2007-08-31, 02:23
Medlem
Ordet snöre definierar ingen speciell längd. Om man vill kunna avgöra hur långt det är får man ange längden med någon enhet. Om något ses som ett kriterium i en definition anges det i själva definitionen, och om det kriteriet inte finns med måste det specifieras med lite mer ord - i det här fallet en längdenhet.

Jag har ingen koll på semantik, men för mig låter det som ett vettigt svar.
2007-08-31, 02:32
Medlem
Bajsfacistens avatar
Tar du halva snörets längd och dubblerar det så har du fått fram snörets längd.
2007-08-31, 03:11
Medlem
Det kan ju även vara orden "ett snöre" beroende på vilken fontstorlek man har, eller hur länge de tar att läsa....nu när vi ändå låter högskolestudenthumorn nedskivas på internet.
2007-08-31, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av . . .
Hur mycket är en vatten då?

Ungefär tre.
2007-08-31, 12:48
Medlem
rejmarNs avatar
Kan variera, men oftast 33cm.
2007-08-31, 13:01
Medlem
Reoshis avatar
handlar denna fråga om filosofi? är det inte bara en definitionsfråga? dvs alltså, att det blir ett snöre när det är längre än sin egen bredd tex.
2007-08-31, 20:21
Bannlyst
Eftersom "Snöre" uppdelat blir "Snö" "Re" vilket betyder ett reply på ett inlägg om snö. Om inlägget förekommit eller inte, är oviktigt eftersom vi vill ha reda på längden på svaret.

Då ingen svarat än så svarar jag..........

Det blir snö det här året också.

Snö Re blir 32 bokstäver inklusive punkt.

Längd är alltså 32
2007-08-31, 20:25
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Djupaste tråden på filosofiforumet.
2007-08-31, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor

Den satt!
2007-09-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Hur kan en tråd vara djup?

(DEN satt, fan vad djup jag är.)
2007-09-01, 09:27
Medlem
henans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beornie
Jag ber om ursäkt ifall ni uppfattar det som någon typ av provokation. Det var verkligen inte min avsikt.

Följande är min utgångspunkt:

"Hur långt är ett snöre?" <-- Hur långt måste ett snöre vara för att vara ett snöre.

En infallsvinkel är följande: Om vi tar ett snöre (säg 30 centimerter långt för att vi alla ska vara överens om att det är ett snöre vi pratar om) och kapar bort 0,00000003 mm av snöret och därefter visar upp det vi kapat av - skulle vi då alla vara överens om att vi fortfarande betraktar ett snöre?

Min tanke är att vi måste ha en viss längd av ett snöre för att det ska vara just ett snöre. Ifall vi har två celler som är utskurna av en större enhet (ett snöre) så skulle vi förmodligen inte betrakta dem som "ett snöre" utan just som två celler.

Kan man tänka sig någon absolut gräns för när de celler som utgör snöret tillsammans kan betraktas som en enhet snarare än enstaka celler?

Jag tänker mig en gräns vid den punkt då snöret skulle kunna fylla en funktion rent praktiskt. Exempel: ett snöre som är tio centimeter långt kan knytas runt en cylinder med en diameter på kanske tre centimeter (eller åtminstone två). I det fall vi behöver ett snöre för det ändamålet utgör en snöre vars längd överstiger tio centimeter "ett snöre".

Men om snöret inte är längre än en centimeter (och kanske tre millimeter tjockt) så är det omöjligt för oss att slå knut på det, varför vi möjligen skulle betrakta det som "en snörstump" snarare än som "ett snöre". Tänker jag fel?

Finns det alltså en gräns där snöret är "ett snöre" och inte "en snörstump", "ett antal celler" eller något annat?

Går det att visa en ekvation som låter oss betrakta snörets längd som funktion av tjockleken för att räkna ut den minsta möjliga längden för att det ska vara ett snöre?

Sätt dig och planera kortegen istället
2007-09-01, 12:18
Medlem
beornies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Det är som att fråga: När är en människa lång? När betraktas en människa som lång?

Är det ungefär så du menar?

Ungefär så. Lång är kanske mer olika från person till person. Om du är 1.60 och jag 1.70 tycker du möjligen att jag är lång. Däremot skulle nog de flesta inte uppfatta en person på 1.70 som lång.

Däremot är tankegången ungefär så som du beskriver. Vid vilken längd är ett snöre ett snöre (eller för den delen gul färg gul)?

Jag tror att det finns en längd där man (kanske en majoritet av människorna eller alla människor) skulle uppfatta att snöret tagit steget till att bli ett snöre (eller färgen gul att vara gul).

Skulle man tycka att ett en millimeter av ett snöre var ett snöre? Förmodligen inte. Skulle ett snöre kunna vara en centimeter långt? Kanske, men inte enligt min mening. Jag skulle beskriva det jag betraktade som "en snörstump" snarare än som "ett snöre".

Finns det en teoretisk möjlighet att beräkna en gräns där snöret blir just ett snöre och inget annat? Samma tanke går att applicera på övergången mellan mörkt och ljust eller få och många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in