2007-08-28, 16:38
Medlem
kklasens avatar
Tjo...
Jag skulle vilja kommer åt en sida på t.ex. port 1000 från /port1/ på webservern som ligger på port 80.
Vet inte om det där var förståerligt... men jag vill alltså komma åt en annan http port från port 80 via t.ex. en virtuell mapp.

Jag kör med Apache 2.2.4
Båda sidorna ligger alltså på samma dator, men på olika portar.
Citera
2007-08-28, 16:51
Medlem
blueCommands avatar
Vad menar du? Menar du att du vill öppna anslutningen till en fjärrdator från en bestämd port (80)? Eller vill du öppna en anslutning till port 80 genom att använda ett annat portnummer?
Citera
2007-08-28, 17:00
Medlem
kklasens avatar
Jag vill öppna en anslutning till en annan port från port 80.
I det här fallet på samma dator!

Så att det blir t.ex. "localhost:80/host2/" istället för "localhost:1000".
Eller om man kopplar en subdomän mot en vhost till just "localhost:1000", men då är det ju fortfarande port 1000.

Obs! Jag skriver localhost för att inte göra reklam här... Localhost representerar alltså en giltig domän.
Citera
2007-08-28, 23:06
Medlem
junks avatar
kan du inte bara köra en redirect då och sen köra en till apacheinstans som lyssnar på port 1000? eller jag vet inte riktigt hur du menar ioförsig.
Citera
2007-08-29, 12:34
Medlem
kklasens avatar
Jag har alltså en webbapplikation som kör på t.ex. port 1000. Därefter har jag en vanlig apache server på port 80. Saken är den att folk på jobb och skolor inte kommer åt port 1000.

Så jag vill alltså på något sätt få apache på port 80 att länka till denna port internt, utan att slutanvändaren får reda på att den faktiskt ligger på port 1000.
T.ex. som IIS's virtuella mappar. Men IIS vägrar jag att köra!
Citera
2007-08-29, 12:49
Moderator
Falukropps avatar
Om applikationen på port 1000 bara genererar en sida torde väl det enklaste vara att knappra ihop nåt script som bara hämtar sidan på localhost:1000 rätt av och skickar den som den är vidare till klienten.
Finns ju gott om script som gör liknande grejer fast formaterar om innehållet på sidan den hämtar som du skulle kunna sno kod från.

Du kan säkert sätta applikationen att bara lyssna på localhost också om du inte vill ha den porten öppen direkt ut mot nätet.
Citera
2007-08-29, 13:17
Medlem
kklasens avatar
Nja.... Fast nu är det så att den här sidan på port 1000 är applikationsberoende och måste köras i just den här applikationen. Däremot kan jag ju ändra portnummer på den. Men då måste jag fortfarande på något sätt länka användaren dit från port 80.

PHP proxy då? Skulle det kanske funka?
Citera
2007-08-29, 17:08
Medlem
blueCommands avatar
Jag tänker direkt bara spontant på en SSH-tunnel. Men det kärver ju extraprogram (om inte Linux används) på klientdatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in