2007-08-29, 14:39
Medlem
Min hårddisk har kraschat. Nu har vi genom kontakter fått den inlämnad för att rädda informationen. MEN, för att fixa det behöver vi byta ut controllerkortet på den kraschade disken mot ett identiskt kort. Frågan är var får man tag på "gamla" controllerkort?

Det vi söker är:
40 gig C-gate som har suttit i en HP
Serinummer: 3KW4H940
Modell: ST94019A
PN: 9Y1422-031
HDAPN: 100314974

Hoppas att det är någon som har en idé, det vore tungt annars...
Citera
2007-08-29, 14:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Man försöker "hitta" en begagnad likadan disk på blocket eller tradera eller hos någon som säljer beg datordelar. Är det värdefulla grejor på hårddisken kan man ju alltid vända sig till ibas dom har möjlighet att läsa hårddisken utan kontrollerkort...

Seagate inte C-gate

Såldes en på tradera nyligen för 360:- men dom diskarna sitter i ett flertal bärbara så det borde inte vara så svårt att hitta en...

På eBay för 70:- + frakt :-)

http://search.ebay.co.uk/search/sear...title=ST94019A
Citera
2007-08-29, 19:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Säkrast är att lämna in till firma. Det kostar en slant men om hårddiskens kontrollerkort bara pajat är det inte så dyrt att få informationen tillbaka.

Det är värre om själva hårddiskens mekanik gått sönder.

Därav tjatet att man alltis ska ha backup på viktiga saker.
Citera
2007-08-29, 20:46
Medlem
datajesuss avatar
mitt tips är att ringa tex ibas eller nån som har många diskar för att låta dom strippa ur all data. eller, så kanske du kan låna ett kontrollerkort...
Citera
2007-09-05, 20:32
Medlem
Vi har den inlämnad hos mycket kunnig personal. Problemet är att om man ska köra den utan controllerkort så skulle det (simulerat) ta någonstans runt 20 000 timmar att rädda informationen… Vilket givetvis är omöjligt att göra. Enda lösningen är alltså att hitta ett identiskt controllerkort.

Jag har testat med HP och deras verkstad och lite andra affärer, men ingen har. Inte heller Blocket eller Tradera gav napp. Hoppet står till att någon sitter och trycker på en disk… Snälla!
Citera
2007-09-05, 20:48
Medlem
Spikeys avatar
Ett professionellt datarekonstruktionsföretag behöver inte ragga beggade kretskort för att läsa disken, byta kort på disken kan vilken random datanisse på hörnet fixa, garanterar dock inte att disken blir läsbar bara för att man byter kortet...
Citera
2007-09-06, 18:02
Medlem
Ok, om du säger det så. Vi har datorn inlämnad hos Rikskriminalen i Stockholm - de borde ju ha lite koll?
Citera
2007-09-06, 18:23
Medlem
DennisOlofs avatar
forzaboltic. Jag har mycket bra insyn i polisens verksamhet via en bekant, dom har inte bra koll på just det du är ute efter. Tro mig, jag vet.

Du skulle lämna in disken till en proffs firma som pysslar med data recovery och inte till rikskriminalen. Däremot får du ju betala för att få ut informationen och det tar knappast 20000h som du påstår.

Plus att få tag i identiska kontrollerkort till hårddiskar som t.ex. är 4gb eller liknande lär ju vara omöjligt idag läget ? hur räddar man data från en sådan disk ? Klart det går, man ska inte alls behöva något kontrollerkort för att fixa det. Plus att det går alltid att reparera ett kontrollerkort om du inte har förstört det fysiskt genom att det är knäckt och komponenterna mosade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery

Däremot kan det ju kosta ganska mycket pengar att lämna in till en firma som fixar det, å andra sidan ? hur mycket är informationen värd ? Varför inte backup.

Jag har alltid backup på saker som är viktiga, det utgör ganska lite information och då räcker en USB pinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in