• 1
  • 2
2007-08-28, 14:39
Medlem
SomeMightSays avatar
Jag säger det direkt - jag vet ingenting om instrument och är total novis så antagligen tas jag som en komplett idiot vilket jag också är inom detta område.

Jag har köpt en helt vanlig akustisk gittar och en stämapparat (http://www.hobbex.se/p/pid,1433/t/product.html) WST-520c. Hur använder jag den för att stämma gittaren?

Vad ska den stå inställd på 435-445? Vilka bokstäver ska jag använda till vilka strängar jag kan välja mellan E-C-F-B och vad ska apparaten visa för bokstav till respektive sträng när allt stämmer?

Väldigt tacksam om någon orkar svara, förlåt min okunnighet.
Citera
2007-08-28, 19:05
Medlem
kvints avatar
Sätt den på 440 Hz, jag tror det är vanligast.
I standard-stämning blir strängarna följande, (med början från tjockaste strängen till tunnaste) :

E, A, D, G, B, e
Citera
2007-08-28, 19:07
Medlem
Plugga in guran och spela på E-strängen, med lite tur står det E där och den lilla pinnen pekar mot mitten. Då lyser en grön lampa och det låter "EEE".

Skulle den inte göra så utan den står på t ex F så stämmer du ner ett halvt tonsteg (dvs så det låter mörkare), pinnen kommer röra sig först hela vägen till vänster medan du stämmer ner och sedan POFF bara dyka upp till höger och då står det E istället. Då fortsätter du tills den är i mitten och det låter "EEE"

Upprepa på övriga strängar. Det du kan välja (ECFD eller vad det var) där är hur du vill stämma helt enkelt, så den anpassar var den ska pipa efter vad du vill ha ungefär. Hoppas jag inte bara gjorde det krångligare!
Citera
2007-08-29, 17:09
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Skulle den inte göra så utan den står på t ex F så stämmer du ner ett halvt tonsteg (dvs så det låter mörkare)

Fel, fel, fel, fel säger Brasse!

F ligger på första bandet, så om du stämmer gitarren i F så blir den uppstämd inte nerstämd. Om du skulle stämma ner den ett halvsteg så blir det D# tror jag. Den stämmningen kör jag med, men då är det metal som gäller.

440hz (står det på min som standard)
E A D G B e

Den där stämmaren kunde stämma basar också, se upp med det.
Citera
2007-08-29, 17:18
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Fel, fel, fel, fel säger Brasse!

F ligger på första bandet, så om du stämmer gitarren i F så blir den uppstämd inte nerstämd. Om du skulle stämma ner den ett halvsteg så blir det D# tror jag. Den stämmningen kör jag med, men då är det metal som gäller.

440hz (står det på min som standard)
E A D G B e

Den där stämmaren kunde stämma basar också, se upp med det.

Kanske läge att läsa inlägget lite noggrannare innan du argt börjar citera gamla barnprogram?
Citera
2007-08-29, 19:50
Medlem
Citat:
F ligger på första bandet, så om du stämmer gitarren i F så blir den uppstämd inte nerstämd.
Precis, och då stämmer man ner för att hamna på E vilket är standard (han ovanför mig kan visst läsa)

Stämma ner är fräsigt ibland, bara man kommer ihåg att det inte är där tyngden sitter utan i riffen.
Citera
2007-08-29, 21:22
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Kanske läge att läsa inlägget lite noggrannare innan du argt börjar citera gamla barnprogram?

Arg?
Vart tycker du jag läser fel?

Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Stämma ner är fräsigt ibland, bara man kommer ihåg att det inte är där tyngden sitter utan i riffen.

så sant, så sant.
Citera
2007-08-30, 06:38
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Vart tycker du jag läser fel?

Du har helt enkelt läst fel i inlägget, där det snackas om E och F. Läs igen, långsamt den här gången.
Citera
2007-08-30, 10:02
Medlem
Gurka___s avatar
Lånar tråden litegrann, om det är okej. Vet någon om det finns ett bra program till datorn för att stämma gitarren? Har kopplat in gitarren via ljudkortet just nu.
Citera
2007-08-30, 10:08
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Lånar tråden litegrann, om det är okej. Vet någon om det finns ett bra program till datorn för att stämma gitarren? Har kopplat in gitarren via ljudkortet just nu.

http://www.8notes.com/guitar_tuner/

Kommer ihåg när jag skulle stämma min första gitarr för första gånen för måååånga år sen.

"om jag vrider varje lika mycket så blir det säkert bra"
Citera
2007-08-30, 10:19
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___

Vet inte riktigt om det funkar eller om man måste ha ett speciellt externt ljudkort ("toneport"), men jag har ett program som heter gearbox. Där kan man stämma gitarren och sedan kan man välja olika ljud och förstärkare, ungefär som en digital förstärkare.
Citera
2007-08-30, 13:19
Medlem
Hihi, jag hitta något liknande över internet.

http://www.bigrockeng.com/download/apgt100.zip

Funkar det lika bra som en apparat man köper?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in