• 1
  • 2
2007-08-29, 14:45
Medlem
Arkhons avatar
Jag har ett Telia ADSL-abonnemang, och behöver få en ny ip eftersom jag vill registrera på en tracker som bannat mig för att jag seedat för lite.
Går detta att göra ifrån min sida, eller är det bara Telia som ändrar ip's? Sker förnying av IP automatiskt eller räcker det med att starta om modemet?

Mvh
Citera
2007-08-29, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag har ett Telia ADSL-abonnemang, och behöver få en ny ip eftersom jag vill registrera på en tracker som bannat mig för att jag seedat för lite.
Går detta att göra ifrån min sida, eller är det bara Telia som ändrar ip's? Sker förnying av IP automatiskt eller räcker det med att starta om modemet?

Mvh

mcket bra fråga
Citera
2007-08-29, 14:49
Medlem
Arkhons avatar
.
Citera
2007-08-29, 14:59
Medlem
Testa att först frigöra ditt ip och sen stänga av modemet över natten. När du vaknar på morgonen borde du nästan fått ett nytt ip. Annars får du ringa till Telia Support.
Citera
2007-08-29, 15:02
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-Ray
Testa att först frigöra ditt ip och sen stänga av modemet över natten. När du vaknar på morgonen borde du nästan fått ett nytt ip. Annars får du ringa till Telia Support.

Ok, får göra det i natt nu då. Hur frigör man sitt ip förresten? Är det bara att inaktivera nätverksanslutningen?
Citera
2007-08-29, 16:14
Medlem
tvcasualtys avatar
Start -> kör -> "CMD"

Skriv
ipconfig /release. För att förnya skriver du ipconfig /renew
Citera
2007-08-29, 16:20
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Start -> kör -> "CMD"

Skriv
ipconfig /release. För att förnya skriver du ipconfig /renew

Tack för svar.
Testade dock, och fick samma ip.
Citera
2007-08-29, 16:37
Medlem
sekazzs avatar
Saxat från telia.se:
"10. Vad innebär "dynamiskt tilldelad ip-adress"?
Det innebär att du kan tilldelas en ny ip-adress vid i stort sett vid varje ny start av förbindelsen."

Dock förstår jag inte varför Du envisas med att starta en tråd som berör detta ämne när det redan finns en hel uppsjö av dom, cp.
Citera
2007-08-29, 16:46
Medlem
mobeuss avatar
En avgörande faktor är vilka lånerregler man har satt i DHCP:n. Om det är satt så att man alltid skall försöka ge samma IP-adresser till en viss MAC så kan du köra release/renew tills du blir blå. Det enda som hjälper då är att du släpper adressen tillräckligt länge att någon annan får den (dvs vi kan prata om dagar i en lågt belastad DHCP/Nod) eller att du manuellt byter MAC - vilket INTE rekommenderas - eller hårdvara som pratar med DHCP:n.
Citera
2007-08-29, 17:25
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Saxat från telia.se:
"10. Vad innebär "dynamiskt tilldelad ip-adress"?
Det innebär att du kan tilldelas en ny ip-adress vid i stort sett vid varje ny start av förbindelsen."

Dock förstår jag inte varför Du envisas med att starta en tråd som berör detta ämne när det redan finns en hel uppsjö av dom, cp.

Mr. Wise Guy, jag vet mycket väl vad en dynamiskt tilldelad ip-adress är. Men det hjälper mig inte i det här fallet, dessutom har inte jag sett en enda liknande tråd, as a matter of fact. Du har PM...

Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
En avgörande faktor är vilka lånerregler man har satt i DHCP:n. Om det är satt så att man alltid skall försöka ge samma IP-adresser till en viss MAC så kan du köra release/renew tills du blir blå. Det enda som hjälper då är att du släpper adressen tillräckligt länge att någon annan får den (dvs vi kan prata om dagar i en lågt belastad DHCP/Nod) eller att du manuellt byter MAC - vilket INTE rekommenderas - eller hårdvara som pratar med DHCP:n.

Intressant, MAC'en är alltså kopplad till den speifika datorn? Om jag använder en annan dator så får jag en annan IP? Eller är MAC'en kopplad till modemet?
Citera
2007-08-29, 20:16
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Intressant, MAC'en är alltså kopplad till den speifika datorn? Om jag använder en annan dator så får jag en annan IP? Eller är MAC'en kopplad till modemet?
När man konfar t.ex en DHCP från ISC så identifieras datorn/routern/whatever som vill ha en IP-adress genom att man tar dess MAC och knyter den tilldelade IP-adressen till denna i en "tabell". Man behöver inte göra så men det är väldigt vanligt. Vilket kan ställa till det för vissa. ex:

En person skaffar bredband och upptäcker snart att han har/får samma IP-adress hela tiden. Han sätter därför upp en webbserver hemma och reggar ett domännamn. Sedan lägger han in en www-pekare i DNS som pekar mot hans dynamiska IP-adress.

Allt är lugnt och funkar bra. Tills hans nätverkskort lägger av. Han fixar snabbt som ögat ett nytt och är snart uppe igen. Men nu upptäcker han att han får en helt annan IP-adress. Orsaken är den att DHCP fortfarande håller den gamla till hans gamla kort som har en helt annan MAC-adress än den som han nya kort har. Det blir till att pilla i DNS igen.

Jag säger inte att det alltid är så men mycket vanligt.
Citera
2007-08-29, 20:19
Medlem
Arkhons avatar
Jag förstår.
Du nämnde att det inte är rekommenderat att ändra MAC själv, är det för att det är krångligt eller finns det risk att man sabbar något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in