• 1
  • 2
2007-08-30, 18:24
Medlem
Någon sa till mig att askan från tex kaminen är bra för gräset, det skulle tydligen finnas mycket bra saker för gräset i den.

Någon som kan bekräfta eller dementera dessa uppgifter?
Citera
2007-08-30, 18:37
Medlem
tjaboooos avatar
Hört samma sak från ett par ställen.
Citera
2007-08-30, 18:38
Medlem
Subb[a]s avatar
Eftersom en skog oftast frodas efter en brand, borde påståendet ha viss sanning.
Citera
2007-08-30, 18:39
Medlem
Tolvans avatar
Fråga svedjefinnarna.
Citera
2007-08-30, 21:03
Medlem
toaborstes avatar
intressant fråga!googlade lite&fann detta
Citat:
Aska efter vedeldning kan tas tillvara och spridas över gräsmatta och rabatter (men inte i potatislandet - då blir potatisen skrovlig). Träaska innehåller en del nyttiga salter (framförallt kaliumkarbonat, s k pottaska) och höjer pH i försurad jord

om pelletsaska stod det att
Citat:
Askan från är starkt basisk och har ett högt pH-värde. Helst skall den spridas i skogen men du kan även hälla ut den på gräsmattan eller lägga den under prydnadsbuskar. Ett riktvärde är att per år inte sprida mer än 1 liter aska per m2 gräsmatta. Askan bör inte användas som gödningsmedel till grönsaker eller bärbuskar då den innehåller små mängder tungmetaller.
Citera
2007-08-30, 21:46
Medlem
Jag har eldat i kamin i flera år. Askan har jag alltid spridit i trädgården och gräsmattan med bra resultat

Men tänk efter på vad du eldar kanske inte så roligt om du eldar tryckimregnerat eller spillbitar med spikar.
Citera
2007-08-30, 23:02
Medlem
soers avatar
Haha. Jag läste "kaninen" och trodde du tänkte skapa en minneslund efter dina kremerade husdjur i trädgården...

Sorry, för OT.
Citera
2007-08-30, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tumult
Någon sa till mig att askan från tex kaminen är bra för gräset, det skulle tydligen finnas mycket bra saker för gräset i den.

Någon som kan bekräfta eller dementera dessa uppgifter?

kan bekräfta att askan från mormor gjorde susen på gräset
Citera
2007-08-30, 23:34
Medlem
Jag har fått tips om ha aska på våra vinbärsträd för då försvinner mossan på dem. Så aska kanske är en bra bekämpning mot mossa i gräset oxå?
Citera
2007-08-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av people
Jag har fått tips om ha aska på våra vinbärsträd för då försvinner mossan på dem. Så aska kanske är en bra bekämpning mot mossa i gräset oxå?

Eftersom mossa trivs när det är surt och askan är basisk så stämmer det.
Citera
2007-08-31, 08:36
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Eftersom en skog oftast frodas efter en brand, borde påståendet ha viss sanning.

Men det beror väll snarare på att de träd som är snabbast att återetablera sig har markens näring och vatten för sig själv?
Citera
2007-08-31, 09:21
Medlem
Raketosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkk
kan bekräfta att askan från mormor gjorde susen på gräset

Gör det inte ont om man går barfota och råkar trampa på hennes tandimplantat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in