• 1
  • 2
2007-08-25, 13:20
Medlem
azzkicks avatar
Tjaa! e lite n00b när det kommer till linux men e så trött på win så
jag installerade kubuntu på min brors dator å skall göra samma sak på min,
men vi skulle instalera compiz men d går inte verkar det som, tänkte att det kan vara det integrerade grafik kortet som inte installerats korrekt.
det står som hårdvara att det är I861 å det finns bara 4st upplösnings inställningar?
hur vet jag om det är drivrutinen som inte fungerar?
hittade compiz i pakethanteraren å klickade i bara compiz, skall man ta nåt mer tex manegern lr pluggins med?
och sist hur får man igång det?
Citera
2007-08-25, 13:26
Medlem
NOiDs avatar
Jag förstod inte hälften av vad du skrev, men kolla www.nvidia.com för drivrutiner
Citera
2007-08-25, 13:39
Medlem
azzkicks avatar
Nja i861 är ett intell kort integrerat på moderkortet å inte ett nvidia
Citera
2007-08-25, 13:44
Medlem
NOiDs avatar
Okej .. [goto] --> www.google.se
Citera
2007-08-25, 14:03
Medlem
Yes...s avatar
Google hittar inga resultat på söktermen "Intel i861".
Förresten så är det inte säkert att Compiz fungerar eftersom integrerade grafikkort inte brukar vara särskilt snabba.

Det skulle ju kunna vara så att Compiz bara inte har installerats, i Synaptic måste man trycka "Verkställ" efter att man har högerklickat och tryckt på "Installera". När jag sen tänker efter så kommer väl Compiz förinstallerat i Kubuntu 7.04?

Men TS borde skriva om det första inlägget, åtminstone så att det blir läsbart.
Citat:
det står som hårdvara att det är I861 å det finns bara 4st upplösnings inställningar?
WHAT?!?!?!
Citera
2007-08-25, 15:13
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Google hittar inga resultat på söktermen "Intel i861".
Förresten så är det inte säkert att Compiz fungerar eftersom integrerade grafikkort inte brukar vara särskilt snabba.

Integrerade grafikkort må vara kassa men vad gäller xorg är faktiskt intel-korten de med i särklass bäst drivrutiner, även om i stort sett alla är integrerade. Så om inte kortet är från stenåldern borde det absolut kunna köra compiz, även om det kanske går långsamt.

azzkick:
Testa att köra kommandot glxinfo i en terminal och posta outputen här. Står det något i stil med direct rendering: yes i början så kan du vara säker på att drivrutinen fungerar som den ska.
Citera
2007-08-25, 21:18
Medlem
azzkicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Integrerade grafikkort må vara kassa men vad gäller xorg är faktiskt intel-korten de med i särklass bäst drivrutiner, även om i stort sett alla är integrerade. Så om inte kortet är från stenåldern borde det absolut kunna köra compiz, även om det kanske går långsamt.

azzkick:
Testa att köra kommandot glxinfo i en terminal och posta outputen här. Står det något i stil med direct rendering: yes i början så kan du vara säker på att drivrutinen fungerar som den ska.
Tack för svaret,
så här ser d ut i terminalen.
:~$ glxinfo
name of display: :0.0
X Error of failed request: BadAlloc (insufficient resources for operation)
Major opcode of failed request: 142 (GLX)
Minor opcode of failed request: 3 (X_GLXCreateContext)
Serial number of failed request: 16
Current serial number in output stream: 17
?
Citera
2007-08-25, 21:39
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzkick
Tack för svaret,
så här ser d ut i terminalen.
:~$ glxinfo
name of display: :0.0
X Error of failed request: BadAlloc (insufficient resources for operation)
Major opcode of failed request: 142 (GLX)
Minor opcode of failed request: 3 (X_GLXCreateContext)
Serial number of failed request: 16
Current serial number in output stream: 17
?

Hm.. Då blev det genast lite knepigare. Antar att kortet delar minne med RAM-minnet? Då kan du testa att gå in i BIOS-setupen och se om du kan tilldela grafikkortet mer minne.

En annan idé är att editera xorg.conf och lägga till raden:
Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true"
under Section "Device"

Eventuellt skulle du också kunna updatera drivrutinen för ditt grafikkort från devel-versionen av ubuntu. Jag antar att du nu kör den senaste stabila versionen, dvs. 7.04?

En sista utväg kan vara att sänka upplösningen eller köra med 16bits färger.
Citera
2007-08-26, 12:21
Medlem
azzkicks avatar
ska kolla detta när ja kommer hem tack igen
Länge leve linux
Citera
2007-08-27, 00:12
Medlem
azzkicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Hm.. Då blev det genast lite knepigare. Antar att kortet delar minne med RAM-minnet? Då kan du testa att gå in i BIOS-setupen och se om du kan tilldela grafikkortet mer minne.

En annan idé är att editera xorg.conf och lägga till raden:
Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true"
under Section "Device"

Eventuellt skulle du också kunna updatera drivrutinen för ditt grafikkort från devel-versionen av ubuntu. Jag antar att du nu kör den senaste stabila versionen, dvs. 7.04?

En sista utväg kan vara att sänka upplösningen eller köra med 16bits färger.
det gick inte
Dokumentet kunde inte sparas, eftersom det inte var möjligt att skriva till file:///etc/X11/xorg.conf.
Kontrollera att du har skrivbehörighet till filen, och att tillräckligt diskutrymme finns tillgängligt.
någon aning?
Citera
2007-08-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzkick
det gick inte
Dokumentet kunde inte sparas, eftersom det inte var möjligt att skriva till file:///etc/X11/xorg.conf.
Kontrollera att du har skrivbehörighet till filen, och att tillräckligt diskutrymme finns tillgängligt.
någon aning?
Ja, kanske kan det ha något med det att göra... Seriöst, jisses. Normalt kan enbart någon med superanvändarrättigheter skriva till xorg.conf
Sua till root.
Citera
2007-08-30, 15:04
Medlem
semafors avatar
Bli root och ändra i /etc/X11/xorg.conf

Prova att ändra driver till "i810" eller "intel".. Intel drivern är bättre imho.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in