2007-08-30, 21:53
Medlem
Marulks avatar
Snöret är lika långt som min kiss-stråle.
2007-08-30, 22:30
Medlem
Reoshis avatar
är det här de bästa filosofi forumet kan framana? seriöst ingen som förstår frågeställningen?!
2007-08-30, 23:32
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
är det här de bästa filosofi forumet kan framana? seriöst ingen som förstår frågeställningen?!
Nej, gör du?
2007-08-30, 23:41
Medlem
Reoshis avatar
alltså uppenbarligen menar han inte vi vill ge honom svaret 4cm?

sedan att han beskriver frågeställningen som mångfaciterade och komplex ger ju lite extra hints om vad han är ute efter?

strax under hans inlägg på föregående sida gjorde jag en chansning, självklart vet jag inte om jag svarade rätt, men jag skulle ändå hävda jag förstår vad han är ute efter..

som sagt uppenbarligen inte "4cm" eller "brunt"..

aah.
2007-08-31, 00:11
Medlem
beornies avatar
Jag ber om ursäkt ifall ni uppfattar det som någon typ av provokation. Det var verkligen inte min avsikt.

Följande är min utgångspunkt:

"Hur långt är ett snöre?" <-- Hur långt måste ett snöre vara för att vara ett snöre.

En infallsvinkel är följande: Om vi tar ett snöre (säg 30 centimerter långt för att vi alla ska vara överens om att det är ett snöre vi pratar om) och kapar bort 0,00000003 mm av snöret och därefter visar upp det vi kapat av - skulle vi då alla vara överens om att vi fortfarande betraktar ett snöre?

Min tanke är att vi måste ha en viss längd av ett snöre för att det ska vara just ett snöre. Ifall vi har två celler som är utskurna av en större enhet (ett snöre) så skulle vi förmodligen inte betrakta dem som "ett snöre" utan just som två celler.

Kan man tänka sig någon absolut gräns för när de celler som utgör snöret tillsammans kan betraktas som en enhet snarare än enstaka celler?

Jag tänker mig en gräns vid den punkt då snöret skulle kunna fylla en funktion rent praktiskt. Exempel: ett snöre som är tio centimeter långt kan knytas runt en cylinder med en diameter på kanske tre centimeter (eller åtminstone två). I det fall vi behöver ett snöre för det ändamålet utgör en snöre vars längd överstiger tio centimeter "ett snöre".

Men om snöret inte är längre än en centimeter (och kanske tre millimeter tjockt) så är det omöjligt för oss att slå knut på det, varför vi möjligen skulle betrakta det som "en snörstump" snarare än som "ett snöre". Tänker jag fel?

Finns det alltså en gräns där snöret är "ett snöre" och inte "en snörstump", "ett antal celler" eller något annat?

Går det att visa en ekvation som låter oss betrakta snörets längd som funktion av tjockleken för att räkna ut den minsta möjliga längden för att det ska vara ett snöre?
2007-08-31, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beornie
Finns det alltså en gräns där snöret är "ett snöre" och inte "en snörstump", "ett antal celler" eller något annat?
Det är som att fråga, när blir rött gult i den här bilden.

Det finns ingen skarp gräns där det blir gult, det blir orange först och tusentals andra nyanser innan det blir gult.

Världen är inte bara svart och vitt, världen är inte begränsad, till skillnad från språket.
2007-08-31, 01:03
Medlem
Citat:
Jag vill veta hur långt ett snöre är. Hur långt är det?
Gud
2007-08-31, 01:05
Medlem
Den frågan besvarades, om jag inte minns fel, för flera år sedan i antingen tidningen Illustrerad Vetenskap eller Ny Teknik...
2007-08-31, 01:10
Medlem
Citat:
.... kopierat ordbajs

Googla på "Hur långt är ett snöre"... du kanske tror det men du är INTE först med att ställa den frågan...

http://www.abcitron.net/abso/varfor.htm
2007-08-31, 01:25
Medlem
Kingers avatar
Det är som att fråga: När är en människa lång? När betraktas en människa som lång?

Är det ungefär så du menar?
2007-08-31, 01:33
Medlem
Dubbelt så långt som hälften.
2007-08-31, 02:16
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jag vill veta hur långt ett snöre är. Frågan är mångfacetterad och komplex, jag vet, men har aldrig någonsin fått ett vettigt svar, tycker jag. Hur långt är det?

Två begrepp är viktiga här. 'Längd' och 'snöre'. Om vi kan definiera dessa begrepp kan vi också veta längden på ett visst snöre, med en viss mätmetod. Jag tror att de flesta har en någorlunda klar uppfattning om vad ett snöre är, och även om det skiljer lite är det inte hela världen. Principen funkar för trådar, rep, linor, vajrar, tåg och kedjor också. Längd finns det redan goda definitioner av. Frågan är nog vilken mätmetod man skall använda och hur noggrann man behöver vara, och detta beror av tillämpningen.

Utan exakt sammanhang för respektive fall kan man inte vara så detaljerad i sitt svar, men generellt gäller:

Ett snöre är så långt som det är mellan dess två ändpunkter då snöret ligger parallellt med en rät linje, men utan att sträckas med någon kraft i längdriktningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in