Citat:
Ursprungligen postat av
keeser
"Hävdar du att jag inte har rätt att sätta villkoren för arbete som jag utför? Om ja, vilka fakta grundar du det påståendet på?"
Svara gärna på frågan.
Och att man inte har rätt att göra egna definitioner. Det görs hela tiden när kontrakt, artiklar, rapporter skrivs. Med det ordet menas i detta fallet det här. Det görs dagligen.
Jag tror att den enkla lösningen på ditt förelagda problem är att inse att vissa saker definieras av personen, vissa saker definieras av omgivning och kontext och vissa saker definieras av lagstiftning eller ömsesidiga avtal. Hjälper det dig om du får klart för dig att det som diskuteras inte är "arbete", även om det kan vara ansträngande att springa ifrån Brutus, 52 kg schäfer eller helt enkelt bara tycka det är jobbigt att dra upp lädret och visa leg.
Att du skulle uppmanas att i förkommande fall styrka din identitet är inget arbete i någon relevant mening. Du är inte tvungen att visa ID, du behöver inte samarbeta, men det kommer att få konsekvenser, framförallt för din fritid. (Läs det gärna som "tid i frihet").
Det finns en mängd plikter och begränsningar i vår vardag, att ställa sig till förfogande för polisen för utredningar och frågor ("hörande upplysningsvis") är en av dem. Eftersom det här, enligt bl a polislagen, inte får ske godtyckligt kan du alltid beklaga dig i efterhand, eller, om du har ordentligt på fötterna, använda nödvärn för att förhindra polisens övergrepp. Men som vanligt, nödvärn är en rätt begränsad ansvarsfrihetsgrund, och det kommer att prövas noga.
Lagstödet som polisen har för att "lägga sig i" och "härja med folk" finns i Polislagen, och täcker in de flesta rimliga tjänsterelationer som kan uppstå. Det polisen däremot inte kan begära av medborgaren är att denne utför (tvångs)arbete, men "ta upp det där skräpet efter dig" eller "jaha då tar det en stund, vi får tydligen reda ut det här på stationen" hör inte till det området ("arbetsrätt"

).