Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-29, 20:37
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag förstår.
Du nämnde att det inte är rekommenderat att ändra MAC själv, är det för att det är krångligt eller finns det risk att man sabbar något?
Risk att man sabbar något om man inte vet *exakt* vad man håller på med och är 100% medveten om att det finns risker.
Citera
2007-08-29, 20:42
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Risk att man sabbar något om man inte vet *exakt* vad man håller på med och är 100% medveten om att det finns risker.

Jag förstår, då är det väl bäst att jag inte gör något dylikt.
Jag är ändå nyfiken, vilka är riskerna?

Sedan har jag en sista fråga, kan man få en ny IP-adress om man byter nätverkskort? MAC'en borde ju då bli en annan...
Citera
2007-08-29, 20:59
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Jag förstår, då är det väl bäst att jag inte gör något dylikt.
Jag är ändå nyfiken, vilka är riskerna?
Att man sätter fel typ av adress (dvs fel format, fel adressrymd osv), att tillverkaren av någon hårdvara/mjukvara man använder har reggat denna MAC som ID för att funka.

Citat:
Sedan har jag en sista fråga, kan man få en ny IP-adress om man byter nätverkskort? MAC'en borde ju då bli en annan...
Korrekt. Det var det jag skrev (lite otydligt?) tidigare. Men det hänger på att det är detta nätverkskort som din operatörs DHCP ser. Men om den sitter innanför en router/ADSL-modem/brandvägg/whatever som har kontakten med DHCP:n så händer inget.
Citera
2007-08-29, 21:02
Medlem
Arkhons avatar
Tack för svar.
I mitt fall är det antagligen modemet som har kontakt med DHCP, så då lär det ändå inte hjälpa att ändra MAC på nätverkskortet. Jag får väl försöka med det någon annan föreslog, frigöra IP'n och stänga av modemet.
Citera
2007-08-29, 21:12
Medlem
Detta funkar med BBB & Telia (Säkert fler), om man har dynamisk ip-adress. Som vanligtvis är standard, om man inte sjäv valt mot kostnad att anväda sig av statisk ip.

dock endast windows 2000/XP. Vista funkar också, kanske måste ha vissa rättigheter, jag vet inte.

Hursomhelst skapa ett nytt textdokument, klistra in detta:

ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"

ipconfig /renew
pause

Och spara med filändelsen ".bat" ex: ny-ip.bat
Citera
2007-08-29, 21:46
Medlem
Arkhons avatar
Clint:
Funkade bra det, tack för hjälpen.
Citera
2007-08-29, 22:08
Medlem
Arkhon: Nemas, kul att man kunde hjälpa till.
Citera
2007-08-30, 09:45
Bannlyst
Om jag ändrar mitt IP kommer jag va tvungen att ändra om alla Internet inställningar eller?
Citera
2007-08-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cunten
Om jag ändrar mitt IP kommer jag va tvungen att ändra om alla Internet inställningar eller?
Nej.
Citera
2007-09-07, 08:53
Bannlyst
Jag har följt råden här men ändå inte fått det att fungera. Har ADSL telia 8/1 och vet inte om det är statiskt eller dynamiskt. Det går väl inte att ändra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in