2007-08-30, 11:39
Medlem
relisals avatar
Tja

Jag hade tänkt att göra så här:
1 st windows xp partition där jag har mina musik program osv.
Jag vill altså att man enbart ska kunna köra musik programmen.. inget msn, explorer/FF, irc osv. Sätta dit någon sorts spärr.
Är det så enkelt att jag bara skapar en ny användare och ger den rättigheter till att enbart köra mina musikprylar?

På min andra partition tänkte jag köra in ubuntu.. som kommer användas som surf/msn/irc os.
Citera
2007-08-30, 12:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
Tja

Jag hade tänkt att göra så här:
1 st windows xp partition där jag har mina musik program osv.
Jag vill altså att man enbart ska kunna köra musik programmen.. inget msn, explorer/FF, irc osv. Sätta dit någon sorts spärr.
Är det så enkelt att jag bara skapar en ny användare och ger den rättigheter till att enbart köra mina musikprylar?

På min andra partition tänkte jag köra in ubuntu.. som kommer användas som surf/msn/irc os.
Ett enkelt sätt för de programmen du nämnde är att bara avinstallera nätverkskortet. Sätt det som disabled så kommer du inte ut på nätet. Är det dig själv du ska skydda så räcker det. Är det mot en annan användare så ge inte honom eller henne adminrättigheter.
Citera
2007-08-30, 12:34
Medlem
relisals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ett enkelt sätt för de programmen du nämnde är att bara avinstallera nätverkskortet. Sätt det som disabled så kommer du inte ut på nätet. Är det dig själv du ska skydda så räcker det. Är det mot en annan användare så ge inte honom eller henne adminrättigheter.

precis.. jag var också inne på det med nätverkskortet.. men sen tänkte jag att det kanske skulle vara bra med en uppkoppling endån.. om man behöver ladda upp det färdiga matrealet någonstans..

det perfekta skulle ju vara om det fanns något program som installerade sig som en användare.. och där igenom bestämde vilka program som skulle få köras..
Citera
2007-08-30, 13:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
precis.. jag var också inne på det med nätverkskortet.. men sen tänkte jag att det kanske skulle vara bra med en uppkoppling endån.. om man behöver ladda upp det färdiga matrealet någonstans..

det perfekta skulle ju vara om det fanns något program som installerade sig som en användare.. och där igenom bestämde vilka program som skulle få köras..
Det kan man göra, men det är lite meckigare. Annars kan du väl bar avinstallera allt utom IE, och sen inte tillåta användare att installera något?
Citera
2007-08-30, 15:37
Medlem
KOJVs avatar
Använd Windows XP Pro...

Högerklicka på C: och välj Delning och Säkerhet, fliken Säkerhet, sätt behörigheterna till noll för den användare som ska logga in på systemet (eller gruppen Användare)... gå in på Avancerat och välj att alla underliggande mappar och filer ska ärva dessa behörigheter.

Sen gör du samma på mappen där musiken och musikprogrammet men sätter här fulla rättigheter... då kan de jobba med musiken men inte använda något annat program i systemet.

Obs ta inte bort några rättigheter för SYSTEM.
Citera
2007-08-30, 16:22
Medlem
onemans avatar
Duger inte group policy?
Citat:
User Configuration\Administrative Templates\System

Description
Limits the Windows programs that users have permission to run on the computer.

If you enable this policy, users can only run programs that you add to the List of Allowed Applications in this policy.

This policy only prevents users from running programs that are started by the Windows Explorer process. It does not prevent users from running programs such as Task Manager, which are started by the system process or by other processes. Also, if users have access to the command prompt, Cmd.exe, this policy does not prevent them from starting programs in the command window that they are not permitted to start by using Windows Explorer.
http://www.microsoft.com/technet/pro....mspx?mfr=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in