Jaa, har funderat på det, såfort man tar på sig kanske en skjorta på en tisdag och bara går ut så börjar vissa, mindre medvetna iuförsig, direkt varför man har den, först lite skämtsamt, sen känns det när man säger att det inte är något speciellt, så blir dom lite arga, varför ha det överhuvudtaget det är ju bara vardag...
Får man inte ha långärmad skjorta på vardagen eller dylikt, vad har folk för problem med det?
Hmm väldigt många av de jag umgås med går runt i långarmade skjortor eller polotröjor till vardags. Detta är inget som någon reagerar på. Antagligen beror detta på med vem man umgås? Trodde (efter jag såg rubriken) att tråden handlade om varför så få går runt i smoking eller frack på jobbet/skolan.
Haha, vad i helvete? Är det någon i mitt sällskap som inte är vettigt klädd på allmän plats, kan denne person räkna med att inte bli tilltalad och i princip utstängd från gemenskapen! Se till att byt omgivning, innan du blir helt fördärvad!
som nämnt tidigare så beror ju det på lite var man är, tror att i stockholm är det rätt standard, speciellt på arbetsplatser som kontor eller bara ute på stan
Jojo, haha, hör inte till vardagen att man hör det, men hörde det för ett par dagar sen av en jag bara känner flyktigt, då bärjade jag tänka om fler varit med om det, tack, nu kan jag fortsätta med det jag gör
Alltså. Jag själv skulle ifrågesätta ditt initiativ till att ha finskjorta på dig under en skoldag. Däremot skulle jag inte ifrågesätta dig om du haft en mer "casualty" skjorta. Typ en button-down R.L eller liknande..
Sen är också skoluniform ett undantag där jag heller inte hade ifrågesatt ditt klädesval.
Är man arbetarklass så har man inte skjorta på sig, då skjorta/kostym/rock tillhör tjästemännens och direktörernas klädsel, enbart vid bröllop och begravning är det okej att vara finare klädd. Denna attityden är väldigt spridd, speciellt i mindre städer och orter. Får du gliringar från dina polare så är det därför.
Edit: Vad jag ville säga var att förr i tiden var klädseln en klassmarkör. På klädseln såg man vilken klass en person tillhörde och det generellt sätt tabu att "klä upp sig" för att se ut som en klass man inte tillhör, lite av detta hänger kanske kvar än i idag vad vet jag.
Jaa, har funderat på det, såfort man tar på sig kanske en skjorta på en tisdag och bara går ut så börjar vissa, mindre medvetna iuförsig, direkt varför man har den, först lite skämtsamt, sen känns det när man säger att det inte är något speciellt, så blir dom lite arga, varför ha det överhuvudtaget det är ju bara vardag...
Får man inte ha långärmad skjorta på vardagen eller dylikt, vad har folk för problem med det?
Har ni upplevt samma?
Självklart kan man gå med långärmad skjorta på sig. Själv använder jag gärna skjortor till vardags. Förstår inte vad som är så speciellt med en vanlig stilren skjorta? Att det finns folk som ser ner på folk som använder det är bara patetiska människor som skall ignoreras
Det är ett obekvämt långt språng mellan långärmad och kortärmad skjorta, precis som trådskaparen säger. Jag känner mig lätt obekväm bland alla T-shirts om jag bär en mer formell skjorta i skolan (nej, jag har inte problem med självförtroendet, kanske bara behöver lite mer pondus).