2007-08-29, 22:33
Bannlyst
Jag undrar om det är "farligt" att fotografera utan objektiv på kamerahuset.

Jag menar om det kan göra så att tillexempel bildsenorn blir överexponerad av ljus?

Relativt mörkt rum syftar jag på men även i dagsljus o.s.v.

Frågan är kan några skador uppkomma då man fotar utan objektiv?
Citera
2007-08-29, 22:38
Medlem
Knappast farligt, men meningslöst. Om du vill ha en bild utan objektiv, får du köra enligt den gamla hålkameraprincipen. Exempelvis med ett lock istället för objektivet, i vilket du har gjort ett litet hål. Då blir ditt problem snarare att du får extremt lite ljus på sensorn. Men då kan du åtminstone få en bild som du ser vad den föreställer, trots att du inte använder objektiv.
Citera
2007-08-29, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Knappast farligt, men meningslöst. Om du vill ha en bild utan objektiv, får du köra enligt den gamla hålkameraprincipen. Exempelvis med ett lock istället för objektivet, i vilket du har gjort ett litet hål. Då blir ditt problem snarare att du får extremt lite ljus på sensorn. Men då kan du åtminstone få en bild som du ser vad den föreställer, trots att du inte använder objektiv.

Okej då vet jag det..

Vad exakt händer om jag fotograferar solen?
Citera
2007-08-29, 23:01
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Inte mycket, du får en otydlig bild på ingenting, men det är inte skadligt för kameran så testa om du vill...

Citera
2007-08-30, 12:15
Medlem
Farbror Sallads avatar
Du kommer att få en jävla massa damm på sensorn med lite otur. Den är nämligen statiskt laddad, och utan objektiv är det fritt fram för allt damm i närheten att bosätta sig i kameran.

Det som händer om man fotar solen är precis samma sak som när man överexponerar i största allmänhet, nämligen att sensorns pixlar blir övermättade. Den maximala mängden elektroner (av fotoner) per pixel överskrids, och de "läcker" helt enkelt bort. Ibland till närliggande pixlar, eller på annat sätt genom sensorn. Man kan jämföra varje pixel med en hink, som vid överexponering är full och inte kan rymma mer. Det rinner helt enkelt över.
Citera
2007-08-30, 12:55
Medlem
mummas avatar
Men det är väl svårt att fota "hålkortsbilder" med DSLR pga mikrolinserna på sensorn?
Citera
2007-08-30, 20:56
Medlem
Jag vet inte om mikrolinserna på sensorn skulle försvåra hålkamerafotografering. Jag förstår inte varför de skulle försvåra det, men jag har faktiskt aldrig testat. Tänker jag på saken, kan jag bara se framför mig att hålkameran projicerar en bild på filmplanet, oavsett om det är fotografisk film eller CCD-sensorer. Jag kan inte se varför det skulle göra någon skillnad exakt vad det är som registrerar bilden.
Citera
2007-08-30, 21:33
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det går alldeles utmärkt. Ta ett kamerahuslock och borra ett hål i det som du sedan sätter en bit folie över. I folien gör du sen ett litet hål med en nål, men bara med spetsen så att det inte blir onödigt stort.
Allt befintligt damm på sensorn kommer att synas mycket tydligt i bilderna eftersom hålet funkar som en mycket liten bländare. De infallande ljusstrålarna är alltså så gott som parallella för en godtycklig tillräckligt liten punkt på filmplanet, vilket gör att allt smuts framträder. Bli inte orolig för att sensorn är extremt dammig alltså, för det behöver den inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in