• 1
  • 2
2007-08-27, 01:10
Medlem
Riddarens avatar
Fick min Gaggenau CI 481 idag. Det var med stor spänning jag provstekte en biff för några minuter sedan. Biffen blev självklart utmärkt men känslan av att steka på hällen var nästan lite obehagligt. Det känds mer som att man stod och experimenterar i ett laboratorium än att man stod och lagade mat. Värmen verkade steril på något sätt. Antar att det kommer att dröja innan jag vänjer mig.

Vad tycker ni om era? Fördelar? Nackdelar?
Citera
2007-08-27, 01:23
Bannlyst
Har själv en likadan häll, bara att gratulera ett bra köp!
Se bara till att Twist Pad-kontrollen inte faller i fel händer (barn), hade en unge på besök som snodde den med sig. Så nu för tiden sätter jag fast den på fläktkåpan efter användning, utom räckhåll för klåfingriga ungar!
Gillar kastrullavkänningen. Har inte kommit på några nackdelar med hällen ännu.
Det mesta i köket är Gaggenau.
Citera
2007-08-27, 01:57
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Har själv en likadan häll, bara att gratulera ett bra köp!
Se bara till att Twist Pad-kontrollen inte faller i fel händer (barn), hade en unge på besök som snodde den med sig. Så nu för tiden sätter jag fast den på fläktkåpan efter användning, utom räckhåll för klåfingriga ungar!
Gillar kastrullavkänningen. Har inte kommit på några nackdelar med hällen ännu.
Det mesta i köket är Gaggenau.

Skönt att höra!

Kör på allt från Gaggenau. Gillar deras inriktning med att sikta på professionell kvalitet för hemmabruk. Har du möjligtvis deras helautomatiska espressobryggare? I så fall skulle jag uppskatta lite tips på hur man använder mjölkskummaren. Får inget riktigt tryck i sprutet som det är nu.
Citera
2007-08-27, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Skönt att höra!

Kör på allt från Gaggenau. Gillar deras inriktning med att sikta på professionell kvalitet för hemmabruk. Har du möjligtvis deras helautomatiska espressobryggare? I så fall skulle jag uppskatta lite tips på hur man använder mjölkskummaren. Får inget riktigt tryck i sprutet som det är nu.

Du kör väl CM 200, vet inte om det finns andra modeller? Viktigt att spola igenom med rent vatten och göra rent munstycket direkt när bryggaren svalnat. Kolla i bruksanvisningen sidan 58 samt 66. Använd kall mjölk, mellanmjölk rekommenderas för bästa resultat.
Citera
2007-08-27, 02:20
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Du kör väl CM 200, vet inte om det finns andra modeller? Viktigt att spola igenom med rent vatten och göra rent munstycket direkt när bryggaren svalnat. Kolla i bruksanvisningen sidan 58 samt 66. Använd kall mjölk, mellanmjölk rekommenderas för bästa resultat.

Jo visst är det den. Tack för tipset!
Citera
2007-08-27, 02:28
Bannlyst
Kul förresten att någon mer än jag har förstått sig på Gaggenaus förträfflighet, form & funktion!

Husqvarna anyone?

Finns förresten speciallösningar att beställa från Gaggenau, sådant som inte finns i katalogen, bara som ett tips om inte det som finns i katalogen riktigt passar.
Citera
2007-08-27, 11:10
Medlem
silbersteins avatar
Tycker själv inte att det är så bra när det kommer till stekning. Kan hända att det beror på märke, men med våran blir det mycket varmare i vissa delar av stekpannan. Dåligt fördelat. Sen har vi ju detta med elektromagnetiska strålningen. Men pratar man regelbundet i mobil lär det göra det samma.
Citera
2007-08-27, 11:29
Medlem
Bielkes avatar
Mina föräldrar har en Gaggenau induktionshäll i deras kök. Jag har aldrig kunnat förlika mig med denna tingest. Du som sade att värmen kändes steril, bra beskrivning... Jag kan närmast jämföra värmen från en induktionshäll med ljuset från ett lysrör. Effektivt, men inte särskilt mysigt eller trevligt. Tacka vet jag en fin gasspis där värmen och känslan är som ett stearinljus.

(Vilket gaggande. Är jag full månntro?)
Citera
2007-08-27, 12:51
Medlem
silbersteins avatar
Jo, håller även jag med om sterilitetsaspekten. Känslan förstärks av det där högfrekventa surrande ljudet som iaf vår häll ger ifrån sig.
Citera
2007-08-27, 14:41
Medlem
Tjohildas avatar
Känner en som har induktionshäll och jag håller med ovanstående att det känns skumt. Men det kanske bara är en vanesak? Själv har jag haft gasspis nästan hela mitt vuxna liv, och det är helt underbart ur både mys- och matlagningssynpunkt.
Citera
2007-08-27, 15:15
Medlem
Varnims avatar
Hemma har det funnits en induktionshäll sen ett par år tillbaka, tyvärr är bara två av fyra plattor induktins och jag skulle gissa att dessa två används till 99%.

Personligen tycker jag det är helt fantastiskt, koka upp vatten går på nolltid, även när jag inser att jag stekt något för hårt går det att snabbt att dra ner värmen. Att det sen inte är några plattor som står och är varma efteråt är riktigt skönt också.

Skulle jag få välja skulle jag bara använda induktionshäll.
Citera
2007-08-27, 23:58
Medlem
Riddarens avatar
...Och så långt tid tog det innan man lärde sig att älska den spisen. Efter dagens matäventyr ( http://www.flashback.org/showthread...=349149&page=7 ) kan jag med all säkerhet säga att min induktionshäll överträffar allt annat i spisväg! Vilken otrolig precision, vilken kraft, jag är mållös. Trots att jag stekte delar från två hela kycklingar samtidigt sjönk inte temperaturen ett smack. Och värmefördelningen i pannan sedan, jag finner inga ord, total perfektion!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in