Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Intressant, MAC'en är alltså kopplad till den speifika datorn? Om jag använder en annan dator så får jag en annan IP? Eller är MAC'en kopplad till modemet?
När man konfar t.ex en DHCP från ISC så identifieras datorn/routern/whatever som vill ha en IP-adress genom att man tar dess MAC och knyter den tilldelade IP-adressen till denna i en "tabell". Man behöver inte göra så men det är väldigt vanligt. Vilket kan ställa till det för vissa. ex:
En person skaffar bredband och upptäcker snart att han har/får samma IP-adress hela tiden. Han sätter därför upp en webbserver hemma och reggar ett domännamn. Sedan lägger han in en www-pekare i DNS som pekar mot hans dynamiska IP-adress.
Allt är lugnt och funkar bra. Tills hans nätverkskort lägger av. Han fixar snabbt som ögat ett nytt och är snart uppe igen. Men nu upptäcker han att han får en helt annan IP-adress. Orsaken är den att DHCP fortfarande håller den gamla till hans gamla kort som har en helt annan MAC-adress än den som han nya kort har. Det blir till att pilla i DNS igen.
Jag säger inte att det alltid är så men mycket vanligt.