Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Det är som att fråga: När är en människa lång? När betraktas en människa som lång?
Är det ungefär så du menar?
Ungefär så. Lång är kanske mer olika från person till person. Om du är 1.60 och jag 1.70 tycker du möjligen att jag är lång. Däremot skulle nog de flesta inte uppfatta en person på 1.70 som lång.
Däremot är tankegången ungefär så som du beskriver. Vid vilken längd är ett snöre ett snöre (eller för den delen gul färg gul)?
Jag tror att det finns en längd där man (kanske en majoritet av människorna eller alla människor) skulle uppfatta att snöret tagit steget till att bli ett snöre (eller färgen gul att vara gul).
Skulle man tycka att ett en millimeter av ett snöre var ett snöre? Förmodligen inte. Skulle ett snöre kunna vara en centimeter långt? Kanske, men inte enligt min mening. Jag skulle beskriva det jag betraktade som "en snörstump" snarare än som "ett snöre".
Finns det en teoretisk möjlighet att beräkna en gräns där snöret blir just ett snöre och inget annat? Samma tanke går att applicera på övergången mellan mörkt och ljust eller få och många.