2008-12-03, 16:02
Medlem
miapetters avatar
Nu r ju inte varghybrider ngon ny fretelse alls.
Min erfarenhet av dem kommer av det akuta mode de frosakade i vktarkretsar fr ett tiotal r sedan. Dr ansg jag det helt puckat! En vargs frmsta instinkt r flykt, vad gr du d som vktare nr du str i ett skarpt lge o det visar sig att din livfrskring hellre drar n skyddar dej?

Annonserna p dessa hundar lmnade f mycket ver att nska...
"Varghybrider sljes, 23% varg. Mycket barnvnliga o saknar jaktinstinkt. Fungerar utmrkt i lgenhet o kan vara sjlva."

Nu har catami lyft fram en annan sida av detta "hybridande" som jag egentligen inte har s mycket emot mer n att jag inte tycker att dessa "hundar" ska behva anpassa sig vare sig till storstad eller till puckade hundgare... Hanterade som polarhundar fungerar de skert utmrkt men jag frstr inte riktigt behovet av dem?
Vargen r fr mej vackrast i det fria....
Citera
2008-12-03, 16:40
Medlem
Jag blir helt rasande nr jag hr om folk som ska kpa sldhundar fr att dom r fina, och som vill kpa varghybrider.

Ska man hlla p med hund ska man ha hund dr man reder ut att tillgodose alla hundens specifika behov. Stller man dumma frgor p ntet kommer man aldrig att bli lmplig i mina gon. Hundar ska inte finns hos trashiga idioter och statusjagande blattar.

Hund r ingen rttighet, det r ett previlegium man ska frvalta extremt vl, annars ska man inte ens f klappa andras hundar. Allt fr mnga hundar fr inte i nrheten av vad de behver i ledarskap, motion och stimulas.
Citera
2008-12-03, 16:42
Medlem
Och fr att lmmna mitt mrke i debatten om vktar hundar, det verkar vannsinne att ha en skugg hund som tjh. Vill du ha ntt riktigt tufft. Skippa Schfer/mallen och kp en Kaukas eller liknande. Men d blir det frsts en helt annan saga.

Det finns en anledning till att Schfer r vanligaste Tjh i vrlden, den r nmligen bst lmpad till det,,,PUNKT
Citera
2008-12-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhetschef
Och fr att lmmna mitt mrke i debatten om vktar hundar, det verkar vannsinne att ha en skugg hund som tjh. Vill du ha ntt riktigt tufft. Skippa Schfer/mallen och kp en Kaukas eller liknande. Men d blir det frsts en helt annan saga.

Det finns en anledning till att Schfer r vanligaste Tjh i vrlden, den r nmligen bst lmpad till det,,,PUNKT

och vad r "Tjh"?
Citera
2008-12-04, 18:51
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuff
och vad r "Tjh"?
Tjnstehund kanske?
Citera
2008-12-04, 19:32
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Tjnstehund kanske?

Japp!
Citera
2008-12-05, 01:06
Medlem
Eiars avatar
Det r s hjrtkrossande att hra snna historier, att sommna in hade jag aldrig stt som ett val, r sker p att den vargen aldrig skulle svika sin husse, och vargen ska kunna vnta sig desamma tilbax punkt slut.
Citera
2008-12-05, 04:14
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Det som r farligt med varghybrider r vl att de r s skygga... samtliga hybrider jag trffat har gtt undan och undvikit kontakt med mnniskor (mnniskor de inte knner).
Alla hybrider r inte skygga. Tex varghybridrasen Saarloos r skygg dremot r varghybridrasen Tjeckoslovakisk varghund inte det. Det rknas tom som ett diskvalificerande beteende om den r det. Den beskrivs oftast som modig och ordd.

Citat:
Det som blir farligt d r vl om den blir trngd, och d blir skrmd. Rdda djur r farliga djur.
Det r sant. D jag har en "problemhund" s mrker jag dagligen hur f mnniskor som vet vad ett djur tolkar som hot.

Citat:
Vill ven hlla med om att det ofta r fel personer som skaffar vargar eller varghybrider d de anser det hftigt. Hundar verhuvudtaget r inga leksaker
och inget man ska skaffa hursomhelst.
Dr hller jag med dig. Man br tnka efter noga nr man skaffar en hund, det r redan fr mnga som skaffar vallhundar eller sldhundar enbart fr sllskap. Dessa raser mste arbeta fr att m bra.

Och en varg eller varghybrid br man nog endast skaffa om under speciella frhllanden.
Citera
2008-12-05, 07:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiar
Det r s hjrtkrossande att hra snna historier, att sommna in hade jag aldrig stt som ett val, r sker p att den vargen aldrig skulle svika sin husse, och vargen ska kunna vnta sig desamma tilbax punkt slut.
Urskta men det hr r exakt det jag kallas "Disney-syndromet".
Nr djur frmnskligas s vi i all vlmening plgar dem...
Citera
2010-11-26, 21:18
Bannlyst
Urskta denna Bump men i gr s mtta jag en kvinna so hade en Varghybrid.
den va 50% Varg och 50% Alaskan Malamut.
Det va en hane som var 9 r och jag ska erknna att SATAN s stor den va..

Men det som hr till det jag sger r att den var hur lugn som helst och nr jag frgade garen hur den var i sinnet s sa hon att han var lugn o fin och det enda han inte kom verens med var andra hanhundar.... Som alla andra raser.

Jag tippar p att han hade en vikt p c.a 60 kilo.

Men till er alla som Hatar allt som heter Varg....
Lugnare kan man inte hitta.
Alla andra hundraser R totalt snderavlade och totalt frstrda.
Hr har vi nu en Hybrid som r 100 ggr bttre.
Citera
2010-11-26, 22:27
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle
Urskta denna Bump men i gr s mtta jag en kvinna so hade en Varghybrid.
den va 50% Varg och 50% Alaskan Malamut.
Det va en hane som var 9 r och jag ska erknna att SATAN s stor den va..

Men det som hr till det jag sger r att den var hur lugn som helst och nr jag frgade garen hur den var i sinnet s sa hon att han var lugn o fin och det enda han inte kom verens med var andra hanhundar.... Som alla andra raser.

Jag tippar p att han hade en vikt p c.a 60 kilo.

Men till er alla som Hatar allt som heter Varg....
Lugnare kan man inte hitta.
Alla andra hundraser R totalt snderavlade och totalt frstrda.
Hr har vi nu en Hybrid som r 100 ggr bttre.

Du din djvla dingeldalle, sluta trolla snlla du...

Hum, har d inga bekymmer med min renrasiga hund, han vet knappt vad veterinr r, senast vi var dr var vid vaccineringen... Lugn och stabil till tusen, inga bekymmer men varklen andra hundar, nniskor eller barn... Rasen r knd fr just detta.

Edit: grattis du har lyckats lyfta en antik trd...
Citera
2022-10-25, 23:04
Medlem
Det r fr mycket vilt kvar i dem https://m.facebook.com/story.php?sto...00064337423445
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in