra distarna
Citera
2007-08-30, 23:15
Medlem
DaySleepers avatar
grejen e att jag inte vet nagot om de 500 varianterna. Jag vill ha det enklaste, minst arbetskravande och lattasr att hitta nat-support om sa skulle behovas, systemet tillgangligt.

Dual boot? Innebar att jag kan kora tva system samtidigt? Hur fuunkar ect i praktiken?
Citera
2007-08-30, 23:28
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaySleeper
Ar lite sugen pa att byta till linux. Verkar finnas massor av fler valmojligheter da det galler program som inte ar struliga. Jag ar inbiteen windowsanvandare, aldrig anvant nagot annat men sag hos min sister-in-law att hon har linux som ser precis ut som windows. Sjysst tankte jag.

Vilket linux ar det jag vill ha? Ubuntu eller vad det heter?

Dock ar det sa har att jag inte har kvar cd med windows vista (ifall nagot skulle ga snett) och ej heller drivrutiner till min dator. Det ar en blott nagra manader gammal laptop, men pga flytt forsvann dessa skivor, eller ar atminstone inte tillgangliga for mig i ett halvar till.

Behover man drivisar nar man slanger windows o installerar linux? Har for mig att det skall finnas i linux redan fran borjan?

Att det ser ut som Windows (Fönsterhanterare) finns i nästan alla linuxdistar.

Prova köra RedHat. det är en rätt enkel dist.
Förmodligen behöver du drivrutinerna när du installerar Linux, men jag tvivlar starkt på att dom finns med på skivorna du fick till datorn.
Citera
2007-08-30, 23:49
Medlem
von Schmerzs avatar
Om du bara vill testa så rekommenderar jag att du laddar ner programmet Wubi och installerar Ubuntu genom det. Istället för att som brukligt ha separata partioner för windows och linux gör Wubi det möjligt att installera Ubuntu som ett vanligt program i windows. Tröttnar du är det bara att avinstallera. Rent praktiskt kommer den här installationen att uppföra sig precis som en riktig, och det går att välja om vill starta med windows eller ubuntu när du startar datorn.

http://wubi-installer.org/
Citera
2007-08-31, 09:22
Medlem
Kör ubuntu.

www.ubuntu-se.org
Citera
2007-08-31, 11:18
Bannlyst
Citat:
Jag vill ha det enklaste, minst arbetskravande och lattasr att hitta nat-support om sa skulle behovas, systemet tillgangligt.

Instämmer i kören. UBUNTU är grejen.

Här har du support på svenska om det behövs: http://ubuntu-se.org/smf/
Citera
2007-08-31, 13:06
Medlem
DaySleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Förmodligen behöver du drivrutinerna när du installerar Linux, men jag tvivlar starkt på att dom finns med på skivorna du fick till datorn.

okej, vilket inebär att jag inte kan göra något utan att ladda hem drivrutinerna? Vilka drivrutiner behöver jag för att få igång datorn och internet? I en stationär räcker det väl med att ladda hem tilll moderkortet (om nätverkskortet e inbyggdt?), är det så med en bärbar oxå? kan återkomma med uppgifter om datorn..
Citera
2007-08-31, 13:08
Medlem
Jag lägger också mina fem cent på Ubuntu. Det är den disten med mest användare (30%! av alla linuxanvändare) och har ett klockrent community där du kan få hjälp med de mesta. Ett stort tips är denna siten:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty
Citera
2007-08-31, 14:39
Medlem
Neths avatar
Citat:
okej, vilket inebär att jag inte kan göra något utan att ladda hem drivrutinerna? Vilka drivrutiner behöver jag för att få igång datorn och internet? I en stationär räcker det väl med att ladda hem tilll moderkortet (om nätverkskortet e inbyggdt?), är det så med en bärbar oxå? kan återkomma med uppgifter om datorn..

Om jag var du skulle jag tanka hem en LiveCD av ubuntu, boota från den och kolla att allting funkar
Citera
2007-08-31, 20:14
Medlem
Jag såg bossiemans guide (den klistrade tråden) och laddade ner liveCD med ubuntu.
Installerade på en dell xps 1210 laptop. Allt funkade direkt, inklusive dualboot med XP. Trådlöst nätverk, inbyggd kortläsare, multimediatangenter osv. Det enda jag behövde göra var att (med ett par klick i pakethanteraren) ladda ner drivrutiner för grafiken (den var default 1024*768, jag kör 1280*800) samt nåt som gör att jag kan skriva mot min xp-partition.

Det var enklare att installera ubuntu med dualboot på en xp-maskin, än att installera xp på en tom maskin. Jag var igång på ett par timmar inklusive nedladdning av liveCD:n.
Citera
2007-08-31, 21:03
Bannlyst
Tech - open source - Senaste 100 artiklarna om Ubuntu (på svenska): http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.111288
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in