2007-08-29, 16:28
Medlem
Ticklas avatar
Det är så att jag försöker installera ubuntu på min laptop men det blir ett antal fel, kommer inte ens in på os:et, har lyckats att installera det dock. Sökte runt lite på laptopens namn och fann denna guide.

Har lyckats med det första steget men när det kommer till det andra blir det problem.

Förstår inte riktigt detta. "/boot/grub/menu.lst - simply add the directive to the end of the kernel boot command."

Har prövat att gå in på recovery mode och skrivit in /boot/grub/menu.lst men får permisson denied, varför blir det så? Och vad ska jag göra sen?

Väldigt tacksam för svar.

Edit: Jag är inloggad som root. Eller åtminstone står det root, mitt, namn + några tecken

Guiden är också just för denna laptop modellen
Citera
2007-08-29, 17:18
Medlem
Neo-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Det är så att jag försöker installera ubuntu på min laptop men det blir ett antal fel, kommer inte ens in på os:et, har lyckats att installera det dock. Sökte runt lite på laptopens namn och fann denna guide.

Har lyckats med det första steget men när det kommer till det andra blir det problem.

Förstår inte riktigt detta. "/boot/grub/menu.lst - simply add the directive to the end of the kernel boot command."

Har prövat att gå in på recovery mode och skrivit in /boot/grub/menu.lst men får permisson denied, varför blir det så? Och vad ska jag göra sen?

Väldigt tacksam för svar.

Edit: Jag är inloggad som root. Eller åtminstone står det root, mitt, namn + några tecken

Guiden är också just för denna laptop modellen

Kolla om /boot/grub/grub.conf existerar. Kör med den isåfall.
Citera
2007-08-29, 17:43
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo-V
Kolla om /boot/grub/grub.conf existerar. Kör med den isåfall.

Tack för svaret. Varker tyvärr inte funka, står No such file or director. Prövade att skriva /boot/grub/grub.conf och boot/grub/grub.conf.

Tacksam för mer idér/tips för att få ubuntu att funkar
Citera
2007-08-29, 18:05
Medlem
Du råka inte glöma skriva Sudo gedit /etc/grub/menu.lst ??
Citera
2007-08-29, 18:10
Medlem
danielebs avatar
Om jag förstått saken rätt så ska du alltså skriva vga=792 någonstans i slutet av menu.lst, som ligger i /boot/grub?
sudo gedit /boot/grub/menu.lst borde ju ge dig möjligheten att redigera menu.lst

Edit: godhell hann före, fast jag tror inte att du hittar grub i /etc utan i /boot
Citera
2007-08-29, 19:00
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Du råka inte glöma skriva Sudo gedit /etc/grub/menu.lst ??

Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Om jag förstått saken rätt så ska du alltså skriva vga=792 någonstans i slutet av menu.lst, som ligger i /boot/grub?
sudo gedit /boot/grub/menu.lst borde ju ge dig möjligheten att redigera menu.lst

Edit: godhell hann före, fast jag tror inte att du hittar grub i /etc utan i /boot

Tack för svaret.

Prövade det ni skrev och fick upp "cannot open window" eller något liknande. Sökte lite på google och fick fram nano på något vänster. Prövade att skriva sudo nana /boot/grub/menu.lst och fick fram en stor text-fil. Skrev in vga=792 längst nere. Men funkar fortfarande inte

Behöver man skriva något innan vga=792 tror ni? Har det någon betydelse om jag skriver gedit eller nano?

Hittade en annan guide:http://ubuntuforums.org/showthread.p...mpaq+Presario+ F500

Men skulle tro att jag behöver formatera och börja från början då, igen. Men kan man formatera med ubuntu skivan? Om inte vad ska jag formatera med? xp skivan?
Citera
2007-08-29, 19:11
Medlem
Alfaslangs avatar
Nej, du ska inte lägga till det längst nere i filen. Istället ska det hamna i slutet av kernel-raden, t.ex:

kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=4b35fd60-aa7f-4297-873b-f0148cae9770 ro quiet splash vga=792

Det är viktigt att kontrollera så att det hamnar på rätt kernel-rad. Titta på Title strax ovanför och se ifall den överenstämmer med det du väljer för att boota.
Citera
2007-08-29, 19:46
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Nej, du ska inte lägga till det längst nere i filen. Istället ska det hamna i slutet av kernel-raden, t.ex:

kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=4b35fd60-aa7f-4297-873b-f0148cae9770 ro quiet splash vga=792

Det är viktigt att kontrollera så att det hamnar på rätt kernel-rad. Titta på Title strax ovanför och se ifall den överenstämmer med det du väljer för att boota.

Underbart. Funkar nu Tackar för hjälpen.

Nu ska man bara komma ihåg sitt användarnamn/password
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in