2015-06-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Skulle detta vara resterna av "Alfred", som beskrivs i "Spår av ett försvar" ss145-154 av Leif Högberg?

Ja.
Citera
2015-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag var med i hemvärnet den tiden som bergrummet var i drift, så jag har besökt det rätt många gånger faktiskt.

Med reservation!

Mig veterligen fick hemvärnet ej tillgång till själva objektet, däremot ansvarade Hv för "runt om skydd", (ok, vet ett par personer som var med tillsyningsmannen på slutet, och fick komma in "en bit".) Jag var själv med på en rundtur, i samband med att kommunen fick "förköps rätt" (som dock ej togs tillvara) på objektet, även då var sekrettesen mycket stor.
Citera
2015-06-15, 12:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ls-tornet
Med reservation!

Mig veterligen fick hemvärnet ej tillgång till själva objektet, däremot ansvarade Hv för "runt om skydd", (ok, vet ett par personer som var med tillsyningsmannen på slutet, och fick komma in "en bit".) Jag var själv med på en rundtur, i samband med att kommunen fick "förköps rätt" (som dock ej togs tillvara) på objektet, även då var sekrettesen mycket stor.
Det stämmer bra. Dock vid några tillfälle så fick vissa besöka hela anläggningen.
Citera
2015-06-15, 15:20
Medlem
Citat:
Det stämmer bra. Dock vid några tillfälle så fick vissa besöka hela anläggningen.

Då bör du haft en mycket hög ställning/speciell tjänst inom Hv!

"Säkerhets chefen" för Orup, Kapten sedermera Major Chxxxxx Txxxxxxxr, (ännu i livet) från P6, fick själv aldrig komma längre in, än till grinden vid vakten.

Då du varit med i Hv, i område 1167, och då bosatt i trakten, skulle det vara kul att träffas, mycket sällan man kommer i kontakt med någon av de, nu "äldre" som varit i tjänst där.

Är ju själv "ej tjänstbar/pensionär", och bor i mellanskåne, så jag har i stort sett ingen tid att passa.
Citera
2015-06-15, 15:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ls-tornet
Då bör du haft en mycket hög ställning/speciell tjänst inom Hv!

"Säkerhets chefen" för Orup, Kapten sedermera Major Chxxxxx Txxxxxxxr, (ännu i livet) från P6, fick själv aldrig komma längre in, än till grinden vid vakten.

Då du varit med i Hv, i område 1167, och då bosatt i trakten, skulle det vara kul att träffas, mycket sällan man kommer i kontakt med någon av de, nu "äldre" som varit i tjänst där.

Är ju själv "ej tjänstbar/pensionär", och bor i mellanskåne, så jag har i stort sett ingen tid att passa.
Skicka pm vid intresse!
Citera
2015-06-15, 18:15
Medlem
Citat:
Skicka pm vid intresse!

Bra! Är väl lämpligast att vi tar kontakt efter sommar månaderna.
Citera
2019-09-15, 02:07
Medlem
Var vid Orups anläggningen för några år sedan och kollade. Man ser inte anläggningen från vägen. Dock fanns där en gammal vägbom vid vägen in mot skogen. Sedan får man gå en bit upp i skogen för att hitta den gamla anläggningen.

Dock när jag besökte anläggningen var där mycket buskage där av svår att se även om man går upp en bit i skogen. Dock var det ändå ett intressant besök.

Det enda spåren jag såg är gammal betong. Det största spåret som jag hittade var en lucka till något som liknade ett gammalt skyttevärn. Har varit i kontakt med Höörs kommuns arkiv om de har några bilder från anläggningen utan resultat, ska kanske försöka igen då det var ett tag sedan jag försökte sist.

Någon som vet vad man gjorde i anläggningen, har fler bilder?

Någon som har mer historisk info om anläggningen eller annan intressant info?

Hade man något samarbete med Orupssjukhuset i närheten ?
Senast redigerad av johanmc99 2019-09-15 kl. 02:11.
Citera
2019-09-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanmc99
Var vid Orups anläggningen för några år sedan och kollade. Man ser inte anläggningen från vägen. Dock fanns där en gammal vägbom vid vägen in mot skogen. Sedan får man gå en bit upp i skogen för att hitta den gamla anläggningen.

Dock när jag besökte anläggningen var där mycket buskage där av svår att se även om man går upp en bit i skogen. Dock var det ändå ett intressant besök.

Det enda spåren jag såg är gammal betong. Det största spåret som jag hittade var en lucka till något som liknade ett gammalt skyttevärn. Har varit i kontakt med Höörs kommuns arkiv om de har några bilder från anläggningen utan resultat, ska kanske försöka igen då det var ett tag sedan jag försökte sist.

Någon som vet vad man gjorde i anläggningen, har fler bilder?

Någon som har mer historisk info om anläggningen eller annan intressant info?

Hade man något samarbete med Orupssjukhuset i närheten ?
Jag hörde att de hadeett projekt där dom försökte fånga Aliens
Citera
2019-09-27, 23:15
Medlem
Fick höra att anläggningen var mycket stor med flera slussar in i bergrummet. Innan man kom in fick man även legitimera sig mot en vakt. Bla. fanns där en stor matsal för ca.100 personer samt ett stort stabsrum som kallades kyrkan då den var stor med högt i tak.

I anläggningen skulle tydligen bla. länsstyrelsen och Sveriges radio samlas i händelse av krig och var tydligen mycket viktig därför fanns det tex. inga synliga antenner. Dessa var tydligt långt bort från anläggning med långa kablar in i bergrummet.

Tydligen la man ner den då den hade stora driftkostnader och blev omodern och kunde beskjutas av fienden från luften.

Spännande!
Senast redigerad av johanmc99 2019-09-27 kl. 23:21.
Citera
2019-11-23, 07:27
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanmc99
Fick höra att anläggningen var mycket stor med flera slussar in i bergrummet. Innan man kom in fick man även legitimera sig mot en vakt. Bla. fanns där en stor matsal för ca.100 personer samt ett stort stabsrum som kallades kyrkan då den var stor med högt i tak.

I anläggningen skulle tydligen bla. länsstyrelsen och Sveriges radio samlas i händelse av krig och var tydligen mycket viktig därför fanns det tex. inga synliga antenner. Dessa var tydligt långt bort från anläggning med långa kablar in i bergrummet.

Tydligen la man ner den då den hade stora driftkostnader och blev omodern och kunde beskjutas av fienden från luften.

Spännande!

Någon som kan tipsa om stället verkar vara ett alternativ till öppning
Citera
2019-11-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uespindeln-Ivan

Vill minas att man hade glömt/slarvat att plombera en nödutgång så det var en del spring där för några år sen... borde finnas bilder någonstans.

Eller så blandar jag ihop den med en större anläggningen GPL Svea som låg i Tommerstorp.

Hur som helst så figurerade det bilder på nätet när ett gäng som klättrade ner från toppen med en hembygd repstege.

Finns grova planlösnignar på bägge i boken "Spår av ett försvar"

EDIT: Det var från Alfred jag hade sett bilder
Senast redigerad av xzapp 2019-11-26 kl. 22:14.
Citera
2019-12-22, 20:26
Medlem
Compexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uespindeln-Ivan

Hur då ”öppna”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto