Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Några definitioner:
Abstrakt är alltså en tanke utan förankring i verkligheten. Jag tror dock att det är viktigt att notera vad det står iförsta förklaringen thought of apart from concrete realities, specific objects, or actual instances: an abstract idea.
Med andra ord får iden inte ha en praktisk förankring i ett specifikt objekt. Det betyder att praktiska saker kan vara abstrakta om de uttrycker en ide som inte har någon ting att göra med saken själv.
Ett exempel. I islam har man bilder på geometriska mönster som representerar gud.
jag letar inte efter citat från ordböcker, wikipedia eller specifika filosofer, jag vill höra egna teorier med förklaringar, men det du framställer klagar jag inte på, men det är inte nödvändigtvis den "bästa" definitionen, jag antar att det som det handlar om i fallet, är om man definerar medvetandet konkret eller inte, många tar det som självklart att det är abstrakt, men för mig är det med största sannolikhet konkret, så jag försöker föra en disskussion (ursäkta stavfel, jag är väldigt trött)