papi.f kan bli så att man tillslut tvingas installera om burken. Om du har fått in tonvis med skräp etc.
Det man INTE ska göra är installera codec-packs. Det är dödens. Det ska räcka med DivX, XviD, AC3 Codec, möjligen MP3. Jag har även Quicktime, Power DVD. Flash player är bra. Samt JAVA från sun.
Sedan funkar det att köra BS Player utan problem, jag gillar den när jag ska testa filer för att den har inga inbyggda codecs eller så som kan störa. Däremot funkar inte allt i bsplayer samt den är slö.
VLC är grymt bra men där har jag problem att öppna en del filer som den säger är trasiga fast dom inte är det. Man bör alltså ha flertalet mediaspelare för att vara säker på det alltid fungerar.
Bara för att en program har inbyggda codecs innebär inte att den är bra, dock nyttjar VLC extremt lite resurser och är inte cpu krävande varpå jag kan spela upp 720p.x264.mkv utan allt för stora problem på en p4 3.0Ghz. Dessutom kan den oftast spela upp filer som jag kanske inte råkar ha codecs till.
Men dessa udda format brukar jag kasta och hitta filen i ett annat format istället. Inte värt besväret att få en knasig dator bara för att man vill titta på något konstigt filformat.
1080p funkar mycket bra i VLC på divx och xvid avi filer.
Låter som den bästa lösningen är att instellera om ordentligt. Då lär problemet försvinna garanterat. Lätt om man har C: och D:, bara lägga upp programen, drivers etc på D: så det är preparerat och klart, sedan bara installera om, tar inte så lång tid då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!