• 1
  • 2
2007-08-26, 19:27
Medlem
xavi8222s avatar
Hur äter ni frukten mango? Hur skalar ni den? Hur skär ni den? Vad tycker ni om lukt samt smak?
Citera
2007-08-26, 20:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Hur äter ni frukten mango? Hur skalar ni den? Hur skär ni den? Vad tycker ni om lukt samt smak?
Hoppas att frågan inte är menad som ett skämt?

Men OK. Jag brukar ansa mangon i topp och botten. Ställer den på högkant och skär av den från kärnan med en filékniv. Sedan skär jag mangon i månbitar samt skalar och tournerar med en liten skalkniv.

~Paul~
Citera
2007-08-26, 20:25
Medlem
dePauls avatar
Glömde säga att det finns många sätt att göra det på. En annan variant är att ansa, skala med potatisskalare, skära ur och dela.

~Paul~
Citera
2007-08-26, 20:28
Bannlyst
Först skalar jag den med en potatiskskalare, derlar den i mitten för att ta ur kärnan. Efter det så skär jag den i skivor om cirka 1 cm och saltar och njuter av den.
Citera
2007-08-26, 20:36
Medlem
Jag gör så att jag "filear" mangon med skal på efter att jag ansat i toppen, sedan skär jag ett rutmönster i köttet med en skalkniv utan att skära igenom skalet helt. Sedan böjer jag "filén" lite grann så att skalet plattar ut sig och tärningarna separeras lite från varandra. Sedan är det bara att hugga in med gaffel eller sked. ser professionellt ut och fungerar bra som dekor och tillbehör på både huvudrätt och dessert.
Citera
2007-08-26, 20:45
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Jag gör så att jag "filear" mangon med skal på efter att jag ansat i toppen, sedan skär jag ett rutmönster i köttet med en skalkniv utan att skära igenom skalet helt. Sedan böjer jag "filén" lite grann så att skalet plattar ut sig och tärningarna separeras lite från varandra. Sedan är det bara att hugga in med gaffel eller sked. ser professionellt ut och fungerar bra som dekor och tillbehör på både huvudrätt och dessert.

Samma här, och det ska vara GRÖN AFRIKANSK mango, inte röd jävla slafsmango från sydamerika. Den gröna har nästan endoft, medan den röda bara är äckelsöt.

Den godaste mango jag ätit var små färska gröna i östafrika; smakade ungefär som paradiset skulle jag tro.
Citera
2007-08-26, 20:50
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Bra tips! Personligen brukar jag ställa den på högkant och skära längs med kärnan, som dePaul ungefär. Jag måste bara få dela med ett recept innehållandes mango som är alldeles ypperligt till grillkvällar.

Mango och papayasallad

3 papaya
2 mango
2 gula färsklökar
2 tsk riven ingefära
1 knippa bladpersilja
½ dl rostade solrosfrön

½ dl olivolja
2 msk flytande honung
1 msk balsamvinäger
1 tsk gourmetsalt
lite svartpeppar
Citera
2007-08-26, 20:56
Medlem
dePauls avatar
Låter gott Erik1974. Har ett liknande recept!

~Paul~
Citera
2007-08-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

Mango och papayasallad

3 papaya
2 mango
2 gula färsklökar
2 tsk riven ingefära
1 knippa bladpersilja
½ dl rostade solrosfrön

½ dl olivolja
2 msk flytande honung
1 msk balsamvinäger
1 tsk gourmetsalt
lite svartpeppar

Funkar papayan utan citrusfrukt? Jag har i varje fall väldigt svårt för att få i mig papaya alls på grund av en traumatiserande händelse i Kina då jag blev bjuden på varm papaya fylld med något som jag först efter att ha ätit det hela visade sig vara rehydrerade äggstockar från en sorts skogsgroda... Blä.
Citera
2007-08-26, 21:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
blev bjuden på varm papaya fylld med något som jag först efter att ha ätit det hela visade sig vara rehydrerade äggstockar från en sorts skogsgroda... Blä.
Håller med, fyfasen för papayan

~Paul~
Citera
2007-08-26, 21:24
Medlem
Hin Håle.s avatar
Äter jag den till lunch eller så, och endast mango, så brukar jag först skala den med en kökskniv, och sedan håller jag den i vänsterhanden samtidigt som jag skär av lämpliga bitar med högerhanden och äter dem rätt upp och ner. Väldigt smidigt, samtidigt som jag känner mig lite extra macho.

Annars blir det ungefär som dePaul, men det är sällan jag använder mango till annat än tunna skivor tillsammans med glass, eller att jag kokar ner den tillsammans med vinäger, honung och lite chili som smarrig chutney till grillat kött.
Citera
2007-08-26, 22:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
tunna skivor tillsammans med glass
Jaha, nu blev man tyvärr sugen . Och jag som skulle gå och lägga mig. Fy på dig .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in