Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Men determinismen bygger ju på orsak och verkan. Varje gång maskinen talar om resultatet för vederbörande, blir det en orsak till verkan. Mitt resonemang hänger ihop, men inte ditt.
Jag anser inte att ditt resonemang håller ihop, du säger att maskinen skriver ut en hemlig lapp, håller sanningen från mig och lurar mig till att göra det jag ska.
Men det är inte ett giltligt resonemang. Jag säger att det är en paradox, att världen inte kan vara Determinerad, Determinering är en paradox i sig. Och jag ser inte Determinism runt mig när jag ser mig omkring, jag ser kausalitet och osäkerhets principer.
Om du skriver en formel på ett papper, vad kommer det pappret berätta om dig?
Det jag ser händer när jag ska skriva lappen är att i samma ögonblick jag börjar skriva på lappen så ändrar sig positionerna för partiklarna jag redovisar, eftersom att jag då redovisar dom och vet om deras position, dom förvandlas till Jokrar, dom flyger runt och ändrar sig och det blir omöjligt att skriva, så länge jag skriver kommer partiklarna att vara jokrar, så fort jag slutar kommer dom stå still. Och bli observerbara. Egenligen inte riktigt observerbara, för så fort jag observerar dom och kan börja förutspå deras position kommer dom få fnatt och irra omkring. Men om en annan agent tittar på dom ser dom normala ut, så fort han öppnar munnen och ska säga så byter dom ut sin historia och anpassar sig efter den nya.