• 1
  • 2
2007-08-29, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
jag letar inte efter citat från ordböcker, wikipedia eller specifika filosofer, jag vill höra egna teorier med förklaringar, men det du framställer klagar jag inte på, men det är inte nödvändigtvis den "bästa" definitionen, jag antar att det som det handlar om i fallet, är om man definerar medvetandet konkret eller inte, många tar det som självklart att det är abstrakt, men för mig är det med största sannolikhet konkret, så jag försöker föra en disskussion (ursäkta stavfel, jag är väldigt trött)

Vad är det med medvetandet som är konkret? Dess grund, dvs. sinnena (som du skrev innan)? Att medvetandet registrerar objekt som kan anses konkreta?

Medvetandet börjar ju bli abstrakt först när vi observerar de högre delarna av det - toppen på isberget om du så vill. Självmedvetande till exempel, är det konkret eftersom sinnena är konkreta?
Citera
2007-08-30, 00:57
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
men du, är inte stolar och bord snarare idéer än ting?

Nej
Citera
2007-08-30, 01:20
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
inte helt omöjligt, men isåfall skulle man gå in på många metafysiska frågor, som "vad är verklighet" och "vad existerar"
Hur menar du nu? Är det icke bara så att den grekiske historikern skojar med Khepara, enär allmänbegreppen "bord" och "stol" självfallet är abstrakta, men det specifika bordet eller stolen icke är det. Två mänskliga regelssystem som krockar, Schopenhauersk humor par excellence.
Citera
2007-08-30, 11:58
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
inte helt omöjligt, men isåfall skulle man gå in på många metafysiska frågor, som "vad är verklighet" och "vad existerar"

Njae, det behöver man väl inte göra. Vi är väl ganska överens om att ingen samling brädor som staplats på det sätt som vi staplar brädor när vi bygger bord skulle vara ett bord om ingen betraktade den samlingen brädor som ett bord?

Bord är kulturella artefakter, deras väsen som bord är mer idémässigt än materiellt menar jag.
Citera
2007-08-30, 11:59
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Hur menar du nu? Är det icke bara så att den grekiske historikern skojar med Khepara, enär allmänbegreppen "bord" och "stol" självfallet är abstrakta, men det specifika bordet eller stolen icke är det. Två mänskliga regelssystem som krockar, Schopenhauersk humor par excellence.

Lite så blir det. Men Aristoteles substanslära är väl ett rätt bra sätt att närma sig problemet. Allt är form från något perspektiv, utom "ursubstansen", och allt är substans från ett högre formellt perspektiv.

Det specifika bordet är materiellt enligt en beskrivning, men bordheten hos bordet är alltid en idé.

Jag märker att jag riskerar att låta som en platoniker, försök tolka mig mer generöst än så. Pardong.
Citera
2007-08-30, 12:00
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej

Vilka bord har du stött på i naturen, helt utan mänsklig inverkan? I så fall antagligen diverse stenhällar med bordlik form. Var de bord innan du använde dem så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in