2007-08-27, 21:54
Medlem
Jag har installerat om xp på datorn och när jag sätter på den så får jag välja mellan windows xp och windows xp o sen enter, innan innan den börjar arbeta,

Hoppas ni förstår! jag undrar varför det blivit så?

och en enkel fråga, orkar inte googla har suttit vid datorn hela dagen nu. när jag kommer in så ploppar mappen program upp, hör gör jag för att den inte skall göra det.
Citera
2007-08-27, 22:13
Medlem
Mekanisks avatar
Sket du i att formatera tro?

Programmapp vid start: Googla! Du hittar förmodligen en hel hög med trådar om det här på forumet t o m.
Citera
2007-08-27, 22:32
Medlem
Methodizeds avatar
För att lösa det så kan jag råda dig att gå in i startmenyn -> kör -> msconfig -> Boot.
Om jag inte minns fel så borde det komma upp en ruta som frågar om du vill göra en "boot-check" typ.
Välj "ja", så kommer den att kolla efter vilken av bootinstancerna som är kajko ;P

Lycka till!
Citera
2007-08-28, 11:53
Medlem
japp

Okej, tack

Jo jag har formaterat hårddisken, det är det som är det konstiga
Citera
2007-08-28, 14:42
Medlem
men du formaterade med hjälp av xpskivan under installationen?

msconfig ändra boot.ini
Citera
2007-08-29, 13:37
Medlem
Methodizeds avatar
Oj, jag missade helt din andra fråga :O

Anledningen till att programmappen kommer upp när du startar datorn är
troligtvis för att windows försöker starta något som ligger i "Program files", men
stannar vid mellanslaget pga skumma anledningar ;D

Gå in i:
Startmenyn -> regedit -> HKEY_LOCAL_MACHINE -> Software -> Microsoft -> Windows -> CurrentVersion -> Run

Kolla nu på alla nycklarnas värden och se om det finns något som har "Program Files" i sig, eller om det av någon anledning skulle sluta redan vid X:\Program\" så har du ju felet där ;D
Om du hittar något som heter t ex 'X:\Program Files\Bajsprogrammet\bajs.exe' så tror jag att det räcker med att du sätter citationstecken runt adressen för att den ska hitta rätt.
Fungerar det inte så kan du lika gärna ta bort nyckeln, då den ändå inte hittar rätt och alltså inte startas.

Gör sedan samma sak i:
regedit -> HKEY_CURRENT_USER -> Software -> Microsoft -> Windows -> CurrentVersion -> Run

Hoppas att det löser sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in