2007-08-30, 10:08
Medlem
Bitmasters avatar
Jag ska köpa en bärbar dator till mina studier på KTH. Minimikraven vi fått är:

1.5 Ghz processor (x86/IA32)
1 GB RAM
WLAN
2st USB 2.0-portar
DVD-läsare

Windows XP har även listats som minimikrav; därför väljer jag att köra någon linuxdist vilket i min mening står långt över det minimikravet. Om något skulle behöva windows försöker jag köra det med Wine eller i VMware.

Via KTH kan man köpa en Fujitsu-Siemens ESPRIMO u9200 till ett ganska bra pris. Produktspec. finns här: http://facts.fujitsu-siemens.com/ind...ontent&lid=160

Nu undrar jag om det är någon som fått igång linux på den här datorn, och om all hårdvara i så fall fungerar?

Och, om inte, finns det någon annan likvärdig produkt som till fullo stöder linux?
Citera
2007-08-30, 10:47
Medlem
razorXs avatar
Det borde fungera smärtfritt men du kanske får skippa allt lull-lull
Citera
2007-08-30, 11:03
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Jag ska köpa en bärbar dator till mina studier på KTH. Minimikraven vi fått är:

1.5 Ghz processor (x86/IA32)
1 GB RAM
WLAN
2st USB 2.0-portar
DVD-läsare

Windows XP har även listats som minimikrav; därför väljer jag att köra någon linuxdist vilket i min mening står långt över det minimikravet. Om något skulle behöva windows försöker jag köra det med Wine eller i VMware.

Via KTH kan man köpa en Fujitsu-Siemens ESPRIMO u9200 till ett ganska bra pris. Produktspec. finns här: http://facts.fujitsu-siemens.com/ind...ontent&lid=160

Nu undrar jag om det är någon som fått igång linux på den här datorn, och om all hårdvara i så fall fungerar?

Och, om inte, finns det någon annan likvärdig produkt som till fullo stöder linux?

Har jag fått igång Slackware på en 286a så kommer du få igång linux på den datorn.
Citera
2007-08-30, 11:33
Medlem
Flytande_argots avatar
Att minimikravet är XP kan ju menas att det är minst Windows XP som krävs och inte 2000, 98 eller NT. Kan ju vara så att ni kommer att vara tvungna att köra mjukvara som bara finns till MS-plattformen och då kan det ju vara lite struligt att tvinga igång det på en Linux-dist.
Citera
2007-08-30, 11:35
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Har jag fått igång Slackware på en 286a så kommer du få igång linux på den datorn.

Notis: 286 är lättare än den absolut senaste hårdvaran.
Den verkar ha rätt mycket Intel vilket är bra. Om du får chans att välja mellan Intel och något annat på någon komponent, välj Intel. Anledning? Intel har väldigt bra kontakt och karma i OpenSource-världen.
Citera
2007-08-30, 12:34
Moderator
Falukropps avatar
Jo, håller med BlueCommand, den där burken ser bra ut. Det enda jag kan tänka mig kan tänkas jävlas är väl ljudchippet, kolla upp så det finns support för det. Se till att få varianten med wlanchip från Atheros, det är väl det wlanchipset det finns bäst support i Linux för.

En sak du kan kolla är modeller som går att få med nåt linuxsystem förinstallerat. Det borde ju kunna gälla som nån slags garanti för att det fungerar.

Bra batteritid på den också.

Men annars så brukar det väl inte alls vara samma problem att få det att lira med laptops nuförtiden som det var förr om åren. Då kunde man ju skatta sig lycklig om det funkade alls.
Citera
2007-08-30, 13:00
Medlem
SweTechs avatar
Jag skulle aldrig köpa en fujitsu-siemens dator och än mindre en av deras bärbara datorer.

Jag hittade dessa datorer som jag skulle rekomendera istället, bra pris, mycket prestanda för pengarna och datorn levereras med Ubuntu samt ett bra tillbehörspaket.
http://www.ggsdata.se/laptops/se2.html
Citera
2007-08-30, 15:46
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag skulle aldrig köpa en fujitsu-siemens dator och än mindre en av deras bärbara datorer.
Du vill inte berätta varför?

Själv har jag bara bra erfarenheter av Fujitsu-Siemens bärbara datorer.
Dock var den senaste jag använt varm och lät en del av fläktarna när den hård-användes (nej, fläktarna var inte trasiga).
Citera
2007-08-30, 16:59
Medlem
Bitmasters avatar
Tack för alla svar hittils! Dock är jag fortfarande lite undrande om t ex den inbyggda kameran kommer att funka, samt SIM-kortsläsaren och UMTS/HSDPA-stödet. Sen står det ju heller inte vilket bluetoothchip det är etc... Men som sagt, tack för alla svar hittils!

Fast nu blev jag faktiskt mycket intresserad av SweTechs länk, den innehöll en motsvarande dator till billigare pris, och de kan ju garanterat köra linux. Svårt val detta...
Citera
2007-09-02, 16:42
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Du vill inte berätta varför?

För att jag har jobbat på företaget... Jag vet vad som finns i burkarna och vilka fel dom har samt hur företaget ställer sig till dom felen.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Själv har jag bara bra erfarenheter av Fujitsu-Siemens bärbara datorer.
Dock var den senaste jag använt varm och lät en del av fläktarna när den hård-användes (nej, fläktarna var inte trasiga).

FSC's bärbara datorer är alltid varma, det är för att man underdiminsionerar kylsystemen. Oftast löser dom det med en BIOS flash som ökar fläkthastigheten samt tar kostnaden för dom delar man får byta pga värmen.

Sen har FSC dom absolut sämsta serviceavatalen och långa servicetider är inte ovanliga.
Citera
2007-09-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Tack för alla svar hittils! Dock är jag fortfarande lite undrande om t ex den inbyggda kameran kommer att funka, samt SIM-kortsläsaren och UMTS/HSDPA-stödet. Sen står det ju heller inte vilket bluetoothchip det är etc... Men som sagt, tack för alla svar hittils!

Fast nu blev jag faktiskt mycket intresserad av SweTechs länk, den innehöll en motsvarande dator till billigare pris, och de kan ju garanterat köra linux. Svårt val detta...

m720r verkar vara en trevlig dator, förutom en punkt... Batteriet.
2< timmar i en ultraportabel tar bort lite av poängen.
Har du mecenat (kommer väl iaf få) så har Lenovo ett riktigt bra erbjudande på x61s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in